اخبار

۱۴۰۱/۰۲/۲۵ - ۰۱:۱۴:۳۳
کد خبر: ۱۸۸۹۹۲

تاثیر رشد نقدینگی بر بازارها

تجارت‌نیوز| ایمان رییسی، کارشناس بازار سرمایه می‌گوید: به‌طور کلی معاملات هفته آینده مثبت است. علت این موضوع، افزایش قیمت محصولات کشاورزی، رشد دلار، رشد تراز نقدینگی خرد در معاملات بورسی، افزایش ارزش معاملات، سفر انریکه مورا به تهران، افزایش یارانه و حذف ۱۰ درصدی جامعه از دریافت یارانه و موج جدید تورم است. این کارشناس بازار سرمایه ادامه می‌دهد: اگرچه بازار‌های جهانی کمی اصلاح داشتند، اما به نظر می‌رسد ارزش‌گذاری سهام شرکت‌های خودرویی می‌تواند باعث رشد شاخص کل در موج جدید باشد. همچنین گروه خودرویی و قطعات نیز می‌توانند پیشتاز باشند. وی توضیح می‌دهد: افزایش نرخ‌هایی که پس از حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی صورت گرفته در کنار موج جدید تورم و یارانه ۱۰ برابری، همینطور رشد نرخ پول در سال جدید، باعث تسریع حرکت قیمت در تمامی بازارها شده است. بورس نیز اقتصاد بیمار ما را نشان می‌دهد. چه خوشمان بیاید چه نه، موج جدید نقدینگی در بازارها سرازیر می‌شود. رییسی با اشاره به سفر انریکه مورا می‌گوید: این سفر فعلا تعدیل‌کننده رشد دلار است و به نظر برگشتی به سطح مقاومتی که شکسته شده داشته باشیم.

زمان ۸ ماهه پرداخت سود مجامع شرکت‌ها باید کاهش یابد

باشگاه خبرنگاران| مریم ابراهیمی، مدیر حقوقی سابق بورس تهران گفت: کمتر شدن زمان قانونی ۸ ماه برای پرداخت سود مجامع شرکت‌ها حتما نیاز به تصویب قانون دارد و این موضوع را می‌توان در لایحه اصلاح قانون بازار سرمایه پیش‌بینی کرد. مریم ابراهیمی گفت: در خصوص اصلاح ماده ۲۴۰ قانون تجارت و کوتاه‌تر شدن زمان پرداخت سود مجامع توسط شرکت‌ها که در حال حاضر ۸ ماه است باید گفت؛ مدت ۸ ماه قطعا مدت زمان طولانی است و این مدت زمانی با توجه به شرایط حاکم بر کشور در زمان تصویب قانون تجارت یعنی سال ۱۳۴۷ در نظر گرفته شده است. در حال حاضر کوتاه شدن زمان پرداخت سود برای سرمایه‌گذاران با اهمیت است؛ چرا که هم سهامدار سریع‌تر به نقدینگی دست پیدا می‌کند و هم تاثیر تقسیم سود در قیمت سهام در کوتاه‌مدت ملاحظه خواهد شد.کمتر شدن زمان قانونی ۸ ماه پرداخت سود، حتما نیاز به تصویب قانون دارد و این موضوع را می‌توان در لایحه اصلاح قانون بازار سرمایه مصوب سال 84 پیش‌بینی کرد. او گفت: در کشور‌های مختلف برای کوتاه‌تر شدن زمان پرداخت سود راهکار‌هایی چون پرداخت سود فصلی و حتی ماهانه پیش بینی شده است و جا دارد که این موضوع در کشور ما نیز در اصلاح قانون مدنظر قرار بگیرد. البته همواره باید در سیاست‌ها، سرمایه‌گذاری مجدد سود سهام در طرح‌های توسعه‌ای شرکت‌ها در اولویت باشد و از این رو می‌توان راه‌حل‌هایی جهت تسریع فرآیند تبدیل مطالبات سهامدار (ناشی از سود) به سرمایه شرکت را هم در نظر گرفت که انگیزه سهامدار برای دریافت سود نقدی کاهش پیدا کند. در حال حاضر بر اساس قانون تجارت شرکت‌ها هشت ماه پس از برگزاری مجامع عمومی سالانه خود فرصت پرداخت سود به سهامداران را دارند.

افزایش دامنه نوسان  چه تاثیری بر روند بورس داشت؟

اقتصادآنلاین| بسیاری از کارشناسان معتقدند هر چند افزایش یک درصدی دامنه نوسان در مقطع فعلی نمی‌تواند تاثیر چشمگیری بر روند معاملات بازار سرمایه داشته باشد اما به‌طور کلی چنین تغییری اتفاقی مثبت است و در صورت ادامه‌دار بودن می‌تواند روند معاملات بازار را بهبود دهد. البته باید این موضوع را در نظر گرفت که برای قضاوت بهتر باید کمی زمان داد تا این روند ادامه یابد تا بتوان به درک و شناسایی درستی از این تغییر دست یافت. نیما نایینیان گفت: اعمال دامنه نوسان بر معاملات بازار سرمایه از همان ابتدا محل مناقشه بسیاری از فعالان بازار سرمایه بود. رفتار هیجانی سهامداران و نقش پررنگ حقیقی‌ها در بازار این باور اشتباه را ایجاد کرده بود که بازار سرمایه به اعمال چنین قانونی نیاز دارد. در حالی که بررسی بازارهای جهانی نشان می‌دهد که دامنه نوسان با چنین محدودیتی در هیچ جای دنیا وجود ندارد. وی بیان کرد: می‌توان گفت افزایش دامنه نوسان تعدادی از سهام بورس و فرابورس نمی‌تواند تاثیر چشمگیری در روند بازار داشته باشد. تغییری در دامنه ۱+ الی ۱- آن هم در بازار مثبت نمی‌تواند موثر واقع شود. البته این تغییر بسیار کم بوده و از طرفی مدت زمان کمی از زمان اعمال آن می‌گذرد و برای قضاوت بهتر باید کمی زمان داد تا تاثیر آن بر معاملات بازار به درستی شناسایی شود. این کارشناس ادامه داد: این افزایش دامنه باید متناوبا ادامه یابد تا حداقل محدودیت دامنه نوسان در بازه ۱۰+ الی ۱۰- قرار بگیرد. در چنین شرایطی است که می‌توان تاثیر این اتفاق بر معاملات بازار سرمایه را بررسی کرد و به درک و شناختی درست از آن رسید. نایینیان تشریح کرد: اما به‌طور کلی این اتفاق هر چند در مقطع فعلی تاثیر چشمگیری بر روند معاملات بازار ندارد اما اتفاقی مثبت است. در واقع اتفاقاتی از این دست بازار سرمایه کشور را به بازارهای جهانی نزدیک می‌کند و هیجانات مربوط به حذف آن هم قابل درک است و جای هیچ نگرانی‌ای در بازار وجود ندارد. نیما میرزایی دیگر کارشناس بازار سرمایه به بررسی این موضوع پرداخت و گفت: افزایش دامنه نوسان در حد یک درصد در این مرحله اتفاق خاصی در بازار رقم نمی‌زند. در واقع هدف هم همین بوده است که هیچگونه شوک و هیجانی به بازار وارد نشود. اما با توجه به گفت‌وگوی مسوولان سازمان بورس مبنی بر ادامه‌دار بودن این فرآیند تا ۱۰ درصد می‌توان انتظار داشت که مزایای آن به مرور و همگام با گسترش دامنه خود را نشان دهد. وی به تاثیرات این اتفاق اشاره کرد و گفت: از مهم‌ترین دستاوردهای افزایش دامنه نوسان می‌توان به مواردی چون کارآتر شدن معاملات، افزایش نقد شوندگی، افزایش جذابیت بازار سرمایه، کاهش احتمالی رفتارهای هیجانی و کاهش میزان دستکاری‌ سفته بازان در بازار اشاره کرد. 

 

ارسال نظر