رشد بازار با خروج نقدینگی!

۱۴۰۱/۰۲/۲۴ - ۰۲:۴۶:۳۴
کد خبر: ۱۸۸۹۵۴
رشد بازار با خروج نقدینگی!

در هفته اخیر شاهد افزایش ارزش معاملات خرد بورس بودیم. میانگین ارزش معاملات خرد بورس 6 هزار و 539 میلیارد تومان بود که نسبت به رقم 5 هزار و 908 میلیاردی هفته پیشین، رشد 11 درصدی داشته است. 

در 5 روز کاری هفته اخیر کمترین رقم ارزش معاملات خرد به روز سه‌شنبه برمی‌گردد که ارزش معاملات خرد 5 هزار و 544 میلیارد تومان بود و بیشترین رقم هفته نیز در روز شنبه ثبت شد که به رقم 7 هزار و 36 میلیارد تومان بالغ شد. 

در این هفته شستا صدرنشین جدول معاملات بودند و در تمامی روزهای هفته بیشترین حجم معاملات بازار سهام را داشتند. روز شنبه سه نماد پالایشی شپنا، شتران و شبندر بیشترین ارزش معاملات بازار را داشتند و شستا، خودرو و شپنا بیشترین حجم معاملات را به خود اختصاص دادند. روز یکشنبه نیز شستا، خساپا و شپنتا بیشترین ارزش معاملات و شستا، خساپا و خودرو بیشترین حجم معاملات را داشتند. در روز دوشنبه خگستر در صدر جدول ارزش معاملات بود و خساپا و شستا در رتبه‌های بعدی بودند. در جدول حجم معاملات نیز شستا، خساپا و خپارس در رتبه‌های اول تا سوم قرار گرفتند. 

روز سه‌شنبه حگهر بیشترین ارزش معاملات را داشت و روز چهارشنبه بیشترین ارزش معاملات به شستا، خساپا و خودرو اختصاص داشت. در هفته‌ اخیر میانگین ارزش معاملات اوراق بدهی افت داشت. میانگین روزانه ارزش معاملات اوراق بدهی در بازار ثانویه در هفته اخیر 34 هزار و 605 میلیارد تومان بود که نسبت به هفته پیشین کاهش 41 درصدی داشته است. این هفته به‌طور میانگین سهم ارزش معاملات اوراق درآمد ثابت در بازار سهام 25 درصد بود که نسبت به هفته پیشین افت داشته است.

در هفته‌ای که گذشت شاخص هم وزن ۳.۸ درصد و شاخص کل ۲.۳ درصد رشد داشت. به عبارت دیگر شرکت‌های بزرگ عمدتا متعادل و شرکت‌های کوچک عمدتا مثبت بودند. شاخص فرابورس نیز مشابه شاخص کل بورس با رشد ۲.۳ درصدی همراه بود.

در هفته گذشته، صنعت زراعت با رشد ۲۰ درصدی پیشتاز صنایع بازار بود و بعد از آن گروه خرده فروشی با ۱۸.۲۷ درصد، اطلاعات و ارتباطات با ۱۴.۱۰ درصد، غذایی به جز قند با ۱۳.۸۱ درصد، تامین آب و برق گاز با ۱۱.۵۳ درصد و نهایتا حفاری نفت و کانی غیرفلزی با نزدیک به ۱۰ درصد رشد، قرار داشتند. در مقابل اداره بازار‌های مالی، انتشار و چاپ، منسوجات، فنی مهندسی، سایر معادن و ذغال سنگ بازده منفی داشتند.از نظر ورود و خروج نقدینگی، صنعت زراعت با ۱۵۴ میلیارد تومان بیشترین نقدینگی حقیقی را جذب کرد و بعد از آن گروه غذایی به جز قند با ۹۱ میلیارد تومان، فرآورده‌های نفتی با ۷۴ میلیارد تومان، محصولات شیمیایی با ۶۳ میلیارد تومان و مواد و محصولات دارویی با ۴۲ میلیارد تومان ورود پول حقیقی در رتبه‌های بعدی قرار گرفتند.سایر محصولات کانی غیرفلزی، لاستیک و پلاستیک، رایانه، خرده فروشی، کاشی و سرامیک، ماشین آلات، تجهیزات، استخراج کانه‌های فلزی و استخراج زغال سنگ هم خالص ورود پول حقیقی مثبت داشتند. در مقابل برخی صنایع به ویژه فلزات اساسی با ۱۲۳ میلیارد تومان، بیمه با ۸۲ میلیارد تومان، خودرو با ۷۲ میلیارد تومان، سرمایه‌گذاری با ۴۳ میلیارد تومان و بانکی‌ها با ۴۱ میلیارد تومان خروج پول حقیقی همراه بودند.از چهار روز کاری هفته، دو روز شنبه با ورود پول و در سه روز یکشنبه و دوشنبه و سه شنبه با خروج پول حقیقی مواجه بودیم. در مجموع طی هفته، ۱۰۷ میلیارد تومان با میانگین روزانه ۲۱ میلیارد تومان از بازار خارج شد. تا جمع خروج پول حقیقی از ابتدای سال ۱۴۰۱ به ۷۰۶ میلیارد تومان برسد (میانگین روزانه ۲۴ میلیارد تومان) . البته ارزش معاملات خرد بازار این هفته نیز رشد داشت و به متوسط روزانه ۶ هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان رسید. تحولات در بازار ارز در کنار افزایش شدید قیمت برخی کالا‌ها که قبلا ارز ترجیحی دریافت می‌کردند، در ازای افزایش ده برابری یارانه‌های نقدی مهم‌ترین اخبار موثر بر بازار بودند. در کنار آن، تقویت دلار به واسطه افزایش نرخ بهره در ایالات متحده و اثر منفی آن بر قیمت‌های جهانی، فشار عرضه بر صنایع فلزی معدنی تحمیل کرد. رشد قیمت نفت به واسطه تحولات اوکراین و تحریم‌ها علیه روسیه نیز بر بازار این هفته موثر بود.

    قیمت محصولات کدام صنایع بورسی 

افزایش داشته است؟

 مشکانی کارشناس بازار سرمایه گفت: جنگ اوکراین و روسیه سبب رشد قیمت انرژی و گران شدن محصولات فلزی، مشتقات نفتی و گاز، آهن و مس نیز شده، زیرا ایران جزو صادرکنندگان این اقلام است.

به گفته این کارشناس بازار سرمایه، با افزایش قیمت نفت، به تبع درآمد دولت نیز افزایش می‌یابد. همچنین به لحاظ ناترازی انرژی موجود در دنیا، تحریم‌های ایران تسهیل می‌شود تا ایران بتواند صادرات بیشتری داشته باشد و جلوی رشد شدید قیمت‌ها در بازار جهانی گرفته شود.او می‌گوید: شرکت‌های بازار سرمایه چون فروشنده محصولات هستند، نرخ محصولات این شرکت‌ها افزایش می‌یابد، اما اینکه چقدر قیمت نفت و کامودیتی‌ها در این روند صعودی باقی بماند، تعیین‌کننده رشد شرکت‌های بورسی است. در صورت بازگشت قیمت نفت و کامودیتی تاثیر آن موقتی خواهد بود، از طرفی احتمالا نرخ نفت بالاتر از اینها نمی‌رود مگر اینکه وضعیت جنگی بین اوکراین و روسیه جدی شود که در این صورت پای ابر قدرت‌ها باز می‌شود.مشکانی گفت: تحریم‌های اعمال شده بر کشور روسیه، بر روی شرکت‌هایی که در اقتصاد روسیه فعالیت می‌کنند مثل ماکروسافت، اپل و سامسونگ اعمال می‌شود، ولی بخش انرژی روسیه را نمی‌توانند تحریم کنند، زیرا اروپا به انرژی روسیه وابسته است. اگر انرژی روسیه را تحریم کنند خود اروپا با مشکل مواجه می‌شود.

 

ارسال نظر