بورس رکوردشکن شد

۱۴۰۱/۰۲/۲۲ - ۰۲:۴۸:۰۸
کد خبر: ۱۸۸۹۳۲
بورس  رکوردشکن شد

شاخص کل بورس تهران در پایان معاملات دیروز یعنی چهارشنبه، ۲۱ اردیبهشت‌ماه با ۲۴ هزار و ۹۱۸ ‌واحد افزایش، در ارتفاع یک ‌میلیون و ۵۶۴ هزار واحدی قرار گرفت. براساس گزارش ایرنا معامله گران در دو بازار بورس و فرابورس بیش از ۱۴ میلیارد و ۵۴۲ میلیون سهم، حق‌تقدم و اوراق بهادار را به ارزش ۱۰۰ هزار و ۳۹۷ میلیارد ریال معامله شد. شاخص کل بورس تهران در پایان معاملات دیروز با ۲۴ هزار و ۹۱۸ ‌واحد افزایش، در ارتفاع یک ‌میلیون و ۵۶۴ هزار واحد ایستاد. شاخص هم‌وزن با ۹ هزار و ۵۴۰ واحد افزایش به ۴۳۸ هزار و ۴۰۹ واحد و شاخص قیمت با پنج‌هزار و ۹۱۶ واحد رشد به ۲۷۱ ‌هزار و ۸۸۰ واحد رسید. شاخص بازار اول، ۲۱‌هزار و ۳۷۱ واحد و شاخص بازار دوم ۴۰ ‌هزار و ۵۲۶ واحد افزایش را ثبت کردند. روز چهارشنبه و در ادامه معاملات بورس تهران، بیش از ۱۱ میلیارد و ۳۶۲ میلیون سهم، حق‌تقدم و اوراق بهادار به ارزش ۶۵ هزار و ۲۰۳ میلیارد ریال و در ۶۲۸ هزار و ۷۳۷ نوبت معامله شد. علاوه بر این در بین همه نمادها، شرکت فولاد مبارکه اصفهان با نماد «فولاد» با یک هزار و ۶۹۴ واحد، شرکت سرمایه‌گذاری غدیر با نماد «وغدیر» با یک هزار و ۲۴۹ واحد، شرکت سرمایه‌گذاری تامین اجتماعی با نماد «شستا» با یک هزار و ۱۵۱ واحد، معدنی و صنعتی گل گهر با نماد «کگل» با یک هزار و پنج واحد، پالایش نفت اصفهان با نماد«شپنا» با یک هزار و سه واحد، پتروشیمی پردیس با نماد «شپدیس» با ۹۴۴ واحد و گسترش نفت و گاز پارسیان با نماد «پارسان» با ۹۲۶ واحد با تاثیر مثبت بر شاخص بورس همراه شدند. در مقابل بانک سینا با نماد «وسینا» با ۶۱ واحد، پلی پروپیلن جم پیلن با نماد «جم پیلن» با ۴۷ واحد، کارت اعتباری ایران کیش با نماد «رکیش» با ۱۵ واحد و پتروشیمی فناوران با نماد «شفن» با ۱۵ واحد تاثیر منفی بر شاخص بورس داشتند. بر پایه این گزارش، روز چهارشنبه نماد انتقال داده‌های آسیاتک با نماد «آسیاتک»، شرکت سرمایه‌گذاری تامین اجتماعی با نماد «شستا»، ایران‌خودرو با نماد «خودرو»، سایپا با نماد «خساپا»، صنعتی زر ماکارون با نماد «غزر»، پالایش نفت اصفهان با نماد «شپنا» و خوراک دام پارس با نماد «غدام» در نمادهای پرتراکنش قرار داشتند. گروه خودرو هم در معاملات امروز صدرنشین برترین گروه‌های صنعت شد و در این گروه یک میلیارد و ۷۴۵ میلیون برگه سهم به ارزش پنج هزار و ۶۴۳ میلیارد ریال داد و ستد شد.

   آخرین وضعیت شاخص فرابورس

شاخص فرابورس نیز روزچهارشنبه بیش از ۳۰۶ واحد افزایش داشت و به ۲۱ هزار و ۳۹۶ واحد رسید. در این بازار سه میلیارد و ۱۸۰ میلیون برگه سهم و اوراق مالی به ارزش ۳۵ هزار و ۱۹۴ میلیارد ریال داد و ستد شد، تعداد دفعات معاملات امروز فرابورس بیش از ۳۴۱ هزار و ۸۲۲ نوبت بود.

نمادهای پتروشیمی مارون با نماد «مارون»، پتروشیمی تندگویان با نماد «شگویا»، شرکت سرمایه‌گذاری صبا تامین با نماد «صبا»، صنعتی مینو با نماد «غصینو»، فولاد هرمزگان جنوب با نماد «هرمز»، شرکت سرمایه‌گذاری مالی سپهر صادرات با نماد «وسپهر» و سنگ آهن گهرزمین با نماد «کگهر» با تاثیر مثبت بر شاخص فرابورس همراه بودند. همچنین تولید نیروی برق دماوند با نماد «دماوند»، نفت پاسارگاد با نماد «شپاس»، توسعه فناوری اطلاعات خوارزمی با نماد «مفاخر» و جنرال مکانیک با نماد «رنیک» تاثیر منفی بر شاخص فرابورس داشتند. در بورس روز چهارشنبه حقیقی‌ها حدود ۲۷۰میلیارد تومان وارد بازار سهام کردند. ارزش کل معاملات خرد ۶هزار و ۲۴۰میلیارد تومان بود، افراد حقیقی ۸۳درصد یعنی پنج هزارو ۱۵۰میلیارد تومان سهام خریدند و مازاد خریدشان چهار درصد از کل معاملات شد. بیشترین ورود پول حقیقی به بورس و فرابورس در سه گروه «محصولات غذایی و آشامیدنی»، «محصولات شیمیایی» و «مواد و محصولات دارویی» رقم خورد در حالی که برآیند معاملات گروه‌های «فعالیت‌های کمکی به نهادهای مالی واسط» و «شرکت‌های چندرشته‌ای صنعتی» به نفع حقوقی‌ها تمام شد.سه نماد «ملت»، «وغدیر» و «حکشتی» لقب بیشترین افزایش سهام حقیقی را به خود اختصاص دادند، توجه حقوقی‌ها نیز بیشتر به «شستا»، «شبندر» و «فولاد» معطوف بود. مالکیت حقیقی در ترکیب سهامداری شرکت بیمه ملت معادل ۳۷میلیارد تومان افزایش یافت و از سوی دیگر سهامداران حقوقی سرمایه‌گذاری تأمین اجتماعی با برتری ۳۲میلیارد تومانی ابتکار عمل را در دست گرفتند. در این روز افزایش سهام حقیقی‌ها در ۱۰۲نماد و افزایش سهام حقوقی‌ها در ۷۱نماد به بیش از یک میلیارد تومان رسید که جمع تغییر مالکیت دسته اول ۵۵۰میلیارد تومان و تغییر مالکیت دسته دوم ۳۰۰میلیارد تومان بود.براساس مجوز سازمان بورس و اوراق بهادار، صندوق سرمایه‌گذاری کیان در فهرست صندوق‌های سرمایه‌گذاری قابل معامله در فرابورس ایران با نماد «هم‌وزن» درج شد. این صندوق از نوع قابل‌معامله ETF است و سرمایه‌گذاران آن به‌سادگی می‌توانند از طریق سامانه معاملات آنلاین همه کارگزاری‌ها در آن سرمایه‌گذاری کنند. پذیره‌نویسی واحدهای عادی صندوق سهامی «هم‌وزن» از روز شنبه ۲۴ اردیبهشت ماه ۱۴۰۱ به مدت ۱۰ روز کاری آغاز می‌شود. واحدهای سرمایه‌گذاری این صندوق از نوع قابل معامله یا ETF بوده و از طریق سامانه معاملات آنلاین تمامی کارگزاری‌ها قابل خرید است. تعداد واحدهای سرمایه‌گذاری قابل انتشار، ۷۵۰ میلیون واحد در نظر گرفته شده است. همچنین، تعداد واحدهای سرمایه‌گذاری ممتاز ۷ میلیون و ۵۰۰ واحد و حداقل تعداد واحدهای سرمایه‌گذاری عادی قابل‌پذیره‌نویسی ۶۷ میلیون و ۵۰۰ هزار واحد و حداکثر تعداد واحدهای سرمایه‌گذاری عادی قابل‌پذیره‌نویسی ۷۴۲ میلیون و ۵۰۰ هزار واحد عنوان شده است. ارزش مبنای هر واحد سرمایه‌گذاری ۱۰ هزار ریال قید شده است.طبق شرایط اعلام شده برای پذیره‌نویسی صندوق «هم‌وزن» محدودیتی برای خرید هر کد حقیقی یا حقوقی وجود ندارد و خرید واحدهای ETF مستلزم وجود کد معاملاتی فعال در سیستم شرکت سپرده‌گذاری مرکزی است. موضوع فعالیت صندوق، سرمایه‎گذاری در اوراق بهادار با درآمد ثابت، سپرده‌ها و گواهی‌های ‌سپرده بانکی، سهام پذیرفته شده در بورس تهران و فرابورس ایران است. ویژگی‌ دارایی‌های موضوع سرمایه‌گذاری و حدنصاب سرمایه‌گذاری در هریک از آنها در امیدنامه صندوق ذکر شده است.

 

ارسال نظر