جدال بورس با مقاومت 6/1 میلیونی

۱۴۰۱/۰۲/۲۱ - ۰۰:۱۶:۰۱
کد خبر: ۱۸۸۸۶۷
جدال بورس با مقاومت 6/1 میلیونی

بورس تهران از اسفندماه سال گذشته روندی صعودی داشته و شاخص کل موفق شده خود را از حوالی سطح یک میلیون و 280 هزار واحد به یک میلیون و 550 هزار واحد برساند.

این رشد از اواسط اسفندماه سال گذشته آغاز شد و تا اوایل اردیبهشت سال جاری ادامه داشت. رشد بیش از 20 درصدی شاخص کل بورس تهران در حالی اتفاق افتاد که صنایع بزرگ بازار رشد خوبی داشتند و صنایع کوچک نیز با رشد مواجه شدند. 

در این میان، حالا بازار سرمایه چند روزی است که وارد روند خنثی شده و این روند خنثی در سهام شاخص ساز مشهودتر است. شاخص کل بورس تهران از اوایل اردیبهشت ماه روند متعادلی داشته و با رشد یا افت زیادی مواجه نبود. 

در این راستا، کارشناس بازار سرمایه دلیل روند این روزهای بازار در صنایع بزرگ را نزدیکی شاخص کل به مقاومت سنگین یک میلیون و 600 هزار واحدی می‌دانند.

   بورس وارد اصلاح می‌شود؟

حسن حسین‌نیا، کارشناس بازار سرمایه در این مورد می‌گوید: با نزدیک شدن شاخص کل به محدوده یک میلیون و ۶۰۰ هزار واحدی و یکی از مقاومت‌های مطرح در پیش اهالی بازار سرمایه شاهد معاملات منفی در طی روزهای گذشته بودیم. 

این کارشناس بازار سرمایه ادامه می‌دهد: با توجه به رشد بازار در هفته‌های اخیر و ترس سهامداران از ما‌های گذشته طبیعی است که در نزدیکی‌ مقاومت‌ها، الگوی توده‌وار منتهی به رفتارهای هیجانی و فشار فروش بیشتر با هرگونه کاهش تقاضای احتمالی می‌شود.وی می‌افزاید: می‌توان نتیجه گرفت که احتمالاً در چند روز آینده نیز بازار درگیر سبک و سنگین کردن خریداران و فروشندگان باشد و احتمال اصلاح نسبی و کوتاه وجود دارد اما اصلاح سنگین را با توجه به فاکتورها و واقعیت‌های موجود دور از تصور می‌دانم. در مجموع با توجه به انتظارات تورمی و عقب افتادگی بازار سرمایه از تورم اخیر، انتظار ادامه روند صعودی فعلی در میان مدت وجود دارد.

   وضعیت تکنیکالی شاخص کل

شاخص کل این روزها روندی خنثی دارد. در این بین، کارشناسان بازار هم نظرات مختلفی دارد. برخی از آنها که به رشد بازار خوش‌بین هستند، روند کنونی را استراحت کوتاه‌مدت بازار سرمایه برای رشد بیشتر می‌دانند. گروهی دیگر، حرکات شاخص کل در نزدیکی مقاومت یک میلیون و 600 هزار واحد را دلیلی برای تضعیف روند آن می‌دانند. امیر توپچی پور، کارشناس بازار سرمایه که به شکسته شدن مقاومت پیش روی شاخص کل امیدوار است، می‌گوید: صنعتی مانند خودرویی‌ها رشد مناسبی داشتند و در روزهای گذشته با اصلاح مواجه شده‌اند، اما گروه‌های مانند بانکی‌ها و فلزات اساسی رشد چندانی را تجربه نکرده‌اند و از آن طرف، افت هم نداشتند. وی تصریح می‌کند: با تورم موجود در کشور، بورس ارزنده‌ترین بازار مالی به‌حساب می‌آید. در این شرایط، پیش‌بینی می‌شود که با توجه به انتظارات تورمی و روند خنثی در گروه‌های بزرگی مانند بانکی‌ها و فلزات اساسی، بورس خود را برای یک رشد جدید آماده می‌کند. این کارشناس بازار سرمایه به تحلیل وضعیت شاخص کل بورس پرداخته و عنوان می‌کند: شاید در این شرایط، به نظر می‌رسد که شاخص کل چند روزی در محدوده کنونی به اصلاح زمانی بپردازد و بالا یا پایین چندانی نداشته باشد و سپس برای شکستن مقاومت پیش رو حرکت کند. مخالفان این نظریه، روند شاخص کل طی روزهای آینده را نزولی دانسته و معتقدند که بازار سرمایه می‌تواند با افت دیگری مواجه شود. آنها حوالی حمایت شاخص کل را در محدوده یک میلیون و 450 هزار واحد می‌دانند و معتقدند که تضعیف روند، موجب افت دماسنج بازار سرمایه تا این حوالی خواهد شد. 

   یک سیگنال برای رشد بورس

طی چندین ماه گذشته، مساله‌ای که کارشناسان بازار سرمایه بر روی آن اتفاق نظر داشتند، موضوع «افزایش ارزش معاملات» بوده است. ارزش معاملات نشان‌دهنده میزان نقدینگی است که وارد بازار می‌شود. این عدد اگر افزایشی باشد به معنای حال خوب بازار و رشد صعودی سهام است و اگر برعکس این را مشاهده کنید به نقدینگی کم یا حتی خروج نقدینگی اشاره خواهد داشت. ارزش معاملات در واقع بیان‌کننده ارزش کل خرید و فروش‌هایی است که در یک سهم انجام گرفته شده است.افزایش ارزش معاملات، از افزایش رونق در بازار خبر می‌دهد و این به معنای کاهش رکود در بازار است. طبیعی است که هرچقدر ارزش معاملات بالا برود، احتمال ورود پول به بازار هم بیشتر می‌شود و این موضوع افزایش تقاضا برای سهام را در پی خواهد داشت. ارزش معاملات طی دو، سه ماه اخیر با رشد قابل توجهی مواجه شده و تقریباً به‌طور کامل موفق شده خود را در بالای پنج هزار میلیارد تومان تثبیت کند. در روزهای بی‌رمق بازار طی سال 1400، ارزش معاملات به حوالی دو، سه هزار میلیارد تومان رسیده بود. در آن مقطع، کارشناسان می‌گفتند که ارزش معاملات باید افزایش یابد تا روند صعودی بورس آغاز شود.در اسفندماه 1400، روند صعودی ارزش معاملات آغاز شد و پس از آن، بازار سرمایه روزهای خوبی را تجربه کرد. در این یکی، دو ماه که بازار سرمایه رشد داشته، ارزش معاملات هیچگاه و حتی در دهه نخست فروردین ماه نیز به کمتر از پنج هزار میلیارد تومان نرسید. 

 

 

ارسال نظر