رویداد

۱۴۰۱/۰۲/۱۸ - ۰۳:۱۳:۰۱
کد خبر: ۱۸۸۷۷۸

یک شرکت جدید  در بازار دوم فرابورس

شرکت مجتمع صنعتی آرتاویل تایر به عنوان دویست و هشتاد و دومین نماد معاملاتی و یکصد و هفتاد و دومین شرکت در بازار دوم در فهرست فرابورس ایران درج شد. شرکت مجتمع صنعتی آرتاویل تایر با نماد معاملاتی «پارتا» از گروه لاستیک و پلاستیک و زیرگروه تولید تایر و بازسازی تایرهای لاستیکی در بازار دوم شرکت فرابورس ایران درج شد.

آخرین خبر از سودهای رسوب شده

رییس کمیسیون اقتصادی مجلس گفت: در جلسات مستمر و متعددی که با نمایندگان سازمان بورس و اوراق بهادار و دستگاه‌های اجرایی داشتیم بر عمل به مرّ قانون مجلس یعنی واریز سودهای رسوب شده شرکت‌های بورسی به حساب سهامداران تاکید شد که در حال حاضر بخشی از این موضوع اجرایی شده است. محمدرضا پور ابراهیمی داورانی با بیان اینکه سودهای رسوب شده شرکت‌های بورسی به حساب سهامداران واریز می‌شود، گفت: در جلسات مستمر و متعددی که با نمایندگان سازمان بورس و اوراق بهادار و دستگاه‌های اجرایی مرتبط به این بخش داشتیم، بر عمل به مرّ قانون تاکید شد. نماینده مردم کرمان و راور در مجلس شورای اسلامی افزود: هر عددی که به عنوان سود به افراد اختصاص پیدا می‌کند، از یک سو طبق قانون تجارت نباید در شرکت بورسی بماند و از سوی دیگر نیز منابع نباید قبل از اینکه به دست افراد برسد، در سازمان بورس بلوکه شود. این نماینده مردم در مجلس یازدهم اضافه کرد: هرچند براساس گزارش‌های ارایه شده بخشی از این موضوع اجرایی شده اما اجرای آن هنوز کامل نیست و باید اقدامات لازم برای اجرای صددرصدی آن انجام شود. رییس کمیسیون اقتصادی مجلس با بیان اینکه گزارش نظارتی مربوط به این موضوع تدوین می‌شود، ادامه داد: وزارت امور اقتصادی و دارایی ملکف است به مرّ قانون عمل کند؛ جایز نیست که حتی یک ریال برای یک روز هم در حساب دیگری به جز سهامدار نگهداری شود.

مثبت و منفی صندوق‌ها

در سایت فیپیران نقشه صندوق‌ها با بازدهی روزانه خوش رنگ بود و سبزی در این نقشه بیشتر به چشم می‌خورد. در نقشه درج شده در سایت فیپیران با فیلتر بازدهی روزانه در بخش صندوق‌های سهامی شاهد توازن میان صندوق‌ها با بازدهی منفی و مثبت بودیم و هیچ یک از صندوق‌ها در بخش درآمد ثابت بازدهی منفی نداشتند و فقط یک صندوق در بخش مختلط منفی بود. در بخش صندوق‌های با درآمد ثابت با توجه به نبود صندوقی با بازدهی منفی در این بخش، تنها به صندوق اعتماد کارگزاری بانک ملی اشاره می‌کنیم که با بازدهی نزدیک به ۱۰ بهترین عملکرد را به نمایش گذاشته است. در بخش صندوق‌های سهامی، صندوق مشترک بانک خاورمیانه با بازدهی روزانه ۰.۱۸- درصد کمترین بازدهی و ثروت آفرین تمدن با بازدهی ۰.۲۷+ درصد بیشترین بازدهی را به خود اختصاص داد. در بخش صندوق‌های مختلط، تنها یک صندوق بازدهی منفی داشت و آن هم زیتون نماد پایا با بازدهی ۰.۰۱- درصد بود و بهترین عملکرد را با بازدهی ۰.۳۲+ درصد به مشترک نیکی گستران می‌رسد.

ارزش سهام عدالت

ارزش سهام عدالت به ۱۲ میلیون و ۷۷ هزار و ۶۲۲ تومان رسید که نسبت به آخرین روز معاملاتی (دوشنبه هفته گذشته) ۰.۶ درصد معادل ۶۸ هزار و ۷۷ تومان افزایش داشت.  با احتساب این موضوع، ارزش ۶۰ درصد قابل فروش سبد ۵۳۲ هزار تومانی سهام عدالت به ۷ میلیون و ۲۴۶ هزار و ۵۷۳ تومان رسیده است.

رونق معاملات نفت خام  در بورس

نماینده شرکت ملی نفت ایران در بورس انرژی گفت: پیش از این پیشنهادات خود را برای رونق معاملات نفت خام در بورس ارایه کرده‌ایم و رسیدن به این هدف در انتظار ایجاد اصلاحات بورس انرژی است. امیرحسین تبیانیان تاکید کرد: ما در گذشته پیشنهادات خود را برای اصلاحات در بورس انرژی ارایه کرده‌ایم، زیرا مشکلاتی که در این زمینه وجود دارد مانع از موفق بودن عرضه نفت در بورس است. تبیانیان ادامه داد: با این حال از سوی بورس انرژی هنوز اقدامی برای انجام این اصلاحات انجام نشده است. پیش از این نیز مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران گفته بود که شرکت ملی نفت ایران آمادگی کامل برای عرضه نفت در بورس انرژی را دارد و باید الزامات قانونی آن حتماً دیده شده باشد و هر زمان بورس اعلام آمادگی کند و بسترهای قانونی عرضه نفت در بورس فراهم باشد شرکت ملی نفت آمادگی کامل برای اجرای آن را دارد. میانه‌های تابستان سال ۹۸ بود که با توجه به افزایش تحریم‌های نفتی و تلاش برای حضور بخش خصوصی در معاملات نفت خام، عرضه نفت خام و همچنین میعانات گازی در بورس انرژی آغاز شد، اما با وجود عرضه مستمر این محصولات در بورس، به جز موارد محدودی، خریداری برای آنها وجود نداشت. البته بخش خصوصی مهم‌ترین دلیل این موضوع را بی‌تجربه بودن این بخش در معاملات پیچیده نفت خام و همچنین تحریم‌هایی می‌دانند. بر اساس قانون، خریداران نفت خام و میعانات در بورس، می‌توانند تا سه ماه پس از انجام معامله، محموله را تحویل بگیرند و تحویل محموله در دیگر مناطق منوط به تایید شرکت ملی نفت ایران امکان‌پذیر است. عرضه نفت خام در بورس انرژی به عنوان راهکاری برای دورزدن تحریم و همچنین برای تحقق سیاست‌های اقتصاد مقاومتی مبتنی بر ایجاد تنوع در روش‌های فروش نفت و استفاده از ظرفیت‌های بخش غیردولتی به‌منظور صادرات نفت‌خام مطرح شده است.

 

ارسال نظر