اخبار

۱۴۰۱/۰۲/۰۷ - ۰۴:۳۲:۰۳
کد خبر: ۱۸۸۵۹۹

کدام مدیران از مسوولیت بورسی محروم شدند؟

ایرنا| هشت تن از اعضای هیات‌مدیره شرکت بورس تهران در دولت قبل به سلب صلاحیت دائم از تصدی سمت مدیریت در بورس‌ها و تشکل‌های خودانتظام محکوم شدند. آذرماه سال گذشته سخنگوی قوه قضاییه در پاسخ به سوالی درباره دستور رییس قوه قضاییه برای پیگیری موضوع بورس گفت: همکاران ما در سازمان بازرسی قبلا بازرسی‌هایی را انجام داد بودند و اقدام به هشدار و پیشنهادهای به وزارت اقتصاد و سازمان بورسی کرده بودند، اما از آنجایی که به این موارد توجه نشده بود برخی مسوولان حکم بدوی گرفته‌اند. البته برای برخی از مسوولان سابق بورس و اقتصاد و دارایی پرونده‌ای در سازمان بازرسی مطرح است و اگر توضیحات کافی نباشد پرونده به مرجع قضایی می‌رود و هم‌اکنون بازرسی از سازمان بورس در حال انجام است. برخی از مسوولان محکوم شدند، البته حکم در مرحله بدوی است و هنوز قطعی نشده است. خداییان در اسفندماه گذشته نیز در این باره بیان کرد: در همین مدتی که ورود پیدا کردیم، علاوه بر هشدارهای جدیدی که محضر رییس‌جمهور و وزیر داده شد، پرونده تخلفاتی اعضای هیات‌مدیره سابق بورس را جهت بررسی به شورای عالی بورس ارسال کردیم، پرونده کیفری برای آنها تشکیل دادیم، دعوت و اخذ توضیح شدند و پرونده تقریباً در حال تکمیل است تا پرونده کیفری هم به مرجع قضایی ارسال شود.

موافقت با عرضه تلفیقی پتروشیمی‌ها در بورس کالا

کالا خبر| وزارت صنعت، معدن و تجارت مصوبات بیستمین جلسه مدیریت بازار کالاهای پایه را اعلام کرد که در ردیف ۳ آن بر موضوع واردات و عرضه تلفیقی محصولات پتروشیمی مشابه الگوی عرضه تلفیقی ورق فولادی در بورس کالا تاکید شده است. در ردیف ۳ مصوبات این جلسه که ۳۱ فروردین ماه برگزار و روز گذشته از سوی مدیرکل دفتر صنایع معدنی وزارت صمت ابلاغ شد آمده است: انجمن صنفی کارفرمایی صنعت پتروشیمی با کلیات واردات و عرضه تلفیقی کالاهایی که دارای کمبود عرضه هستند، مشابه الگوی عرضه تلفیقی ورق‌های فولادی موافقت کرده و مقرر شد قبل از برنامه‌ریزی برای واردات و عرضه تلفیقی محصولات پتروشیمی ، جلسه‌ای با محوریت دفتر صنایع پتروشیمیایی و پلیمری برگزار و موضوع جمع‌بندی و عملیاتی شود. همچنین در بند ۸ این مصوبات آمده است: مطابق مصوبات قبلی تنظیم بازار و کارگروه مدیریت بازار که قیمت پایه میلگرد در بورس کالا را ۱۱ درصد بالاتر از قیمت کشف شده شمش در نظر گرفته‌اند، قیمت پایه تیرآهن در بورس کالا نیز ۱۴ درصد بالاتر از قیمت کشف شده شمش فولادی در نظر گرفته شود. علاوه بر این در بند ۷ این مصوبات مقرر شد برای تعیین قیمت پایه کالاهای زنجیره فولاد نظیر سنگ اهن، کنسانتره، گندله، آهن اسفنجی و شمش فولادی با ارایه پیشنهاد از صاحب نظران و فعالین حوزه، مشابه میلگرد درصدی از قیمت کشف شده، موضوع بررسی و در کارگروه مطرح و تصمیم‌گیری شود.

واگذاری سایپا و ایران خودرو قطعی شد

تسنیم| احمد امیرآبادی فراهانی با اشاره به اینکه جلسه هیات واگذاری با حضور خاندوزی در محل وزارت امور اقتصاد و دارایی روز گذشته برگزار شد، گفت: در این نشست یک بار دیگر لیست شرکت‌های واگذاری بررسی و مورد تجدید نظر قرار گرفت و در ادامه بسیاری از شرکت‌های دولتی و مقداری از اموال دولت در لیست نهایی واگذاری‌ها قرار گرفتند. عضو ناظر مجلس در هیات واگذاری بنگاه‌های دولتی تصریح کرد: این واگذاری‌ها مربوط به اموال و دارایی‌های مرتبط با وزارتخانه‌های مختلف است، از جمله واگذاری دو باشگاه استقلال و پرسپولیس، شرکت زیرساخت توسعه و نگهداری ورزشگاه‌ها مانند شیرودی و مجموعه انقلاب از زیرمجموعه وزارت ورزش و جوانان، شرکت‌های ایران خودرو و سایپا از زیرمجموعه وزارت صمت، شرکت‌هایی مانند شرکت کشت و صنعت نیشکر هفت‌تپه از زیرمجموعه وزارت جهاد کشاورزی و بسیاری دیگر از اموال و دارایی‌های دولتی در لیست واگذاری سال ۱۴۰۱ به صورت قطعی قرار گرفت. عضو کمیسیون اقتصادی مجلس اظهار کرد: مقام معظم رهبری در دیدار با کارگزاران نظام از روند واگذاری‌ها اظهار نارضایتی کردند، بنابراین موضوع روند واگذاری‌ اموال و دارایی‌های دولت در جلسه دیروز مورد تجدیدنظر قرار گرفت. اکثریت اعضای هیات واگذاری معتقدند، بسیاری از واگذاری‌ها طی سال‌های اخیر روند درستی را نداشته و بیشتر خصوصی‌سازی‌ها به سمت رد دیون دولت به سازمان تامین اجتماعی و سازمان بازنشستگی کشوری و لشکری و ... پیش رفته است . نماینده مردم قم در مجلس ادامه داد: دولت طی این سال‌ها شرکت‌ها یا کارخانه‌هایی را از زیرنظر وزارت اقتصاد یا نفت خارج کرده و به وزارتخانه دیگری سپرده است و براین اساس مقرر شد، رویه جدیدی برای واگذاری‌ها در سال جاری پیش بینی شود تا ضمن اجرای دقیق فرمایشات رهبری انقلاب در این خصوص، واگذاری‌ها به صورت اصولی و حقیقی انجام شود. امیرآبادی‌فراهانی تاکید کرد: البته یک سری احکام بودجه‌ای نیز برای پرداخت بدهی‌های دولت وجود دارد، مانند پرداخت ۱۳۰ هزار میلیارد تومان به سازمان تامین اجتماعی و بنیاد شهید به موجب بند (ی) تبصره (۲) بودجه سال ۱۴۰۱ که باید عملیاتی شود. عضو ناظر مجلس در هیات واگذاری بنگاه‌های دولتی با بیان اینکه در بحث واگذاری‌ها تلاش شده تا در سال جاری هیچ شرکتی از لیست نهایی هیات واگذاری خارج نشود، گفت: همه اموال و دارایی‌های دولتی باید در لیست باشند حتی اگر روند خصوصی‌سازی نسبت به آنها انجام نشود.

 

 

 

ارسال نظر