اخبار

۱۴۰۱/۰۲/۰۴ - ۰۲:۱۳:۳۱
کد خبر: ۱۸۸۴۸۸

کاهش صف‌های فروش بورسی

بورس در حالی هفته پایانی فروردین ماه را به آخر رساند که جریان خروج سرمایه حقیقی که در ماه‌های گذشته به یک مشکل برای بازار سرمایه تبدیل شده بود، جای خود را به ورود پول داد تا همین مساله باعث رونق و رشد معاملات خرد در بازار سهام شود.

در هفته پایانی فروردین ماه، شاهد ورود پول حقیقی در سه روز شنبه، یکشنبه و دوشنبه بودیم و در روزهای سه ‌شنبه و چهارشنبه خالص تغییر مالکیت حقوقی به حقیقی بازار منفی بود.

به نظر بسیاری از کارشناسان کمبود نقدینگی در بازار سرمایه به دلیل خروج پول سهامداران خرد به یک مشکل بزرگ در بازار سرمایه تبدیل شده بود. این مشکل این روزها تا حدودی برطرف شده است. اما تا زمانی که اعتماد کامل به بورس بازنگردد این مساله همچنان پابرجاست و ممکن است دوباره روند خروج پول از بازار سهام شروع شود. در مجموع کل هفته 288 میلیارد تومان پول حقیقی به بورس وارد شد و میانگین روزانه ورود پول حقیقی 57 میلیارد تومان بود. این در حالی است که در هفته پیش از آن حدود 1000 میلیارد تومان پول از بورس خارج شده بود.

میانگین ارزش صف‌‌های فروش در هفته اخیر 6.6 میلیارد تومان بود که از میانگین هفته‌ پیشین 185 میلیارد تومان کمتر بود و افت 97 درصدی داشته است. بالاترین رقم هفته 12 میلیارد تومان بود که در روز چهارشنبه ثبت شد و پایین‌ترین رقم به روز دوشنبه برمی‌گردد که 1.2 میلیارد تومان بود.

میانگین ارزش صف‌های خرید نیز در هفته پایانی فروردین ماه 337 میلیارد تومان بود که از میانگین هفته گذشته 9 میلیارد تومان کمتر بود. در این هفته، میانگین ارزش صف‌های خرید 3 درصد کاهش یافته است. بالاترین رقم هفته 437 میلیارد تومان بود و در روز یکشنبه ثبت شد و پایین‌ترین رقم به روز دو‌‌شنبه برمی‌گردد که 210 میلیارد تومان بود.

سهم بازار سرمایه در تامین مالی اقتصاد

عضو هیات‌مدیره کانون نهادهای سرمایه‌گذاری ایران گفت: سهم بازار سرمایه در تامین مالی کشور رشد کرده و به 10 درصد رسیده است، اما 90 درصد سهم تامین مالی دراقتصاد ایران از طریق بازار پول و بانک‌ها تامین می‌شود.

محمودرضا خواجه نصیری در مورد سهم بازار سرمایه از تامین مالی اقتصاد، با بیان اینکه سهم تامین مالی بازار سرمایه در تامین مالی مجموعه اقتصادی کشورها به ساختار اقتصادی و نگاه اقتصاد آن کشور به بازار سرمایه، بازار پول و نقش آنها بستگی دارد، گفت: گرچه سهم بازار سرمایه در تامین مالی کشور ظرف چند سال اخیر رشد کرده و در بهترین حالت به حدود 10 درصد رسیده است، اما همچنان 90 درصد سهم تامین مالی در اقتصاد ایران از طریق بازار پول و وام‌های بانکی تامین می‌شود.

وی افزود: این سهم در کشورهایی که نگاه قوی‌تری به بازار سرمایه دارند، بیشتر است که در کشور امریکا حدود 80درصد تامین مالی از طریق بازار سرمایه و ابزارهای آن انجام می‌شود که از این 80 درصد؛ نزدیک 65 درصد از طریق ابزارهای مبتنی بر سهام و حدود 8 درصد بر اساس اوراق تامین مالی می‌شود و شرکت‌های آن کشور تنها 11 درصد از طریق وام‌های بانکی تامین مالی می‌کنند.

پذیرش دو محصول جدید در بورس کالا

بورس کالا از پذیرش پلی اتیلن ترفتالات (PVC) و بیلت آلومینیوم ٢ شرکت در بازار اصلی این بورس خبر داد. بر اساس اطلاعیه مدیریت پذیرش و بازاریابی بورس کالای ایران، پذیرش ٢ کالای پلی اتیلن ترفتالات و بیلت آلومینیوم ٢ شرکت پس از بررسی مدارک و مستندات در سیصد و سی و ششمین جلسه کمیته عرضه در سه شنبه ٣٠ فروردین (به عنوان دومین جلسه این کمیته در سال جدید) به تصویب رسید. به این ترتیب پلی اتیلن ترفتالات بطری پتروشیمی محب پلی استر خاوران در بازار اصلی پذیرش شد که به زودی روی تابلوی بورس کالا می‌رود.همچنین پذیرش بیلت آلومینیوم پروفیل اراک در جلسه اخیر کمیته عرضه به تصویب رسید.

سهم باشگاه استقلال از بورس

با پذیره نویسی سهام باشگاه استقلال، مبلغ ۳۵۸ میلیارد تومان به حساب این باشگاه واریز شده که می‌تواند گره گشای بسیاری از موانع و دردسرهای مالی باشد.

البته این پول هنوز، قابل دخل و تصرف توسط باشگاه استقلال نیست و باید مجوز سازمان خصوصی‌سازی برای آن صادر شود. با این حال براساس روال موجود، سازمان خصوصی‌سازی برای هزینه‌های جاری یا آتی، مجوز برداشت نمی‌دهد و برای قسمت اعظم این پول، صرفا مجوز سرمایه‌گذاری در محل‌های مورد تایید این سازمان، صادر می‌شود.

مابقی پول نیز طبق لیست صورت‌های مالی مورد تایید سازمان حسابرسی دولتی ایران و تحت نظارت سازمان خصوصی‌سازی، صرف پرداخت بدهی خواهد شد.

 

ارسال نظر