رویداد

۱۴۰۱/۰۱/۳۰ - ۰۰:۵۲:۴۵
کد خبر: ۱۸۸۳۷۹

امکان افزایش دامنه نوسان نمادهای بورسی

مهدی زمانی سبزی، معاون عملیات بازارگفت: مطابق مفاد ماده ۲۱ دستورالعمل فعالیت بازارگردانی در بورس تهران، بازارگردان می‌تواند در دوره فعالیت بازارگردانی، درخواست تغییر دامنه نوسان قیمت را که نباید از حالت عادی کمتر باشد را به بورس پیشنهاد دهد. وی به تصویب ضوابط مربوط به میزان تغییر دامنه نوسان و تغییر پارامترهای بازارگردانی در هیات‌مدیره بورس تهران اشاره کرد و افزود: از آنجایی که سازمان بورس میزان تغییر دامنه نوسان و تغییر پارامترهای بازارگردانی را برعهده شرکت بورس گذاشته است، ضوابط مربوطه تهیه و به تصویب هیات‌مدیره بورس تهران رسید. زمانی خاطرنشان کرد: بر این اساس افزایش دامنه نوسان موضوع این ماده پس از ارایه درخواست بازارگردان و تأیید مدیرعامل بورس تهران، مشروط به اجرا در دوره زمانی معین حداکثر تا دو برابر دامنه نوسان مجاز امکان پذیر است. معاون عملیات بازار اظهار کرد: بازارگردانی امکان ارایه این درخواست و دریافت مجوز موضوع این ماده را دارد که حداقل ۳ ماه در نماد مورد درخواست عملیات بازارگردانی انجام داده باشد و در ۷۰ درصد روزهای فعالیت خود طی سه ماه گذشته در سمت بازارگردانی نماد مورد نظر، به‌طور کامل تعهدات خود را ایفا کرده باشد. وی ادامه داد: در صورت وجود چند بازارگردان در یک نماد، موافقت تمام بازارگردان‌های فعال در نماد مربوطه در خصوص افزایش دامنه نوسان الزامی است. در این صورت تعهدات بازارگردانی شامل حداقل حجم معاملات و حداقل حجم سفارش انباشته برای تمامی بازارگردان‌ها، حداقل به نسبت میزان رشد دامنه نوسان جدید نسبت به دامنه نوسان قبلی افزایش می‌یابد.

لزوم نظارت بر افزایش دامنه نوسان در بورس

سید مهدی پارچینی، مدیر نظارت بر بورس‌های سازمان بورس و ارواق بهادار در برنامه فرامتن شبکه افق سیما افزود: طبق بررسی‌های صورت گرفته در بورس‌های دنیا، کشورهایی که از ریسک سرمایه‌گذاری بالاتری برخوردارند و شفافیت در بازارهای مالی آنها پایین است، معمولاً دامنه نوسان محدودتری دارند. او گفت: با توجه به اینکه پارسال تعداد سرمایه‌گذاران حقیقی و خرد در بازار افزایش پیدا کرده، ادامه داد: سیاست توسعه نهادهای مالی به سمت سرمایه‌گذاری غیر مستقیم سوق داده شده است. پارچینی تصریح کرد: برای اینکه بتوانیم جوابگوی نیاز و خواسته مردم باشیم باید از ابتدا نهادهای مالی را افزایش می‌دادیم، در همین راستا می‌توان گفت افزایش شفافیت در بازار سرمایه و شفاف شدن فضای اقتصادی کشور برای بهبود نقدشوندگی در بازار، تصمیم بر این شد که موضوع تغییر و افزایش نوسان هم در دستور کار قرار بگیرد. او گفت: در گام نخست افزایش درصدی را مدنظر قرار دادیم به نوعی که فعالان بازار سرمایه‌گذاران با دامنه جدید آشنا شوند و رفتار آنها تحلیل شود تا برای تغییر دامنه نوسان در آینده توجه متناسب‌تری صورت گیرد. مدیر نظارت بر بورس‌های سازمان بورس و ارواق بهادار در پایان اظهار کرد: طبق بررسی‌های انجام شده، حجم مبنا در بازارهایی که مشمول افزایش دامنه نوسان شده‌اند، پارامتر موثری محسوب نمی‌شود، زیرا حجم گردش مالی معاملات به حدی بالاست که بود و نبود حجم مبنای در آن بازارها نامحسوس خواهد بود، علاوه بر آن، حجم مبنا در این بازارها سبب عادلانه شدن قیمت‌های کشف شده و حذف دستکاری در نرخ‌ها خواهد شد.

عرضه بلوک‌های مدیریتی سرخابی‌ها به کجا رسید؟

ایسنا| حسین قربانزاده، رییس سازمان خصوصی‌سازی با اشاره به فراخوان عرضه بلوکهای مدیریتی سهام استقلال و پرسپولیس که اوایل فروردین ماه توسط سازمان خصوصی‌سازی اعلام شد، اظهار کرد: مذاکراتی با شرکت‌های مختلف در این راستا درحال انجام است. وی به این سوال که کدام شرکت‌ها متقاضی بوده‌اند، پاسخ داد: نام شرکت‌ها قابل اعلام نیست اما درحال حاضر در مرحله مذاکره پیش از مزایده قرار داریم.

طبق آمار در پذیره نویسی پرسپولیس ۳۲۰ هزار نفر مشارکت کردند. ۲۶۱ میلیارد تومان از سهام این باشگاه توسط حقوقی‌ها و بیش از ۸۸ میلیارد تومان نیز توسط حقیقی‌ها خریداری شد. همچنین ۲۸۶ هزار نفر در پذیره نویسی استقلال شرکت کردند که ۲۸۰ میلیارد تومان از سهام این باشگاه توسط حقوقی‌ها و ۷۹ میلیارد تومان توسط حقیقی‌ها خریداری شد. بر این اساس و حدود یک هفته پس از اتمام پذیره نویسی، سازمان خصوصی‌سازی در فراخوانی از متقاضیان بالقوه برای خرید بلوک‌های مدیریتی استقلال و پرسپولیس دعوت و اعلام کرد در جهت تحقق گام بعدی فرآیند خصوصی‌سازی این دو باشگاه و واگذاری سهام مدیریتی آنها؛ سازمان خصوصی‌سازی در نظر دارد نسبت به عرضه رقابتی بلوک‌های مدیریتی سهام شرکت­‌های مذکور از طریق فرابورس اقدام کند. زمان عرضه سهام این دو باشگاه هنوز مشخص نیست. چراکه افزایش سرمایه آنها باید مراحل اداری ثبت در اداره ثبت شرکت ه‌ها را طی کند و پس از آن گشایش نماد این دو سهم صورت خواهد گرفت. این فرآیند که باید از طرف دو باشگاه صورت بگیرد ۴ تا ۶ ماه زمان می‌برد.

 

ارسال نظر