شاخص کل بورس صعودی شد

۱۴۰۱/۰۱/۲۸ - ۰۱:۵۷:۰۸
کد خبر: ۱۸۸۲۸۷

شاخص کل بازار بورس تهران دیروز شنبه، ۲۷ فروردین‌ماه با ۱۳ ‌هزار و ۵۳۹ واحد افزایش، در ارتفاع یک ‌میلیون و ۴۶۷ هزار واحدی قرار گرفت. بر اساس گزارش ایرنا در معاملات دیروز بازار سهام (بورس و فرابورس) بیش از ۱۲ میلیارد و ۹۱۴ میلیون سهم، حق‌تقدم و اوراق بهادار به ارزش ۱۳۴ هزار و ۷۲۵ میلیارد ریال و در بیش از ۶۹۵ هزار و ۹۴۸ نوبت معامله شد. در ادامه معاملات بورس تهران، بیش از هشت میلیارد و ۴۳۴ میلیون سهم، حق‌تقدم و اوراق بهادار به ارزش ۴۷ هزار و ۸۵۷ میلیارد ریال و در ۴۸۷ هزار و ۶۷۰ نوبت معامله شد.

همچنین شاخص کل (هم‌وزن) با چهار هزار و ۶۷۵ واحد افزایش به ۳۸۷ هزار و ۶۳۹ واحد و شاخص قیمت (هم‌وزن) با ۲ هزار و ۹۱۳ واحد رشد به ۲۴۱ ‌هزار و ۵۶۱ واحد رسید. شاخص بازار اول، ۱۱ ‌هزار و ۵۴ واحد و شاخص بازار دوم، ۲۳ هزار و ۷۴۷ واحد افزایش داشتند.

علاوه بر این در بین همه نمادها، شرکت فولاد مبارکه اصفهان با نماد «فولاد» با ۹۵۶ واحد، ملی صنایع مس ایران با نماد «فملی» با ۸۰۳ واحد، گسترش نفت و گاز پارسیان با نماد «پارسان» با ۷۷۲ واحد، پالایش نفت تهران با نماد «شتران» با ۶۴۰ واحد، گروه مپنا با نماد «رمپنا» با ۶۱۲ واحد، مخابرات ایران با نماد «اخابر» با ۵۸۷ واحد و پالایش نفت بندرعباس با نماد «شبندر» با ۵۰۵ واحد با تاثیر مثبت بر شاخص بورس همراه شدند.

در مقابل فولاد خوزستان با نماد «فخوز» با ۱۵۰ واحد، گروه صنعتی پاکشو با نماد «پاکشو» با ۳۶ واحد، تامین سرمایه بانک ملت با نماد «تملت» با ۳۲ واحد، ذوب آهن اصفهان با نماد «ذوب» با ۳۲ واحد، فولاد کاوه جنوب کیش با نماد «کاوه» با ۳۰ واحد و بانک صادرات ایران با نماد «وبصادر» با ۲۶ واحد تاثیر منفی بر شاخص بورس داشتند. بر پایه این گزارش، در این روز شرکت سرمایه‌گذاری تامین اجتماعی با نماد «شستا»، گسترش سرمایه‌گذاری ایران خودرو با نماد «خگستر»، ایران خودرو با نماد «خودرو»، سایپا با نماد «خساپا»، پالایش نفت تهران با نماد «شتران»، گروه بهمن با نماد «خبهمن» و سرمایه‌گذاری سایپا با نماد «وساپا» در نمادهای پرتراکنش قرار داشتند. گروه خودرو هم در معاملات امروز صدرنشین برترین گروه‌های صنعت شد و در این گروه ۲ میلیارد و ۶۴۶ میلیون برگه سهم به ارزش هشت هزار و ۱۱۵ میلیارد ریال دادوستد شد.

   آخرین وضعیت شاخص فرابورس

شاخص فرابورس نیز دیروز بیش از ۲۰۹ واحد افزایش داشت و به ۲۰ هزار و ۲۴۷ واحد رسید. در این بازار ۲ میلیارد و ۴۱۹ میلیون برگه سهم و اوراق مالی به ارزش ۵۷ هزار و ۲۶۸ میلیارد ریال داد و ستد شد، تعداد دفعات معاملات شنبه فرابورس بیش از ۲۳۲ هزار و ۲۷ نوبت بود.

نمادهای پلیمر آریا ساسول با نماد «آریا»، پتروشیمی تندگویان با نماد «شگویا»، پالایش نفت لاوان با نماد «شاوان»، پتروشیمی مارون با نماد «مارون» و زغال سنگ پرورده طبس با نماد «کزغال» با تاثیر مثبت بر شاخص فرابورس همراه بودند. همچنین سرمایه‌گذاری مالی سپهر صادرات با نماد «وسپهر»، تولید نیروی برق دماوند با نماد «دماوند»، شرکت سرمایه‌گذاری اعتلا البرز با نماد «اعتلا»، بیمه اتکایی ایرانیان با نماد «اتکای»، ویتانا با نماد «غویتا» و صنایع پتروشیمی تخت جمشید با نماد «شجم» تاثیر منفی بر شاخص فرابورس داشتند.

   تابلو سبز ماند

بورس تهران امروز با لیدری پتروپالایشی‌ها روند خوبی را در پیش گرفت و با وجود انتظارات منفی در پی وضع عوارض صادراتی گسترده، بازار سهام هفته آخر فروردین ماه ۱۴۰۱ را با تابلوهای سبز آغاز کرد. به اعتقاد بسیاری از کارشناسان تثبیت قیمت جهانی نفت در کانال بالای ۱۰۰ دلار باعث شده تا نوعی ثبات در صعود ارزش محصولات پتروشیمی‌ها به وجود‌اید که طبیعتا می‌تواند خبر بسیار خوبی برای سهامداران این حوزه محسوب شود. از طرفی شرایط خودرویی‌ها نیز در مقایسه با سایر روزها نسبتا مناسب بوده و شاهد رشد معقول و مطلوبی در این خانواده بودیم که به باور اغلب تحلیلگران می‌تواند به عنوان نشانه‌ای امیدبخش برای سهامداران این صنعت پرحاشیه و جنجالی تلقی شود. اما نه تنها تابلوها (ارزش معاملات) بلکه محافل بورسی در شبکه‌های اجتماعی هم این پیام را مخابره می‌کنند که سهامداران با وجود سبز بودن بازار، نسبت به آینده سرمایه‌گذاری در بورس و به‌طور کلی صنعت نگرانی‌هایی جدی داشته و حتی بسیاری از فعالان، سخن از ترک این عرصه برای همیشه به میان می‌آورند.

   رشد ۲۶۰ درصدی  تعداد کدهای بورسی فعال در بازار سرمایه

تا چند سال گذشته تعداد محدودی از سرمایه‌گذاران تحت تاثیر ریسک‌های تهدیدکننده، چندان تمایلی برای ورود سرمایه‌های خود به این بازار نداشتند و این امر باعث شد تا بخش انبوهی از نقدینگی‌های در اختیار خود را به سمت سرمایه‌گذاری در سپرده‌های بانکی سوق دهند که قادر به کسب سود ثابتی از این محل بودند. معاملات بورس از ۲ سال گذشته و تحت تاثیر حمایت‌های انجام شده از این بازار وارد دوران جدیدی از معاملات شد و زمینه افزایش ورود سرمایه‌گذاران به این بازار فراهم شد.

از سال ۹۸ و تحت تاثیر صعود بی‌سابقه شاخص بورس به مرور تعداد انبوهی از سرمایه‌گذاران وارد این بازار شدند و این امر زمینه‌ساز حجم گسترده‌ای از نقدینگی به بازار سرمایه بود. شاخص بورس از نیمه‌های سال ۹۹ جهت دیگری به خود گرفت و بار دیگر وارد مدار نزولی شد که همین امر به مراتب سبب ترس سهامداران برای ورود سرمایه‌هایشان به بازار شد، با توجه به چنین اتفاقی در معاملات بازار اما باز هم سرمایه‌گذاران به دنبال دریافت کد سهامداری بودند تا از این طریق بتوانند زمینه ورود سرمایه‌های خود به این بازار را فراهم کنند. اکنون و با توجه به آخرین اطلاعات منتشر شده از سوی سازمان بورس و اوراق بهادار، تعداد کدهای بورسی فعال در بازار سرمایه در پایان سال ۱۴۰۰ به ۳۷ میلیون و ۵۰۰ هزار کد بورسی رسید. این در حالی است که این عدد در پایان سال ۱۳۹۸، ۱۰ میلیون و ۳۰۰ هزار کد بورسی بود و این آمار نشان‌دهنده رشد بیش از ۲۶۰ درصدی تعداد کدهای بورسی فعال در بازار سرمایه بوده است. همچنین آمار ارایه شده نشان‌دهنده آن است که کدهای بورسی فعال در ابتدای سال ۱۳۹۰ فقط یک میلیون و ۹۰۰ هزار کد بورسی بود. چنین اعداد و ارقامی نشان از آن دارد که تعداد کدهای بورسی فعال در بازار در سال ۱۴۰۰ با افزایش ۱۹ برابری نسبت به سال ۱۳۹۰ همراه بوده است. همچنین سازمان بورس اعلام کرده است که امیدواریم با تلاش و هم‌افزایی همه دستگاه‌های مرتبط، حقوق سهامداران بیش از پیش در تصمیم‌گیری‌های کلان مدنظر قرار گیرد و جایگاه بازار سرمایه ارتقا پیدا کند.

 

ارسال نظر