بورس در هفته‌ای که گذشت

۱۴۰۱/۰۱/۲۵ - ۰۲:۰۶:۵۴
کد خبر: ۱۸۸۲۱۰
بورس در هفته‌ای که گذشت

بورس تهران پس از افت سنگین خود در روز سه‌شنبه، در جریان معاملات دیروز بار دیگر وارد مدار تعادل شد و شاخص کل موفق شد رشد بیش از هشت هزار واحدی را به ثبت برساند. 

معاملات دیروز بازار سهام در حالی انجام گرفت که منفی‌های سنگین در روز سه‌شنبه، سهامداران را نسبت به آینده بورس نگران کرده بود. معاملات روز چهارشنبه اما، نشان داد که تقاضا همچنان در بورس وجود دارد و ارزندگی سهام مختلف در این مقطع قیمتی بر کسی پوشیده نیست.

در آخرین روز معاملاتی هفته جاری، معاملات نمادهای مختلف بازار متعادل بود و رنگ سبز بار دیگر به پرتفوی سهامداران بازگشت. همچنین نمادهای شاخص ساز هم که با افزایش تقاضای خوبی مواجه شدند.

تخلیه فشار فروش و بازگشت تعادل به بورس، قطعاً خبر بسیار خوبی برای سهامداران به حساب می‌آید و آنها را نسبت به معاملات هفته آینده خوش‌بین می‌سازد.

    وضعیت شاخص‌ها

شاخص کل بورس تهران هفته جاری را با قرار گرفتن در سطح یک میلیون و 454 واحدی به اتمام رساند. این در حالی بود که افت 33 هزار واحدی در جریان معاملات سه‌شنبه، احتمال سرخ‌پوشی دماسنج بازار سرمایه در پایان هفته را تقویت می‌کرد.

با این حال، رشد شاخص کل و ثبت کندل سبز برای آن در روز چهارشنبه می‌تواند نوید بازار متعادلی در هفته آینده را داشته باشد.

از طرفی دیگر، شاخص کل هم‌وزن دیروز بیش از دو هزار واحد صعود کرد. شاخص کل هم‌وزن همواره اهمیت خاصی میان فعالان بازار سرمایه داشته؛ چراکه این شاخص می‌تواند وضعیت بازار را بهتر از شاخص کل نشان بدهد.

فرمول شاخص کل به شکلی است که سهام بزرگ‌تر وزن بیشتری در آن دارند و با سبزپوشی چند نماد خاص در روزهای منفی می‌توان مانع از افت شاخص کل شد.  رشد شاخص هم‌وزن از ابتدای سال اتفاق مثبتی بود که کارشناسان بازار نیز بارها و بارها بر روی آن تأکید داشته و از این اتفاق به عنوان مساله‌ای مثبت یاد کرده‌اند.  شاخص هم‌وزن در حال حاضر در سطح یک 382 هزار واحدی قرار دارد.

    تکنیکال شاخص‌ها

شاخص کل بورس تهران پس از نزدیکی به سطح یک میلیون و 480 هزار واحد با افت مواجه شد. این سطح، از نظر تکنیکالی سطح بسیار مهم و مقاومتی جدی برای دماسنج بازار سرمایه به حساب می‌آمد.

با نزدیکی به این سطح در جریان معاملات این هفته، بازار با افت مواجه شد. با این حال، معاملات روز چهارشنبه نشان داد که شاخص کل بار دیگر عزم خود را برای عبور از این سطح مهم جزم کرده است.

به نظر می‌رسد که اگر اتفاق خاصی رخ ندهد، دماسنج بازار سرمایه روز شنبه بتواند با رشد دیگری مواجه شود و دوباره خود را به سطح یک میلیون و 480 هزار واحد نزدیک کند.

از طرفی دیگر، شاخص هم‌وزن نیز در روزهای اخیر به مقاومت خود رسیده بود و به نظر می‌رسید که برای ادامه رشد، نیاز به اصلاحی هر چند کوتاه و موقت دارد. این اصلاح نهایتاً در روز سه‌شنبه انجام شد و شاخص کل هم‌وزن در معاملات روز پایانی هفته بار دیگر سبزپوش بود. احسان رضاپور درباره وضعیت بورس، می‌گوید: بدون تردید خبر افزایش تعرفه فروش صادراتی شرکت‌ها در شرایطی که بازار به تازگی فضای بهبود را تجربه می‌کند، بر امنیت و اعتماد سرمایه‌گذاران اثرگذار خواهد بود. با توجه به اینکه در چند وقت اخیر، بازار سرمایه از اخبار و حواشی مقداری دور شده بود و به نظر می‌رسید با تعیین تکلیف شدن مساله بودجه، با چالش‌های زیادی مواجه نباشیم این بخشنامه بر تردید و ریسک سرمایه‌گذاری در بورس خواهد افزود. این کارشناس بازار سرمایه ادامه می‌دهد: با توجه به افت‌های پرشتابی که بازار سرمایه در ماه‌های گذشته تجربه کرده است قیمت‌ها در حال حاضر در محدوده جذابی هستند و شاید تغییرات کمتر از ۱۰الی۲۰درصدی سود بعضی از شرکت‌ها نمی‌تواند نگران جدی را برای نماد متصور سازد اما رویه‌ اعمال شده و تحمیل ریسک‌های جدید پتانسیل رشد بازار را کاهش خواهد داد.

وی همچنین به سهامداران توصیه می‌کند: سهامداران به نزدیک شدن سهم‌ها به محدوده‌های حمایتی نیز توجه ویژه‌ای داشته باشند و خرید‌های‌شان را در آن محدوده‌ها انجام دهند؛ تا با توجه به انتظار حاکمیت روند نوسانی در بازار تحت تأثیر افت‌های مقطعی در زیان‌های کوتاه‌مدت قرار نگیرند.

    بورس کام بک می‌زند؟ 

معاملات روز چهارشنبه نشان داد که تقاضا و نقدینگی همچنان در بازار سرمایه وجود دارد. این نقدینگی شاید به اندازه سال 98 یا نیمه نخست 99 نباشد، اما می‌تواند سمت تقاضا را همچنان داغ نگه دارد، اما حتی منفی سنگین روز سه‌شنبه هم نمی‌تواند خللی در روند آن ایجاد کند. سهام مختلف در تمامی این مدت به قدری ریزش کرده‌اند که تقریباً همه افراد بر ارزندگی قیمتی آنها تاکید داشته و معتقدند که بورس، ریزش چندانی ندارد. 

در ماه‌های اخیر نقدینگی موجود در بازار به قدری نبوده که بتواند رشدی شارپی را برای بورس رقم بزند، اما این نقدینگی مدام در میان صنایع مختلف در گردش بوده است. صنعت خودرو، از ابتدای سال و به لطف نقدینگی که وارد سهام مختلف این گروه شده موفق به ثبت رشد حدوداً 30 درصدی شده است.

در این شرایط، ارزش معاملات که یک مولفه جدی برای فعالان بورس به حساب می‌آید، به خوبی توانسته خود را بر بالای کانال پنج هزار میلیارد تومان تثبیت کند. 

از طرفی دیگر، بررسی نمودار سهام مختلف نشان می‌دهد که اکثر آنها از لحاظ تکنیکالی روی نقاط حمایتی خود قرار دارند و همین موضوع می‌تواند در معاملات سهام تأثیرگذار باشد. 

در این شرایط، کارشناسان معتقدند که اصلاح بورس در روز سه‌شنبه تنها یک پولبک تکنیکالی بوده که برای ادامه روند صعودی بازار، لازم و ضروری است. 

با کنار هم قرار دادن این اتفاقات و نظرات، شاید بتوان امیدوار بود که بورس روز چهارشنبه کام بک زده و در هفته آینده می‌تواند روند صعودی خود را ادامه بدهد. 

    بهار دلنشین در انتظار بورس؟

حسین پازشگر، کارشناس بازار سرمایه درباره روند بورس در روزهای گذشته، می‌گوید: بازار سرمایه کار خود را در سال جدید در شرایطی آغاز کرد که در داخل کشور با نزدیک شدن به توافق برجام، مشخص شدن بودجه، اخباری مانند حذف ارز ترجیحی، حذف تدریجی قیمت‌گذاری دستوری، ورود بعضی از کالاها به بورس کالا و...، اطمینان و اعتماد مجدد به بازار برگشت و ما شاهد ورود پول در روزهای ابتدایی سال به بورس بودیم.

وی ادامه می‌دهد: از طرفی به دنبال تنش‌های جهانی، قیمت اکثر اقلام در عرصه بین‌المللی افزایش یافت که این اتفاق تأثیر زیادی روی بازار سرمایه ما که اغلب کامودیتی محور هستند، داشت.

این کارشناس بازار سرمایه تصریح می‌کند: اغلب شرکت‌ها گزارش‌های ماهانه بسیار خوبی در فصل زمستان ارایه کرده‌اند که می‌توان پیش‌بینی کرد از هفته آتی که گزارش‌های فصلی و سالانه شرکت‌ها روانه کدال شود و با سودآوری عالی اکثر صنایع برای سال ۱۴۰۰ روبرو خواهیم بود.

پازشگر می‌افزاید: به‌طور کلی همیشه در فصل بهار شاهد حرکت رو به رشد بازار بوده‌ایم و با توجه به ارزندگی فعلی صنایع، پس از چند روزی استراحت در کلیت بازار، با انتشار گزارش‌ها، می‌توانیم حرکت صعودی بعدی طی روزهای آینده را ببینیم تا فصل بهار را هم سبزپوش به پایان برسانیم.

وی در پاسخ به این سوال که روند شاخص کل در 1401 چه می‌شود، عنوان می‌کند: شاخص کل برای انتهای سال می‌تواند محدوده یک میلیون و ۸۰۰ هزار واحد را لمس کند. البته ناگفته نماند که در دو سال گذشته، بسیاری از نمادهای بازار نه تنها سقف قیمتی را شکسته، بلکه گاهی بیش از ۱۰۰ درصد رشد کرده‌اند.


 

ارسال نظر