اخبار

۱۴۰۱/۰۱/۲۳ - ۰۲:۲۷:۵۱
کد خبر: ۱۸۸۱۳۸

سودهای رسوب شده سهامداران بزودی واریز می‌شود

قائم‌مقام مدیرعامل شرکت سپرده‌گذاری مرکزی اوراق بهادار و تسویه وجوه ضمن اعلام جزییات پرداخت سود شرکت‌ها از طریق سامانه سجام، گفت: در خصوص اشخاص حقوقی و همچنین مانده مطالبات سهامداران حقیقی برای سودهای رسوب شده، فرآیند آن در حال پیاده‌سازی، تست و عملیاتی شدن است. به دنبال اعتراض سهامداران در زمینه دریافت سودهای تعیین شده در مجامع سالانه شرکت‌های بورسی (سود نقدی)، از سال گذشته و در دولت سیزدهم اقداماتی به منظور رفاه حال سهامداران در دستور کار مسوولان قرار گرفت تا بتوانند پرداخت سود شرکت‌ها از طریق سامانه سجام را الزامی کنند. اهمیت این موضوع تا جایی پیش رفت که پرداخت سود از طریق سامانه سجام در لایحه بودجه ۱۴۰۱ مورد تاکید قرار گرفت و این موضوع نشان از آن داشت که اجرای این اقدام در سال ۱۴۰۱ به‌طور جد مورد پیگیری است و زمینه‌های آن برای الزام شرکت‌ها در زمینه پرداخت سود با سامانه سجام باید با مورد توجه شرکت‌ها قرار گیرد. شرکت‌های بورس پس از تصویب قانون بودجه، ملزم شدن که سود نقدی را از طریق سامانه سجام به حساب سهامدارن واریز کنند. به دنبال تلاش‌های انجام شده برای انجام این اقدام، هفته گذشته «محسن انصاری مهیاری»، مدیر نظارت بر ناشران سازمان بورس و اوراق بهادار در نامه‌ای در راستای اجرای قانون بودجه سال ۱۴۰۱، اعلام کرد: تمامی ناشرین ثبت شده نزد سازمان بورس و اوراق بهادار در راستای تسهیل امور سهامداران موظف شدند سود تقسیمی مصوب مجمع عمومی را با همکاری شرکت سپرده‌گذاری مرکزی و تسویه وجوه از طریق سامانه جامع اطلاعات مشتریان (سجام) به سهامداران پرداخت کنند. اجرایی شدن این اقدام نیازمند آماده بودن زیرساخت‌های لازم در شرکت سپرده‌گذاری مرکزی اوراق بهادار و تسویه وجوه است.

حضور ۵۰ شرکت‌دانش بنیان در بورس

نائب رییس کمیسیون صنایع و معادن مجلس با اشاره به حضور ۵۰ شرکت دانش‌بنیان در بورس، گفت: با مصوبه جهش تولید دانش‌بنیان مجلس یازدهم، خلاهای قانونی مربوط به این شرکت‌ها رفع می‌شود و به زعم معاونت علمی و فناوری ریاست‌جمهوری، این قانون مسیر ۱۰ ساله کشور را مشخص می‌کند. سیدجواد حسینی کیا نماینده مردم سنقر در مجلس شورای اسلامی به نشست ۲۱ فروردین ماه کمیسیون صنایع با حضور سورنا ستاری معاونت علمی و فناوری رییس‌جمهور و معاونان وی اشاره کرد و گفت: در این نشست ستاری گزارشی از وضعیت شرکت‌های دانش بنیان ارایه کرد.وی گفت: با مصوبه جهش تولید دانش‌بنیان مجلس یازدهم، خلاهای قانونی مربوط به این شرکت‌ها رفع می‌شود. به زعم معاونت علمی و فناوری ریاست‌جمهوری، این قانون مسیر ۱۰ ساله کشور را مشخص می‌کند.وی با بیان اینکه براساس توضیحات ارایه شده، باید موضوع دانش‌بنیان به فرهنگ تبدیل شود که تحقق این مهم به عزم ملی نیازمند است، ادامه داد: در حال حاضر ۶۷۰۰ شرکت دانش بنیان در کشور فعال هستند که ۶۰۰ شرکت از این تعداد، ظرفیت صادراتی دارند.این نماینده مردم در مجلس یازدهم با اشاره به ایجاد اشتغال برای ۳۵۰ هزار نفر در کشور توسط شرکت‌های دانش بنیان، ادامه داد: در حال حاضر ۵۰ شرکت دانش بنیان در بورس حضور دارند.حسینی‌کیا با بیان اینکه براساس گزارش ارایه شده، خانه‌های نوآوری و فناوری در خارج از کشور در حال راه‌اندازی است، افزود: به زعم معاونت علمی و فناوری ریاست‌جمهوری، انتقال تکنولوژی مربوط به بخش خصوصی است نه دولت در واقع انتقال تکنولوژی نیازمند منابع مالی نیست زیرا این امر آموزش است. نایب‌رییس کمیسیون صنایع و معادن مجلس با بیان اینکه مقرر شد بازدیدهایی از شرکت‌های دانش بنیان پیشران به عمل‌اید، تصریح کرد: در این نشست، کمیسیون صنایع و معادن اعلام آمادگی کرد که در صورت وجود خلأ قانونی اقدامات لازم برای رفع این مشکل انجام گیرد.

از بورس کالا چه خبر؟

تالار محصولات صنعتی و معدنی بورس کالای ایران امروز دوشنبه ۲۲ فروردین ماه میزبان عرضه ۴۷ هزار و ۸۰۰ تن ورق فولادی، ۱۵ هزار تن آهن اسفنجی، یک هزار و ۸۶۵ تن مس مفتول، ۲۴۰ تن مس کاتد، ۱۰۰ تن سیم و مفتول مسی، ۲۰۰ تن شمش چدن، ۲۰ تن مفتول آلومینیوم، ۲۸۰ تن شمش آلیاژی آلومینیوم و ۴۲ کیلوگرم شمش طلا است.  دیروز 10 هزار تن وکیوم باتوم و ۲۲ تن پلی وینیل کلراید در تالار حراج باز و تالار سیمان هم پذیرای ۱۸۶ هزار و ۸۰۰ تن سیمان بود.  بر اساس این گزارش، تالار فرآورده‌های نفتی و پتروشیمی در این روز میزبان عرضه ۳۲ هزار و ۲۱۷ تن مواد پلیمری، روغن پایه و روغن موتور بود. همچنین تالار صادراتی بورس کالا نیز از عرضه ۲۲ هزار و ۲۰۰ تن قیر، ۶ هزار تن گوگرد، ۳ هزار تن مس کاتد، یک هزار و ۵۰۰ تن الکیل بنزن خطی و ۵۵۰ تن سبد ناودانی پذیرایی کرد.  بازار فرعی نیز شاهد عرضه ۸۲۰ تن الیاف استیپل پلی استر وانیدرید فتالیک بود و در مجموع ۳۲۹ هزار و ۵۲۶ تن انواع کالا در تالار‌های مختلف بورس کالای ایران عرضه شد.

 

ارسال نظر