بررسی چشم‌انداز بورس

۱۴۰۱/۰۱/۲۳ - ۰۲:۲۵:۳۳
کد خبر: ۱۸۸۱۳۶

در جریان معاملات روز گذشته بورس تهران شرکت پتروشیمی پردیس، گروه مخابرات ایران و شرکت سرمایه‌گذاری غدیر تاثیر مثبت را بر رشد شاخص کل و شرکت سرمایه‌گذاری تامین اجتماعی، بانک ملت و شرکت سایپا بیشترین تاثیر منفی را بر رشد شاخص کل داشتند.

بر پایه معاملات دوشنبه، ۲۲ فروردین ماه، شاخص هم‌وزن با ۳ هزار و ۵۵۰ واحد افزایش، به رقم ۳۸۷ هزار و ۴۷ واحد رسید؛ این در حالی بود که شاخص کل بورس تهران با افزایش ۵ هزار و ۴۷۷ واحدی به رقم یک میلیون و ۵۹۰ هزار واحد رسید.

در جریان سومین روز معاملاتی هفته، بیش از ۱۱ میلیارد و ۴۴۵ میلیون سهم، حق تقدم و اوراق بهادار به ارزش ۵۴ هزار و ۴۰۱ میلیارد ریال در بورس اوراق بهادار تهران دادوستد شد.

شاخص بازار اول افزایش ۴ هزار و ۷۶۴ واحدی و شاخص بازار دوم، افزایش ۸ هزار و ۷۰۴ واحدی را تجربه کردند.

گروه خودرو در جریان معاملات روز دوشنبه با ۱۰۰ هزار و ۶۲۶ معامله به ارزش ۱۰ هزار و ۴۲۹ میلیارد ریال در صدر گروه‌های بورسی نشست. همچنین، گروه فراورده‌های نفتی با ۳۹ هزار و ۱۳ معامله به ارزش ۴ هزار و ۲۶۸ میلیارد ریال، گروه شیمیایی با ۴۰ هزار و ۳۶۶ معامله به ارزش ۳ هزار و ۸۵ میلیارد ریال، گروه بانک‌ها با ۳۰ هزار و ۹۶۳ معامله به ارزش ۲ هزار و ۹۷۷ میلیارد ریال و گروه فلزات اساسی با ۳۶ هزار و ۶۵۸ معامله به ارزش ۲ هزار و ۶۴۲ میلیارد ریال در صدر برترین گروه‌ها قرار گرفتند.

شرکت پتروشیمی پردیس با یک هزار و ۸۰ واحد، گروه مخابرات ایران با ۵۴۲ واحد، شرکت سرمایه‌گذاری غدیر با ۴۶۹ واحد، شرکت ارتباطات سیار ایران با ۴۶۲ واحد و شرکت پتروشیمی نوری با ۳۳۸ واحد بیشترین تاثیر مثبت را بر رشد شاخص کل داشتند.

در مقابل، شرکت سرمایه‌گذاری تامین اجتماعی با ۴۹۲ واحد، بانک ملت با ۲۷۰ واحد، شرکت سایپا با ۱۷۶ واحد، شرکت پالایش نفت اصفهان با ۱۷۵ واحد و شرکت توسعه معادن و فلزات با ۱۴۷ واحد بیشترین تاثیر منفی را بر رشد شاخص کل داشتند.

    نگاهی بر معاملات فرابورس

در جریان معاملات دوشنبه، ۲۲ فروردین ماه شاخص کل فرابورس با افزایش ۱۲۹ واحدی به رقم ۲۰ هزار و ۱۹۱ واحد رسید.همچنین بیش از ۶ میلیارد و ۲۸۴ میلیون سهم، حق تقدم و اوراق بهادار به ارزش یک میلیون و ۸۴۸ هزار و ۶۸۸ میلیارد ریال دادوستد شد.در جریان معاملات دیروز فرابورس ایران، شرکت پلیمر آریا ساسول با ۲۸ واحد، شرکت پتروشیمی مارون با ۲۶ واحد، بیمه پارساگاد با ۲۲ واحد، شرکت آهن و فولاد ارفع با ۱۳ واحد و شرکت سرمایه‌گذاری مالی سپهر صادرات با ۹ واحد بیشترین تاثیر مثبت را بر رشد شاخص داشتند. در مقابل، شرکت صنعتی مینو با ۵.۵ واحد، شرکت فرابورس ایران با ۵ واحد، گروه سرمایه‌گذاری میراث فرهنگی با ۴ واحد، شرکت تجلی توسعه معادن و فلزات با ۳.۴۵ واحد و شرکت سنگ آهن گهرزمین با ۲ واحد بیشترین تاثیر منفی را بر رشد شاخص داشتند.

   تاثیر ریسک‌ها بر بازار

بازار سهام نظاره‌گر نماگرهای سبزپوش بود؛ هرچند که ارزش معاملات سهام در روز گذشته ضعیف‌تر از یکشنبه بود.در این روز شستا با معاملاتی متعادل در حالی در دامنه نوسان منفی قیمت‌ها درجا زد که در کلیت معاملات بازار سهام نیز روند اصلاح برای اغلب سهم‌های شاخص ساز حکم فرما بود.

در گروه خودرویی‌ها نیز اخبار و شایعات فراوان از جمله فروش سهام و جابه‌جایی دارایی‌ها همچنان زبان به زبان می‌چرخد.در این بین انتشار خبرهایی مبنی بر گشایش‌های ارزی جدید و واریز قریب‌الوقوع ۷ میلیارد دلار از منابع ارزی کشور به حساب‌های بانکی داخلی باعث شده تا روند افزایشی بازار ارز کندتر شود.جالب آنکه همچنان نگاه به اخبار سیاسی و حتی اخبار کابینه دولت از جمله شایعه استعفا یا استیضاح وزیر صمت منتهی به رصد نوسان نرخ ارز در تابلوی صرافی‌ها شده و بازار را تحت تأثیر قرار داده است.

همچنین روشن شدن مجدد ماشین بازار گردانی بانک مرکزی در بازار اوراق بدهی در حرکت دست به عصای امروز بازار سهام بی‌تأثیر نبود.تغییرات قیمتی اینترنت و درآمدهای گروه مخابرات در آستانه برگزاری مجامع سالانه آنها نیز در کانون توجه معامله گران بود. این در حالی است که در گروه محصولات شیمیایی همچنان اقبال برای جمع‌آوری این سهم‌ها وجود دارد.رشد همزمان شاخص کل و شاخص کل هموزن به دلیل اینکه با ورود پول حقیقی همراه شده است، می‌توان امیدوار بود، در روزهای آینده نیز بورس با رشد همراه باشد.به اعتقاد تحلیلگران تکنیکال سطح یک میلیون و 480 هزار واحدی سطح مقاومت شاخص بوده و انتظار می‌رود شاخص در کوتاه‌مدت در همین حوالی نوسان کند.به نظر می‌رسد بازار سهام با نزدیک شدن به فصل مجامع ترجیح می‌دهد تا اصلاح پرتفوی را به عنوان استراتژی اصلی خود در مواجه با گزارش‌های عملکردی و اخبار شرکت‌ها و همچنین سیاست آنها برای تقسیم سود نقدی قرار دهد. هرچند که عقربه فراز و فرود بازار را این روزها بازارگردان‌ها کوک می‌کنند.

    از سهام عدالت چه خبر؟

با الزامی شدن واریز سود سهامداران از طریق سامانه سجام، برخی از شرکت‌های بورسی سود خود را از طریق سجام برای سهامداران حقیقی واریز کرده‌اند.

همچنین سود 13 شرکت غیربورسی پرتفوی سهام عدالت قرار است بعد از تصمیم‌گیری شورای عالی بورس، تجمیع شده و از طریق سجام به حساب سهامداران واریز شود که هنوز جلسه شورای عالی بورس در این زمینه تصمیم نگرفته است. به هر حال برای تشویق مردم به سرمایه‌گذاری در بازار شفاف باید حقوق سهامداران خرد رعایت شود و سودهای آنها از طریق شرکت‌های سرمایه‌پذیر و به صورت سجامی واریز شود.پرداخت سود سهام از طریق سامانه سجام یکی از دردسرهایی است که سهامداران در این چند ماه با آن مواجه بودند. یکی از اقدامات موثر سازمان بورس، الزام شرکت‌ها به پرداخت سود از طریق سامانه سجام بود که موجب صرفه جویی در وقت و هزینه سهامداران هم خواهد شد.در صورت پرداخت سود تمامی سهام از طریق سامانه سجام، دیگر نیازی به حضور فیزیکی سهامداران در بانک نیست و آنها می‌توانند سود مجامع خود را از طریق حساب بانکی خود دریافت کنند.

    بررسی چشم‌انداز کوتاه‌مدت بازار

طبق پیش بینی کارشناسان، با توجه به حرکات صعودی خوبی که در اکثر گروه‌ها شاهد بودیم انتظار می‌رود که روند بازار در میان‌مدت همچنان صعودی باشد اما در چنین شرایطی یک اصلاح کوچک و استراحت در کلیت بازار طبیعی است. همچنین به نظر می‌رسد روند معاملاتی بهتری در انتظار بازار سرمایه و سهامداران باشد. با توجه به اینکه بورس در محدوده متعادلی قرار دارد و بازار کف‌های قیمتی جدیدی برای خود شناسایی کرده انتظار می‌رود روند تعادلی بورس بیش از پیش بهبود یابد و خریداران حضور فعالی در معاملات داشته باشند. همچنین به نظر می‌رسد صنایع همچنان با سودآوری همراه باشند و در مدار صعودی باقی بمانند.

علی عصاری، کارشناس بازار سرمایه در این مورد، می‌گوید: با توجه به اینکه بورس در محدوده تعادلی قرار دارد و بازار کف‌های قیمتی جدیدی برای خود شناسایی کرده انتظار می‌رود روند تعادلی بورس بیش از پیش بهبود یابد و خریداران حضور فعالی در معاملات داشته باشند.این کارشناس بازار سرمایه در ادامه خاطرنشان می‌کند: شاخص کل در حال حاضر درگیر محدوده مقاومتی بین ۱۴۵۳ تا ۱۴۸۰ هزار واحد است. با توجه به گام حرکتی شاخص کل اصلاح عمیق دور از ذهن است و بیشتر انتظار داریم که تا پایان هفته روند رنج و استراحت را پیش بگیرد.

 

ارسال نظر