رویداد

۱۴۰۱/۰۱/۲۱ - ۰۰:۴۵:۵۶
کد خبر: ۱۸۸۰۵۱

سهامداران به مجامع می‌روند

بنابر آخرین ابلاغیه تصویب شده در هیات‌مدیره سازمان بورس و اوراق بهادار، سهامداران حقیقی و حقوقی صاحب سهم یا وکیل آنها می‌توانند با رعایت شرایط لازم در مجامع عمومی حضور داشته باشند.

مدیر نظارت بر ناشران سازمان بورس طی ابلاغیه‌ای خطاب به تمام شرکت‌های سهامی‌های ثبت شده نزد سازمان بورس و اوراق بهادار به استثنای نهادهای مالی و پولی و نیز همه حسابرسان معتمد سازمان بورس و اوراق بهادار از اصلاح ماده ۱۹ اساسنامه شرکت‌های ثبت شده نزد سازمان به استثنای نهادهای مالی و پولی خبر داد.

در این ابلاغیه آمده است: «سهامداران حقیقی می‌توانند در تمام مجامع عمومی، شخصا یا از طریق وکیل با ارایه وکالت نامه رسمی یا قائم مقام قانونی شخص حقیقی صاحب سهم و در خصوص سهامداران حقوقی نیز نماینده یا نمایندگان شخصی حقوقی صاحب سهم به شرط ارایه مدرک وکالت یا نمایندگی با امضای صاحبان امضای مجاز شخص حقوقی، حضور به هم رسانند. هر سهامدار برای هر یک سهم فقط یک رای خواهد داشت.»

شایان ذکر است، با این اصلاحیه «رسمی بودن» وکالت نامه وکلای سهامداران حقیقی یا قائم مقام‌های آنها از اهمیت برخوردار است و نیز نمایندگان صاحبان حقوقی سهام نیز با شرط امضای صاحبان امضای مجاز می‌توانند در مجامع حضور داشته باشند و در این خصوص مهر مدیرعامل نیز کافی نیست.

به نظر می‌رسد اتخاذ این اصلاحیه سبب می‌شود تا از این به بعد در مجامع شاهد مشکلات و مسائلی در خصوص حضور افراد غیرواقعی در مجامع نباشیم.

یک هفته با بورس کالا

در هفته گذشته شاهد رویدادها و اظهارنظرهای مختلفی در حوزه بورس کالای ایران بودیم که از مهم‌ترین عناوین آنها می‌توان به «توافق وزارت صمت و نفت برای عرضه کامل محصولات پتروشیمی در بورس کالا »، «نقش بورس کالا در رونق صنعت سیمان»، «اخبار جدید درباره عرضه شاهین در بورس کالا » و«تسهیل تامین مواد اولیه تولید از طریق ابزارهای مالی بورس» اشاره کرد.

در هفته گذشته قائم مقام وزیر صنعت، معدن و تجارت در امور بازرگانی با بیان اینکه مطابق توافق انجام شده بین وزارت صمت و وزارت نفت، همه محصولات زنجیره پتروشیمی در بورس کالا عرضه می‌شود و در صورتی که محصولی دارای مازاد بود، اجازه صادرات خواهد یافت، گفت: همه محصولات زنجیره پتروشیمی در یک برنامه زمان‌بندی شده طی یکی دو ماهه وارد بورس کالا خواهد شد.

محمدصادق مفتح تاکید کرد: امروز فقط تولیدکنندگان محصولات پتروشیمی می‌توانند کد بورسی دریافت کرده و در بورس کالا به خرید بپردازند، بنابراین رقابت تنها بین تولیدکنندگان خواهد بود و دلالان و واسطه‌ها فرصتی برای سوداگری نخواهند یافت.

سرنوشت تلخ در انتظار متخلفان سجامی

رییس کمیسیون اصل ۹۰ مجلس شورای اسلامی اعلام کرد: مدیران متخلف از پرداخت سود از طریق سجام با شکایت سازمان بورس به انفصال از خدمت در دستگاه‌های اجرایی و شرکت‌های سهامی عام به‌مدت ۶ ماه تا ۲ سال محکوم می‌شوند.

پرداخت سود سهام عدالت از طریق سامانه سجام یکی از معضلات جدی برای سهامداران است که در این مدت مشکلاتی را برای آنها به وجود آورده. سهامداران مجبور هستند که برای دریافت سودهای اندک به بانک مراجعه کنند.

حسن شجاعی رییس کمیسیون اصل ۹۰ مجلس شورای اسلامی در صفحه شخصی خود در فضای مجازی اعلام کرد: با الزام کمیسیون اصل ۹۰ و رفع خلأهای قانونی در قانون بودجه سال ۱۴۰۱، کلیه ناشران موظف به پرداخت سود از طریق سجام شدند. مدیران متخلف از اجرای این حکم با شکایت سازمان بورس به انفصال از خدمت در دستگاه‌های اجرایی و شرکت‌های سهامی عام به‌مدت ۶ ماه تا ۲ سال محکوم می‌شوند.

بورس کالا میزبان محصولات صنعتی و معدنی

شنبه ۲۰ فروردین، یک میلیون و ۵۳۸ هزار و ۳۸۵ تن انواع کالا در تالارهای مختلف بورس کالای ایران عرضه شد.

تالار محصولات صنعتی و معدنی بورس کالا امروز شنبه ماه میزبان عرضه ۹۶۸ هزار تن گندله سنگ آهن، ۷۷ هزار تن آهن اسفنجی، ۱۹ هزار و ۸۰۰ تن ورق فولادی، یک هزار و ۹۵۰ تن میلگرد، ۸۳ هزار و ۲۰۰ تن شمش بلوم، یک هزار تن شمش آلیاژی آلومینیوم، ۷ هزار و ۷۹۷ تن تیرآهن و ۴۵۰ تن کک متالورژی بود.

۲۵۸ هزار و ۵۰۰ تن کنسانتره سنگ آهن و ۳۱ هزار تن وکیوم باتوم نیز در تالار حراج باز بورس کالای ایران عرضه شد. تالار صادراتی بورس کالای ایران در این روز عرضه ۳۲ هزار و ۹۸۰ تن قیر را تجربه می‌کند؛ همچنین تالار فرآورده‌های نفتی و پتروشیمی در این روز میزبان عرضه ۵۱ هزار و ۵۹۵ تن مواد پلیمری، مواد شیمیایی، قیر فلوب کات، گوگرد و PDA TAR است. بازار فرعی نیز شاهد عرضه ۵ هزار و ۶۳ تن روغن کارکرده لوکوموتیو، آنیلین و میلگرد کلاف بود.

 

ارسال نظر