رکورد ارزش معاملات شکست

۱۴۰۱/۰۱/۲۰ - ۰۴:۴۴:۰۹
کد خبر: ۱۸۸۰۴۲
رکورد  ارزش  معاملات  شکست

گروه بازار سرمایه|

بازار سرمایه به قرن جدید چراغ سبز نشان داد و در نخستین روزهای فعالیت خود صعودهای چشم‌گیری را پشت سر بگذارد؛ به‌طوری‌که شاخص کل بورس توانست پس از مدت‌ها دوباره کانال یک میلیون و ۴۰۰ هزار واحد را فتح و حتی از مرز یک میلیون و ۴۵۰ هزار واحد نیز گذر کند.

اما عمر این روند بازار به هفته اخیر نرسید و هرچند نخستین روز فعالیت خود را با چراغ سبز به پایان برد اما در نهایت نزولی هفته را به پایان برد. بر این اساس شاخص کل بورس در روز یکشنبه، نخستین روز فعالیت خود در هفته جاری، با ۲۹ هزار و ۸۵۹ واحد افزایش تا رقم یک میلیون و ۴۶۱ واحد افزایش یافت. در این روز شاخص کل با معیار هم وزن هم ۶۸۰۸ واحد صعود کرد و به رقم ۳۷۲ هزار و ۷۱۲ واحد رسید. همچنین شاخص کل فرابورس با ۳۱۵ واحد افزایش در رقم ۱۹ هزار و ۶۳۳ واحد ایستاد.

شاخص کل بورس در ساعات ابتدایی معاملات روز یکشنبه توانست تا یک میلیون و ۴۷۶ هزار واحد افزایش یابد اما در نهایت در رقم یک میلیون و ۴۶۸ هزار واحد متوقف شد. در این روز شاخص کل بورس امروز با ۶۸۶۸ واحد افزایش به رقم یک میلیون و ۴۶۸ هزار واحد رسید. شاخص کل با معیار هم وزن هم با ۵۶۳ واحد صعود در رقم ۳۷۳ هزار و ۲۶۷ واحد ایستاد. شاخص کل فرابورس هم ۵۶ واحد افزایش یافت و در رقم ۱۹ هزار و ۶۹۰ واحد ایستاد.

روز سه‌شنبه برای شاخص کل بورس روزی پرنوسان بود و در حالی که در ساعات ابتدایی معاملات تا یک میلیون و ۴۶۵ هزار واحد کاهش یافته بود در ادامه توانست روندی صعودی به خود بگیرد و به رقم یک میلیون و ۴۷۱ هزار واحد برسد. این شاخص در این روز با ۲۶۳۳ واحد افزایش تا رقم یک میلیون و ۴۷۱ هزار واحد افزایش یافت. شاخص کل با معیار هم وزن هم با ۲۵۶۲ واحد صعود به رقم ۳۷۵ هزار و ۸۲۸ واحد رسید. همچنین شاخص کل فرابورس هم که در ساعات ابتدایی معاملات روندی نزولی داشت در ادامه توانست روندی صعودی به خود بگیرد و در نهایت با ۹۱ واحد افزایش به رقم ۱۹ هزار و ۷۸۱ واحد رسید.

در نهایت بازار سرمایه در روز چهارشنبه نزولی بود و شاخص کل بورس با ۷۶۷۷ واحد کاهش تا رقم یک میلیون و ۴۶۳ واحد کاهش یافت این در حالی است که شاخص کل با معیار هم وزن توانست روند صعودی خود را حفظ کرده و با ۱۵۴۲ واحد افزایش تا رقم ۳۷۷ هزار و ۳۷۱ واحد صعود کند. در این روز شاخص کل فرابورس پس از طی کردن یک روند نوسانی در نهایت با ۶۹ واحد افزایش در رقم ۱۹ هزار و ۸۵۰ واحد ایستاد.

    ارزش معاملات شکست

روز دوشنبه ارزش معاملات خرد سهام به بالاترین میزان در شش ماه گذشته رسید. بررسی آمارهای معاملاتی بازار سهام در روز دوشنبه نشان می‌دهد ارزش کل معاملات بازار سرمایه در این روز ۱۹۲ هزار و ۶۲۸ میلیارد تومان بوده که از این میزان تنها چهار درصد از دادوستدها (معادل هشت هزار و ۱۸۵ میلیارد تومان) به معاملات خرد سهام اختصاص داشته است. با این حال اما ثبت همین رقم، طی ماه‌های اخیر بی‌سابقه ارزیابی می‌شود؛ به نحوی که بازار سهام توانست با ثبت این افزایش، در روز دوشنبه رکورد معاملات خرد شش ماه اخیر را شکسته و بالاتر از میزان معاملات خرد در تاریخ دهم مهرماه سال گذشته قرار گیرد.  گفتنی است در این تاریخ ارزش معاملات خرد بازار به هشت هزار و ۱۳۴ میلیارد تومان رسیده بود. تحلیلگران بازار سرمایه بر این باورند که در صورت پایداری و ثبات متغیرهای اثرگذاری همچون نرخ ارز، بازار سهام می‌تواند با تکیه بر ارزندگی شرکت‌ها شروع دوباره‌ای را تجربه کند و در مسیر صعودی متعادلی قرار گیرد. با این حال اما تنها ورود نقدینگی است که می‌تواند به عنوان ضامن تداوم رشد بورس عمل کند. این در حالی است که بازار در روز دوشنبه با وجود رکوردشکنی در حوزه ارزش معاملات خرد، ‌شاهد خروج پول حقیقی یا همان تغییر مالکیت از حقیقی به حقوقی بوده است. اگرچه گفته می‌شود این دادوستدها نیز به معنای وجود نقدینگی و گردش پول در بازار است اما کمرنگ شدن سرمایه حقیقی‌ها در بورس و عدم ورود پول‌های هوشمند، به معنای عملکرد ناموفق مسوولان دولتی و سازمان بورس در اعتمادسازی بوده است. بدین‌ترتیب به نظر می‌رسد بازار سرمایه هنوز نتوانسته است سرمایه اجتماعی از‌دست‌رفته را بازیابد.روز دوشنبه شاخص کل از ابتدای ساعت معاملاتی با جهش مواجه بود، به نحوی که تا ساعت ۹ و ۴۵ دقیقه به پله یک میلیون و ۴۷۶ هزار و ۹۰۰ واحدی رسیده و معادل یک درصد رشد کرده بود. با این حال اما به تدریج این روند نزولی شد تا در انتهای ساعت معاملاتی شاخص کل با شش هزار و ۸۶۸ واحد رشد در پله یک میلیون و ۴۶۸ هزار و ۸۰۰ واحدی قرار گیرد. بدین‌ترتیب در نهایت شاخص کل بورس توانست رشدی معادل ۴۷/۰ درصد را ثبت کند. شاخص هم‌وزن نیز روز دوشنبه ۱۵/۰ درصد رشد کرد. شاخص‌های آزاد شناور، بازار اول و بازار دوم هم به ترتیب رشد ۶۵/۰ درصدی، ۸۳/۰ درصدی و ۰۱/۰ درصدی را تجربه کردند. در این روز نمادهای فولاد، شپنا، شبندر، شتران و رمپنا بیشترین تاثیر مثبت و نمادهای فملی و نوری بیشترین تاثیر منفی را در شاخص کل بورس داشتند. در همین حال، خودرو، شستا، خساپا، شپنا، ‌شتران، فولاد و شبندر پرتراکنش‌ترین نمادهای بورسی بوده‌اند. بورس در این روز معاملاتی به ارزش هشت هزار و ۹۸۷ میلیارد تومان را ثبت کرد. در آن سوی بازار، فرابورس هم شاهد رشد ۵۶ واحدی شاخص کل بود. در این بازار نمادهای کگهر، ارفع، ومهان و شراز بیشترین تاثیر مثبت و نمادهای زاگرس، آریا و غصینو بیشترین تاثیر منفی را در شاخص کل فرابورس داشته‌اند. در این بازار همچنین فرابورس، آریا، فزر، کرمان، گدنا، تجلی و فجهان پرتراکنش‌ترین نمادهای فرابورسی بودند. فرابورس در این روز شاهد معاملاتی به ارزش ۱۸۵ هزار و ۲۴۹ میلیارد تومان بوده است.

    روند خروج پول

طی هفت روز معاملاتی سال جدید، بازار سهام به مدت سه روز شاهد ورود پول حقیقی بوده است. با این حال اما طی چهار روز نیز خروج هنگفت پول را (در قیاس با میزان ورود پول) تجربه کرده است. بر همین اساس روز دوشنبه نیز ۳۴۷ میلیارد تومان تغییر مالکیت از حقیقی به حقوقی در بازار سهام رقم خورد. در این میان بررسی آماری تغییر مالکیت‌ها نشان می‌دهد که خروج بیش از ۱۸۱ میلیارد تومان از نقدینگی حقیقی‌ها در نمادهای با ارزش بازار کمتر از ۴۰ هزار میلیارد تومان رخ داده و نمادهایی با ارزش بازار بیش از ۴۰ هزار میلیارد تومان نیز شاهد خروج ۱۶۵ میلیارد تومان بوده‌اند.

آمار معاملات روز دوشنبه بازار سهام همچنین حاکی از آن است که حقیقی‌ها در دو سمت خرید و فروش دست برتر را داشته‌اند، به نحوی که در سمت خرید ۸۳ درصد از معاملات را حقیقی‌ها رقم زده‌اند و در سمت فروش هم ۸۷ درصد را سهم خود کرده‌اند. بر این اساس روز دوشنبه هفته اخیر حقوقی‌های بازار نقش اندکی را در معاملات ایفا کرده‌اند.

    معاملات صنایع

روز دوشنبه گروه خودرویی با ثبت هزار و ۱۳۸ میلیارد تومان معامله، بیشترین ارزش معاملات خرد بازار را به خود اختصاص داد. پس از آن ETFهای سهامی با ۹۵۷ میلیارد تومان در رده دوم قرار گرفتند. فرآورده‌های نفتی نیز سومین گروه بازار بودند که با معاملاتی به ارزش ۹۲۹ میلیارد تومان توجه معامله‌گران را به خود جلب کردند. در میان نمادها اما نماد پالایش توانست با معاملاتی به ارزش ۴۸۰ میلیارد تومان در صدر ارزش معاملات خرد بازار در در این روز قرار گیرد. پس از آن نیز نماد خودرو با ۴۶۱ میلیارد تومان و شپنا با ۴۲۲ میلیارد تومان بیشترین ارزش معاملات خرد بازار را به خود اختصاص دادند. گفتنی است خساپا با معاملاتی به ارزش ۴۰۶ میلیارد تومان دیگر نمادی بود که توانست معاملاتی با ارزش بالای ۴۰۰ میلیارد تومان را ثبت کند.

    صندوق‌های با درآمد ثابت

صندوق‌های با درآمد ثابت طی هفت روز کاری گذشته عموما با خروج پول روبرو بوده‌اند. بر این اساس تنها در تاریخ دهم فروردین‌ماه بوده است که درآمد ثابت‌ها توانستند مجددا پول حقیقی جذب کنند. این در حالی است که این روند در سال گذشته عکس بوده و سرمایه‌گذاران عموما دارایی‌های نقدی خود را در این صندوق‌ها سرمایه‌گذاری کرده بودند. روند ورود پول به صندوق‌های با درآمد ثابت در روزهای پایانی اسفند نیز ادامه‌دار بود با این حال اما از ابتدای سال جاری و با آغاز معاملات سهام در بازه‌های مثبت، به نظر می‌رسد سرمایه‌گذاران تمایل خود را برای پارک پول در این صندوق‌ها از دست داده باشند. بر این اساس اهالی بازار سرمایه امیدوارند هرگونه خروج پول از صندوق‌های ریسک‌گریز درآمد ثابت راه خود را به سمت بازار سهام باز کند. گفتنی است روز دوشنبه نیز صندوق‌های با درآمد ثابت خروج ۲۶۱ میلیارد تومانی پول حقیقی را تجربه کرده‌اند.


 

ارسال نظر