شاخص کل بورس صعودی ماند

۱۴۰۱/۰۱/۱۶ - ۰۱:۵۱:۳۶
کد خبر: ۱۸۷۹۳۷

شاخص کل بازار بورس تهران دیروز دوشنبه، ١۵ فروردین ماه با ۶ هزار و ۸۶۸ واحد افزایش، در ارتفاع یک ‌میلیون و ۴۶۸ هزار واحدی قرار گرفت. در معاملات امروز بازار سهام (بورس و فرابورس) بیش از ۲۲ میلیارد و ۱۸۹ میلیون سهم، حق‌تقدم و اوراق بهادار به ارزش ۱۰۱ هزار و ۵۵۰ میلیارد ریال معامله شد.

در ادامه معاملات بورس تهران، بیش از ۱۵ میلیارد و ۱۸۹ میلیون سهم، حق‌تقدم و اوراق بهادار به ارزش ۷۶ هزار و ۱۴۵ میلیارد ریال و در ۷۴۵ هزار و ۸۲ نوبت معامله شد. همچنین شاخص کل (هم‌وزن) با ۵۶۳ واحد افزایش به ۳۷۳ هزار و ۲۶۷ واحد و شاخص قیمت (هم‌وزن) با ۳۵۱ واحد رشد به ۲۳۲‌هزار و ۶۳۷ واحد رسید. شاخص بازار اول، ۹ ‌هزار و ۴۴۸ واحد و شاخص بازار دوم، ۱۷۷ واحد افزایش داشتند.

علاوه بر این در بین همه نمادها، نماد فولاد مبارکه اصفهان با نماد «فولاد» با یک هزارو ۴۷۱ واحد، پالایش نفت اصفهان با نماد «شپنا» با یک هزار و ۱۵۵ واحد، پالایش نفت بندرعباس با نماد «شبندر» با یک هزار و ۴۵ واحد، پالایش نفت تهران با نماد «شتران» با ۸۱۰ واحد و گروه مپنا با نماد «رمپنا» با ۷۱۳ واحد با تاثیر مثبت بر شاخص بورس همراه شدند.

در مقابل ملی صنایع مس ایران با نماد «فملی» با ۸۰۳ واحد، پتروشیمی نوری با نماد «نوری» با ۷۲۷ واحد، شرکت سرمایه‌گذاری تامین اجتماعی با نماد «شستا» با ۶۹۸ واحد، معدنی و صنعتی گل گهر با نماد «کگل» با ۳۵۱ واحد و شرکت سرمایه‌گذاری غدیر با نماد «وغدیر» با ۲۷۱ واحد تاثیر منفی بر شاخص بورس داشتند.بر پایه این گزارش، در این روز شرکت ایران خودرو با نماد «خودرو»، شرکت سرمایه‌گذاری تامین اجتماعی با نماد «شستا»، سایپا با نماد «خساپا»، پالایش نفت اصفهان با نماد «شپنا»، پالایش نفت تهران با نماد «شتران»، فولاد مبارکه اصفهان با نماد «فولاد» و پالایش نفت بندرعباس با نماد «شبندر» در نمادهای پرتراکنش قرار داشتند. گروه خودرو هم در معاملات دیروز صدرنشین برترین گروه‌های صنعت شد و در این گروه چهار میلیارد و ۹۴۵ میلیون برگه سهم به ارزش ۱۲ هزار و ۱۱۹ میلیارد ریال دادوستد شد.

    آخرین وضعیت شاخص فرابورس

شاخص فرابورس نیز دوشنبه بیش از ۵۶ واحد افزایش داشت و به ١٩ هزار و ۶۹۰ واحد رسید. در این بازار ۶ میلیارد و ۹۹۷ میلیون برگه سهم و اوراق مالی به ارزش ۲۵ هزار و ۴۰۵ میلیارد ریال داد و ستد شد، تعداد دفعات معاملات امروز فرابورس بیش از ۳۱۶ هزار و ۸۸۴ نوبت بود.

نمادهای سنگ آهن گهرزمین با نماد «کگهر»، شرکت آهن و فولاد ارفع با نماد «ارفع»، گروه توسعه مالی مهر آیندگان با نماد «ومهان»، پالایش نفت شیراز با نماد «شراز»، فولاد هرمزگان جنوب با نماد «هرمز» و فرابورس ایران با نماد «فرابورس» با تاثیر مثبت بر شاخص فرابورس همراه بودند.

همچنین پتروشیمی زاگرس با نماد «زاگرس»، پلیمر آریا ساسول با نماد «آریا»، صنعتی مینو با نماد «غصینو»، پتروشیمی تندگویان با نماد «شگویا»، بیمه سامان با نماد «بساما» و شرکت سرمایه‌گذاری صبا تامین با نماد «صبا» تاثیر منفی بر شاخص فرابورس داشتند.در معاملات بورس دیروز حقوقی‌ها حدود ۲۷۰میلیارد تومان وارد بازار سهام کردند. ارزش کل معاملات خرد هفت هزار و ۳۵۰میلیارد تومان بود، اشخاص حقوقی ۱۸درصد یعنی هزار و ۳۱۰میلیارد تومان سهام خریدند و مازاد خریدشان چهار درصد از کل معاملات شد.بیشترین تزریق پول حقوقی به بورس و فرابورس در سه گروه «فلزات اساسی»، «محصولات شیمیایی» و «خودرو و ساخت قطعات» رقم خورد در حالی که برآیند معاملات گروه‌های «فرآورده‌های نفتی» و «بانک‌ها و موسسات اعتباری» به نفع حقیقی‌ها تمام شد. سه نماد «فملی»، «فولاد» و «نوری» لقب بیشترین افزایش سهام حقوقی را به خود اختصاص دادند، توجه حقیقی‌ها نیز بیشتر به «شپنا»، «وبصادر» و «تملت» معطوف بود.

مالکیت حقوقی در ترکیب سهامداری شرکت ملی صنایع‌ مس‌ ایران‌ معادل ۶۸میلیارد تومان افزایش یافت و از سوی دیگر سهامداران حقیقی پالایش نفت اصفهان با برتری ۱۳۰میلیارد تومانی ابتکار عمل را در دست گرفتند. در این روز افزایش سهام حقیقی‌ها در ۵۳نماد و افزایش سهام حقوقی‌ها در ۱۰۴نماد به بیش از یک میلیارد تومان رسید که جمع تغییر مالکیت دسته اول ۳۲۰میلیارد تومان و تغییر مالکیت دسته دوم ۵۶۰میلیارد تومان بود.

    رشد افسارگسیخته شاخص

با نگاهی به تابلوهای بورس تهران متوجه اتفاق بسیار مهمی خواهیم شد که باعث تقویت امید در دل سهامدارانی که عطای بورس را به لقایش بخشیده بودند شده است؛ ارزش معاملات خرد بورس و فرابورس در حالی از مرز هفت هزار میلیارد تومان گذر کرده که از روز ۱۱ مهرماه ۱۴۰۰ به این سو چنین رکوردی به ثبت نرسیده بود.

این اتفاق که باعث ایجاد امیدواری در محافل بورسی شده یکی از سیگنال‌هایی است که همواره کارشناسان بر آن تاکید کرده و آن را به عنوان نشانه‌ای از کام‌بک بورس یاد می‌کردند. به‌نحوی که تحلیلگران مرز ۶ هزار میلیارد تومانی برای ارزش معاملات را به عنوان سدی می‌دانستند که در صورت شکستن آن، می‌توان به رونق گرفتن بازار امید دوچندانی داشت.در هر حال این اتفاق امروز در بازار رخ داد و با نگاهی به شبکه‌های اجتماعی به نظر می‌رسد که ثبت این رکورد جدید توانسته بورسی‌ها را خوشحال‌تر از هر زمان دیگری در ۶ ماه اخیر کند. هرچند که برخی از کارشناسان اعتقاد دارند با توجه به خروج پول حقیقی، نمی‌توان به جهش ارزش معاملات دل بست چرا که هر آن ممکن است بازار وارد فاز هیجانی جدیدی شود و این هیمنه پوشالی بورس در سال جدید به یک‌باره فرو ریخته و نقشه‌های سهامداران حقیقی را نقش بر آب کند.

   پرداخت سود از سجام 

مدیر نظارت بر ناشران سازمان بورس و اوراق بهادار با ارسال نامه‌ای به تمامی ناشران ثبت شده و موسسات حسابرسی معتمد این سازمان از الزامی شدن پرداخت سود سهام از طریق سامانه سجام در سال جاری خبر داد. بر اساس این نامه، تمامی ناشرین ثبت شده نزد سازمان بورس و اوراق بهادار در راستای تسهیل امور سهامداران موظف شدند سود تقسیمی مصوب مجمع عمومی را با همکاری شرکت سپرده‌گذاری مرکزی و تسویه وجوه از طریق سامانه جامع اطلاعات مشتریان (سجام) به سهامداران پرداخت کنند. براین اساس، مدیران متخلف از اجرای این حکم با شکایت سازمان بورس به انفصال از خدمت در دستگاه‌های اجرایی و شرکت‌های سهامی عام به مدت شش ماه تا دو سال محکوم می‌شوند.


 

ارسال نظر