وضعیت بازار در آخرین روزهای معاملاتی

۱۴۰۰/۱۲/۲۶ - ۰۱:۰۷:۰۵
کد خبر: ۱۸۷۸۲۲

در جریان معاملات آخرین روز هفته (چهارشنبه، ۲۵ اسفند ماه)، شاخص کل بورس تهران با افزایش ۷ هزار و ۸۰۸ واحدی به رقم یک میلیون و ۳۴۵ هزار واحد رسید و شاخص هم‌وزن با ۲ هزار و ۶۲۳ واحد افزایش، به رقم ۳۴۲ هزار و ۷۹۷ واحد را به ثبت رساند.

بر پایه معاملات آخرین چهارشنبه سال ۱۴۰۰، بیش از ۹ میلیارد و ۴۹۱ میلیون سهم، حق تقدم و اوراق بهادار به ارزش ۹۹ هزار و ۶۴۰ میلیارد ریال در بورس اوراق بهادار تهران دادوستد شد.

شاخص بازار اول افزایش ۵ هزار و ۶۲۵ واحدی و شاخص بازار دوم، افزایش ۱۶ هزار و ۷ واحدی را تجربه کردند.

گروه خودرو در جریان معاملات روز گذشته با ۳۲ هزار و ۹۶۵ معامله به ارزش ۳ هزار و ۳۶۹ میلیارد ریال در صدر گروه‌های بورسی نشست. همچنین، گروه فلزات اساسی با ۲۴ هزار و ۳۶۳ معامله به ارزش ۲ هزار و ۱۰۷ میلیارد ریال، گروه فرآورده‌های نفتی با ۲۰ هزار و ۵۳۶ معامله به ارزش یک هزار و ۵۴۳ میلیارد ریال، گروه کانه فلزی با ۱۵ هزار و ۲۳۹ معامله به ارزش یک هزار و ۲۲۲ میلیارد ریال و گروه چند رشته‌ای صنایع با ۱۷ هزار و ۵۳ معامله به ارزش ۸۹۹ میلیارد ریال در صدر برترین گروه‌ها قرار گرفتند.

شرکت سرمایه‌گذاری تامین اجتماعی با یک هزار و ۱۸۷ واحد، شرکت فولاد مبارکه اصفهان با یک هزار و ۱۰۰ واحد، شرکت ملی صنایع مس ایران با ۹۰۱ واحد، شرکت ایران خودرو با ۸۰۰ واحد و شرکت مبین انرژی خلیج فارس با ۵۰۶ واحد بیشترین تاثیر مثبت را بر رشد شاخص کل داشتند.

در مقابل، شرکت پتروشیمی پردیس با ۵۸۱ واحد، شرکت گسترش نفت و گاز پارسیان با ۳۴۴ واحد، شرکت معدنی و صنعتی چادرملو با ۲۳۸ واحد، گروه توسعه معادن و فلزات با ۱۴۷ واحد و شرکت پتروشیمی شیراز با ۱۰۷ واحد بیشترین تاثیر منفی را بر رشد شاخص کل داشتند.

امروز شستا نقش مهمی در مثبت شدن بازار داشت و بعد از افزایش 10 برابری سرمایه این شرکت سهام آن کاهش یافت اما از یکی دو روز گذشته تاکنون رو به رشد بوده است. سرمایه‌گذاری در بورس همراه ریسک و نوسان است که باید با مطالعه و مشورت از افراد خبره و امین از محل پس‌انداز صورت گیرد و در یک چشم‌انداز حداقل دو یا سه سال سرمایه‌گذاری انجام شود.

    نگاهی بر معاملات فرابورس

در جریان معاملات چهارشنبه، ۲۵ اسفند ماه شاخص کل فرابورس با افزایش ۷۷ واحدی به رقم ۱۸ هزار و ۲۰۴ واحد رسید.

همچنین، بیش از ۲ میلیارد و ۱۷۸ میلیون سهم، حق تقدم و اوراق بهادار به ارزش ۲۳ هزار و ۱۶۸ میلیارد ریال دادوستد شد.

در جریان معاملات فرابورس ایران، شرکت پالایش نفت لاوان با ۱۱ واحد، شرکت صنعتی مینو با ۸ واحد، شرکت سرمایه‌گذاری صبا تامین با ۷.۲۷ واحد، مجتمع جهان فولاد سیرجان با ۷ واحد و شرکت فرابورس ایران با ۶ واحد بیشترین تاثیر مثبت را بر رشد شاخص داشتند.

در مقابل، شرکت پتروشیمی زاگرس با ۸ واحد، شرکت پویا زرکان آق دره با ۳ واحد، شرکت فولاد هرمزگان جنوب با ۲.۲۴ واحد، شرکت پتروشیمی مارون با ۲ واحد و صنایع پتروشیمی تخت جمشید با ۱.۵ واحد بیشترین تاثیر منفی را بر رشد شاخص داشتند.

    بورس شنبه باز است

با نزدیک شدن به روزهای پایانی سال، یکی از مسائلی که برای سهامداران و فعالان بازار سرمایه مطرح می‌شود، فعالیت بورس در روز شنبه است.

در پاسخ به این سوال باید گفت، بر اساس اینکه روز شنبه تعطیل رسمی نیست و بانک‌ها نیز فعالیت خواهند کرد، بورس شنبه باز است.

البته باید در نظر داشت که برداشت وجه از کارگزاری‌ها میسر نخواهد بود و اگر سهامداری قصد برداشت وجه از کارگزاری را داشت، باید امروز اقدام و درخواست خود را ارایه می‌کرد.

    وضعیت بازار سرمایه در سال آینده  بهتر می‌شود

رییس کمیسیون اقتصادی مجلس گفت: با توجه به مذاکرات برجام و رویکردهای خارج از کشور، گشایش‌هایی در حوزه اقتصاد کشور و مهم‌تر از همه بازار سرمایه فراهم خواهد شد.

«محمدرضا پورابراهیمی» روند معاملات بورس برای سال ۱۴۰۱ را بسیار خوب پیش بینی کرد و افزود: پیش‌بینی مجلس درباره جایگاه بازار سرمایه این است که با توجه به مذاکرات برجام و رویکردهای خارج از کشور، گشایش‌هایی در حوزه اقتصاد و مهم‌تر از همه بازار سرمایه فراهم شود.

وی در ادامه افزود: کارها و اقدامات مهمی توسط تیم اقتصادی دولت سیزدهم، مدیران و مسوولان کشور همراه با پیگیری نمایندگان مجلس شورای اسلامی در دست اجرا است. این تلاش‌ها، هم شامل اقدامات درونی برای بهبود عملکردها می‌شود و هم اقدامات بیرونی موازی را در بر می‌گیرد.

پورابراهیمی عنوان کرد: احکامی که اثرات منفی بر بازار بورس دارند به‌طور حتم توسط نمایندگان، به خصوص کمیسیون اقتصادی مجلس بازنگری خواهد شد.

رییس کمیسیون اقتصادی مجلس خاطرنشان کرد: پیگیری مجلس و دولت برای رفع مشکلات بازار سرمایه، می‌تواند اثر مثبت داشته و روند فعالیت‌ شرکت‌ها را با وضعیت بهتری مواجه کند.

    در سال ۱۴۰۱ با سهام خود چه کار کنیم؟

طبق پیش بینی کارشناسان به نظر می‌‌رسد فروردین ماه کم رمقی در انتظار سهامداران باشد. اما به‌طور کلی با ایجاد شفافیت در بازار و مشخص شدن وضعیت بسیاری از مسائل تاثیرگذار بر بورس روند معاملات بهبود خواهد یافت. در چنین شرایطی سهامداران با آسودگی خاطر می‌توانند استراتژی خود برای سرمایه‌گذاری را معین کرده و برای چینش و اصلاح پرتفوی خود برنامه‌ریزی کنند.

مسعود میرزا باقری، کارشناس و فعال بازار سرمایه روند معاملات بورس طی سال ۱۴۰۰ را بررسی کرد و گفت: بورس تهران سال نسبتا سختی را پشت سر گذاشت. بازار سرمایه تحت تاثیر مسائل مختلفی از قبیل انتخابات ریاست‌جمهوری و فاصله گرفتن کامودیتی‌ها از بحران کرونا قرار داشت. تاثیرات مذاکرات برجام و جنگ میان روسیه و اوکراین همچنان ادامه دارد.

این کارشناس بازار سرمایه به سهامداران توصیه کرد: به نظر می‌رسد در سال ۱۴۰۱ ابهامات بازار سرمایه تا حد زیادی کاهش یابد و سرانجام مذاکرات برجام مشخص شود. برای داشتن پرتفوی بهینه در ۱۴۰۱، باید سبد متنوعی در نظر داشت به‌طوری‌که علاوه بر صنایع کامودیتی محور سهام صنایع دیگری چون دارویی‌ها، زراعتی‌‌ها، بانکی‌ها و تجهیزات سازها در چینش پرتفوی سهامداران جای داشته باشد.

آراد پورکار، دیگر کارشناس بازار سرمایه به بررسی روند معاملات پرداخت و گفت: در روزهای اخیر با توجه به کاهش نرخ کامودیتی‌ها و حاکمیت فضای ترس و ابهام در بازار سرمایه، ارزش معاملات مجددا با کاهش همراه شد. با ایجاد شفافیت در بازار و مشخص شدن نتایج مذاکرات برجام بسیاری از فعالان بازار استراتژی خود را معین کرده و برای چینش و اصلاح پرتفوی خود برنامه‌ریزی می‌کنند.

وی در پایان بیان کرد: به نظر می‌رسد تعطیلات پیش‌رو نیز بسیاری از سهامداران را محافظه‌کار کرده و طبق تجربه هر ساله انتظار می‌رود در فروردین ماه معاملات کم‌رمقی در انتظار سهامداران باشد.

 

ارسال نظر