رویداد

۱۴۰۰/۱۲/۲۴ - ۰۲:۲۷:۰۱
کد خبر: ۱۸۷۷۵۲

پرداخت سود پالایش یکم غیرسجامی‌ها و حقوقی‌ها

داود رزاقی، مدیرعامل شرکت تامین سرمایه نوین به عنوان مدیر صندوق سرمایه‌گذاری پالایشی یکم از پرداخت سود باقیمانده سهامداران حقیقی و حقوقی خبر داد. مدیرعامل این صندوق گفت: سود سهامداران حقیقی که در سامانه سجام مراحل ثبت نام خود را تکمیل کرده بودند در تاریخ 30 بهمن به حساب‌های اعلامی این افراد واریز شده است. وی افزود: سود سهامداران حقوقی نیز با ارسال آخرین روزنامه رسمی تغییرات و اعلام کتبی‌شماره حساب و شبای بانکی از تاریخ 25 اسفندماه 1400 قابل پرداخت خواهد بود. رزاقی در خصوص نحوه پرداخت سود سایر سهامداران حقیقی که در سامانه سجام ثبت‌نام نکرده بودند یا شماره حساب‌هایشان دارای اشکال بوده است، بیان کرد: سود این افراد از روز سه‌شنبه تاریخ 24 اسفندماه با مراجعه به کلیه شعب بانک اقتصاد نوین در سراسر کشور و ارایه کارت ملی قابل دریافت است. صندوق سرمایه‌گذاری پالایش یکم با نماد پالایش، دومین صندوق ETF واگذار شده توسط دولت در سال ۹۹ است. این صندوق در نخستین مجمع خود که در تاریخ ۲۰ بهمن برگزار شد، مبلغ ۶۰۰ تومان سود نقدی به ازای هر واحد سرمایه‌گذاری (ممتاز و عادی) بین دارندگان واحد‌های صندوق تقسیم کرد.

صندوق‌های سرمایه‌گذاری مشمول مالیات می‌شوند؟

ایرنا| نمایندگان مجلس شورای اسلامی‌ در جریان بررسی بخش‌های درآمدی لایحه بودجه ۱۴۰۱ در مصوبه‌ای سپرده‌های بانکی اشخاص حقوقی که پیش از این مشمول معافیت بودند، را لغو کرد و این اشخاص در سال آینده مشمول مالیات می‌شوند یعنی اگر شرکتی در بانکی سپرده می‌گذارد و سودی عایدش می‌شود باید برای آن سود، مالیات پرداخت کند. با توجه به ایجاد ثبات و آرامش نسبی در معاملات بازار سرمایه در چند روز گذشته و پیش‌بینی کارشناسان برای آینده‌ای روشن در این بازار، اکثر فعالان بازار معتقدند که اعمال مالیات بر سپرده‌های بانکی صندوق‌های سرمایه‌گذاری می‌تواند تهدید برای بورس و خروج سرمایه‌ها از این بازار تلقی شود و اجرای چنین قانونی می‌تواند برای مدتی روند کلی این بازار را با تغییر همراه کند. محسن خدابخش، نایب‌رییس هیات‌مدیره سازمان بورس و اوراق بهادار نسبت به این موضوع شفاف‌سازی کرد و گفت: بخشی از دارایی صندوق‌های سرمایه‌گذاری مربوط به سپرده‌های بانکی است و اکنون صحبت‌هایی درخصوص اعمال مالیات بر سپرده‌های بانکی در صندوق‌های سرمایه‌گذاری مطرح شده است. وی با تاکید بر اینکه از دید سازمان بورس اجرای این اقدام باید توسط مجلس و سازمان امور مالیاتی صورت بگیرد، گفت: براساس قانون، درآمد صندوق‌ها معاف از مالیات هستند، بنابراین بحث مالیات بر سپرده‌ها در صندوق‌های سرمایه‌گذاری نباید اجرا شود، زیرا قانون دایمی در مورد این صندوق‌ها وجود دارد که درآمد آنها معاف از مالیات هستند خدابخش ادامه داد: در قانون بودجه آمده است که به سپرده‌های بانکی حقوقی‌ها، مالیات تعلق می‌گیرد. نایب‌رییس هیات‌مدیره سازمان بورس و اوراق بهادار با بیان اینکه در صورت خروج پول از صندوق‌ها، سرمایه‌گذاران اقدام به ورود سرمایه‌های خود در بانک خواهند کرد، افزود: سرمایه‌گذاران حقوقی باید این موضوع را مدنظر قرار دهد که با سرمایه‌گذاری در سپرده‌های بانکی، باز هم مجبور به پرداخت مالیات خواهند بود. وی افزود: نوع دارایی صندوق‌ها قابل تغییر است و اگر شاهد اثر منفی این اتفاق بر عملکرد صندوق‌ها باشیم، مجبور خواهیم شد تا به جای سهم سپرده‌های بانکی در صندوق‌های سرمایه‌گذاری، سهم اوراق در این صندوق‌ها را افزایش دهیم. خدابخش با تاکید بر اینکه از نظر قانون صندوق‌ها معاف از مالیات هستند، گفت: اگر تفسیر دیگری صورت گیرد، مبنی بر اینکه که صندوق‌های سرمایه‌گذاری به دلیل حقوقی بودن باید مشمول قانون بودجه شوند، در آن زمان تدابیری برای نصاب صندوق‌ها در سازمان شکل خواهد گرفت تا بتوانیم این موضوع را تا حدودی برطرف کنیم. نایب‌رییس هیات‌مدیره سازمان بورس و اوراق بهادار ادامه داد: خواسته سازمان بورس این است تا صندوق‌ها که عملا ماهیت حقیقی دارند و برای انجام امور حرفه‌ای ماهیت حقوقی پیدا کرده‌اند، باید از مالیات معاف شوند تا شاهد رونق سرمایه‌گذاری در بازار سرمایه باشیم.

کدام سهام آسیا قرمز شد؟

ایسنا| قیمت نفت پس از اینکه در هفته گذشته به بالاترین حد در ۱۴ سال گذشته رسید در آغاز هفته جاری کاهش یافت، هرچند قیمت این کالا همچنان در حدود ۱۱۰ دلار امریکا افزایش یافته و فشار صعودی بر تورم را حفظ کرده است. همچنان بسترهای تجاری به دلیل جنگ روسیه و اوکراین پر از عدم اطمینان است و سرمایه‌گذاران با نگرانی منتظر آخرین جلسه سیاست فدرال رزرو هستند که انتظار می‌رود روز چهارشنبه با اعلام بانک افزایش نرخ بهره یک چهارم واحدی به پایان برسد. لوئیس دادلی در فدرال هرمس گفت: «ما در حال تجربه نوسانات فوق‌العاده‌ای در سهام جهانی هستیم که با احساسات متزلزل بازار ترکیب می‌شود و خطر رکود در قیمت‌های مارپیچی کالاها تشدید می‌شود.» ما انتظار داریم در کوتاه‌مدت نوسانات ادامه داشته باشند زیرا عدم اطمینان ژئوپلیتیکی در مورد نفت خام روسیه ادامه دارد. دورنمای افزایش هزینه‌های استقراض باعث شده است که دلار در سراسر جهان افزایش یابد و به بالاترین حد چند ساله در برابر ین، پوند و یورو برسد. پس از سقوط دیگری در وال استریت، آسیا با مشکل مواجه شد. سهام هنگ‌کنگ منجر به زیان شد و بیش از ۳ درصد کاهش یافت و برای اولین‌بار در ۶ سال گذشته به زیر ۲۰هزار رسید. شرکت‌های فناوری به دلیل نگرانی‌ها در مورد سرکوب این بخش توسط چین و از آنجایی که مرکز فناوری این کشور، شنژن در قرنطینه قرار گرفت شاهد بدترین آسیب‌ها بودند. سهام شانگهای، سئول، سنگاپور، تایپه، مانیل، بانکوک و ولینگتون نیز سقوط و توکیو، سیدنی و جاکارتا صعود کردند. 

 

ارسال نظر