اقدامات انجام شده و پیش‌روی مدیریت نظارت بر ناشران

۱۴۰۰/۱۲/۲۳ - ۰۲:۳۴:۳۱
کد خبر: ۱۸۷۷۱۹

محسن انصاری مهیاری مدیریت نظارت بر ناشران سازمان بورس و اوراق بهادار ضمن تشریح مهم‌ترین اقدامات انجام شده این مدیریت در سال ۱۴۰۰ اظهار کرد: ادارات نظارت بر ناشران (نظارت بر ناشران گروه مالی و خدماتی، نظارت بر ناشران گروه شیمیایی و غذایی و نظارت بر ناشران گروه صنعتی و معدنی) در سال جاری، ابلاغ اصلاحیه دستورالعمل نحوه حضور و اعمال حق رای به صورت الکترونیکی در مجامع عمومی شرکت‌های ثبت شده نزد سازمان را در دستور کار خود قرار داد و اجرایی کرد. محسن انصاری مهیاری با بیان اینکه پیگیری برای فراهم کردن زیرساخت‌های فنی به‌منظور پرداخت یکپارچه سود سهام سهامداران توسط شرکت سپرده‌گذاری مرکزی و ابلاغ موضوع به ناشران از دیگر اقدامات این مدیریت بوده است، ادامه داد: ابلاغ رویه افشای پیش‌بینی عملکرد از سوی شرکت‌های تولیدی پذیرفته شده شامل ارایه مفروضات پیش‌بینی صورت سود و زیان و جدول تحلیل حساسیت و ابلاغ مصوبه در خصوص الزام تمامی ناشران ثبت شده نزد سازمان به افشای دلایل تغییر سود (زیان) عملیاتی بیش از ۳۰ درصد از جمله اقدامات واحد ناشران سازمان بوده است.

او با اشاره به اینکه در سال جاری دو ابلاغیه به ناشران اوراق بهادار در راستای ارتقای شفافیت اعلام شد، تصریح کرد: بر اساس مصوبه‌ای، ناشران اوراق بهادار ملزم به ضرورت افشای فهرست زمین و ساختمان ناشران ثبت شده نزد سازمان شدند. همچنین در مصوبه دیگر، تمامی شرکت‌های تولیدی ثبت شده نزد سازمان ملزم به افشای جزییات هزینه‌های انرژی شدند. مدیر نظارت بر ناشران سازمان بورس، عملیاتی کردن بخش‌هایی از دستورالعمل حاکمیت شرکتی را از دیگر اقدامات این مدیریت برشمرد و افزود: در سال جاری با توجه به مصوبات شورای عالی بورس به شرکت‌های سرمایه‌پذیر سهام عدالت ابلاغ و پیگیری‌های مستمری بر ناشران به منظور ارایه و به‌روزرسانی فهرست دارندگان اطلاعات نهانی انجام شد. او با اشاره به اینکه ارسال و به‌روزرسانی گواهی دریافت ابلاغیه هنجارها و اصول رفتاری مدیران از سوی ناشران در سال جاری نیز پیگری شد، ابراز کرد: ارایه تعهد حفظ محرمانگی اطلاعات معاملات و فهرست سهامداران در قالب یک مصوبه به ناشران ابلاغ و همچنین امکان انتشار محاسبات مربوط به P/S در سایت TSETMC.COM برای شرکتهای تولیدی فراهم شد. انصاری برگزاری جلسات میز صنعت برای برخی صنایع از جمله صنعت پالایشی، نیروگاهی، سیمانی، خودرو، پتروشیمی و بیمه و به‌روزرسانی فرم‌های سامانه کدال به منظور پاسخگویی به خواسته فعالان بازار سرمایه را از دیگر اقدامات واحد ناشران سازمان برشمرد. مدیر نظارت بر ناشران سازمان بورس در بخش دیگر گفت‌وگوی خود با «سنا» با مدنظر قرار دادن اقدامات اداره نظارت بر حسابرسان معتمد و گزارشگری مالی توضیح داد: در سال جاری درخواست پذیرش موسسات حسابرسی برای پذیرش به عنوان موسسه حسابرسی معتمد سازمان و درخواست پذیرش شرکا  و مدیران موسسات حسابرسی معتمد برای پذیرش به عنوان شریک و مدیر معتمد بررسی شد. او با اشاره به نظارت‌های این اداره خاطرنشان کرد: رعایت دستورالعمل موسسات حسابرسی معتمد و صدور آرای انضباطی و رعایت استانداردها و قوانین و ضوابط مربوطه در گزارش‌های صادره توسط موسسات حسابرسی معتمد و صدور آرای انضباطی در صورت لزوم، نظارت‌های دقیقی انجام شده است.

انصاری پاسخ به استعلام‌های دریافتی از سایر ادارات سازمان یا واحدهای خارج از سازمان را از امور معمول اداره نظارت بر حسابرسان معتمد و گزارشگری مالی خواند و افزود: دریافت و بررسی اطلاعات موسسات حسابرسی معتمد در مقاطع زمانی شش‌ماهه، طبقه‌بندی موسسات حسابرسی معتمد در بهمن ماه، بازنگری و اصلاح دستورالعمل‌های لازم‌الاجرا در صورت لزوم، بازنگری در رویه‌ها جهت ارتقای نظارت بر حسابرسان معتمد مطابق با معیارهای روز نهادهای نظارتی معتبر در کشورهای مختلف و پیگیری بهبود نظارت مکانیزه بر موسسات و تهیه صورت‌های مالی نمونه و ضوابط گزارشگری متناسب با موضوعات فعالیت شرکت‌های مختلف و تعامل با سایر نهادهای ناظر برای اجرایی کردن صورت‌های مالی و ضوابط مذکور از دیگر فعالیت‌های متداول در این اداره در سال جاری بوده است. انصاری با نگاهی بر تعداد موسسات حسابرسی معتمد سازمان تا اواخر سال جاری اذعان کرد: در سال ۱۴۰۰ تعداد موسسات معتمد با در نظر گرفتن سازمان حسابرسی به ۵۵ موسسه رسیده است و ۶ موسسه حسابرسی در این سال حذف و هیچ موسسه حسابرسی پذیرش نشده است.

    برنامه‌های آتی برای اجرا در سال ۱۴۰۱

مدیر نظارت بر ناشران سازمان بورس در انتهای گفت‌وگوی خود با «سنا» برنامه‌های آتی مدیریت نظارت بر ناشران را مدنظر قرار داد و اظهار کرد: به روزرسانی و اصلاح دستورالعمل‌های مرتبط با ناشران به منظور رفع نیازهای اطلاعاتی سرمایه‌گذاران و تدوین دستورالعمل‌های جدید به منظور رفع نیازهای ناشران و ایجاد بستر قانونی جهت نظارت بر عملکرد ناشران مانند دستورالعمل رتبه‌بندی شفافیت از اقداماتی است که در دستورکار این مدیریت در سال پیش‌رو قرار گرفته است. انصاری عملیاتی کردن برگزاری مجامع به شکل الکترونیکی را از دیگر موارد خواند و ادامه داد: به‌روزرسانی فرم‌های سامانه کدال به‌منظور ارتقای شفافیت اطلاعات ناشران، پیگیری از ناشران در خصوص پرداخت سود سهام از طریق سامانه سجام و تسریع در صدور برخی مجوزها از جمله گواهی معافیت مالیاتی با مکانیزه نمودن فرآیند مذکور، اصلاح دستورالعمل‌های حاکمیت شرکتی و پذیرش و نظارت بر موسسات حسابرسی معتمد، اصلاح دستورالعمل طبقه‌بندی، اصلاح دستورالعمل گزارش تفسیری مدیریت، ورود به بحث تایید صلاحیت اعضای هیات‌مدیره و مدیران عامل ناشران نیز از دیگر اقدامات مدیریت نظارت بر ناشران در سال ۱۴۰۱ خواهد بود.

 

ارسال نظر