اخبار

۱۴۰۰/۱۲/۱۸ - ۰۳:۰۷:۲۶
کد خبر: ۱۸۷۵۸۹

سرخابی‌ها  چقدر سهام فروختند؟

در سه روز نخست پذیره‌نویسی سهام دو باشگاه استقلال و پرسپولیس به‌ترتیب ۶۵ و ۷۴ میلیارد تومان از سهام این دو باشگاه فروخته شد.  پذیره‌نویسی سهام جدید ناشی از سلب حق‌تقدم در افزایش سرمایه شرکت‌های فرهنگی ورزشی استقلال ایران و پرسپولیس در حالی روز یکشنبه (15 اسفند) به‌ترتیب در قیمت‌های 2,910 ریال و 3,387 ریال از ساعت 09:30 لغایت ساعت 11:30 انجام شد که در روز نخست این پذیره‌نویسی 167 میلیون و 403 هزار و 930 سهم باشگاه استقلال توسط 179 هزار و 185 نفر و 162 میلیون و 229 هزار و 136 سهم باشگاه پرسپولیس توسط 201 هزار و 254 نفر خریداری شد. این در حالی است که با احتساب پذیره‌نویسی دوشنبه و سه شنبه در نمادهای معاملاتی (استقلالح1) و (پرسپولیسح1)، حجم تقاضای خرید در نماد معاملاتی (استقلالح1) در مجموع سه روز به 226,213,371 سهم و در نماد معاملاتی (پرسپولیسح1) به 219,034,165 سهم در سامانه ثبت شده است. بدین‌ترتیب تا پایان سومین روز از پذیره‌نویسی نماد دو باشگاه استقلال و پرسپولیس به ترتیب 65 و 74 میلیارد تومان از سهام این دو باشگاه فروخته شده است. شایان ذکر است برای این پذیره‌نویسی تعداد 1، 236، 099، 656 سهم از سهام جدید شرکت فرهنگی ورزشی استقلال ایران (سهامی عام) در نماد معاملاتی (استقلالح1) و تعداد 1، 034، 840، 567 سهم از سهام جدید شرکت فرهنگی ورزشی پرسپولیس (سهامی عام) در نماد معاملاتی (پرسپولیسح1) ناشی از سلب حق‌تقدم به‌روش ثبت سفارش روز 15 اسفند در تابلوی نارنجی بازار پایه فرابورس ایران عرضه شده بود. بر اساس اعلام مدیریت عملیات بازار فرابورس ایران، مطابق بند 18 اعلامیه‌های پذیره‌نویسی سهام جدید ناشی از سلب حق‌تقدم در افزایش سرمایه شرکت‌های فرهنگی ورزشی استقلال ایران (سهامی عام) و فرهنگی ورزشی پرسپولیس (سهامی عام)، پذیره‌نویسی از روز یکشنبه مورخ 15/12/1400 آغاز شد و به‌مدت 30 روز ادامه خواهد یافت.

فروش سرخابی‌ها کم بود؟

مقایسه آمارهای منتشر شده نشان می‌دهد که میزان مشارکت در پذیره‌نویسی استقلال و پرسپولیس در مقایسه با پذیره‌نویسی قبل کمتر بوده است. آذرماه امسال تجلیح با روش سرخابی‌ها در فرابورس پذیره‌نویسی شد. تنها در دو روز ۹۳۲ میلیارد تومان سهام فروخته شد. نکته مهم اینجاست که این شرکت وجود نداشت و قرار بود تاسیس شود. بخش عمده‌ای از کارشناسان عدم استقبال از پذیره‌نویسی سرخابی‌ها را ناشی از قیمت‌گذاری نادرست و عدم شفافیت صورت مالی‌ها می‌دانند. تنها چند کارشناس معتقدند که این عدم استقبال ناشی از بی‌اعتمادی سهامداران به بورس است. میانگین نظرات فعالان بورس نشان می‌دهد که بخش عمده‌ای از شرکت‌کنندگان در پذیره‌نویسی استقلال و پرسپولیس هواداران این دو تیم بوده‌اند.

    طرفداری با سهامداری فرق دارد

فعالان بورسی در فضای مجازی نیز به این موضوع واکنش نشان دادند و نوشتند:  «طی ۲روز فقط ۱۲۸ میلیارد تومان سهام استقلال و پرسپولیس فروخته شده که تا رقم ۷۰۰میلیارد تومان که مد نظر دولت هست فاصله زیادی داره. اشتباه دولت این بود که سهامداری رو با طرفداری اشتباه گرفت وفکر کرد سرخابی‌ها با هر قیمتی عرضه بشن، مردم در کسری از ثانیه همه سهام رو جارو می‌کنن.» «سهامداری یعنی اینکه سهام ارزشمند بخری نه اینکه به عشق تیمت پولتو دور بریزی!»

زمانبندی عرضه‌های بورس‌کالا در پایان سال و نوروز ۱۴۰۱ اعلام شد

مدیر عملیات عرضه بورس کالای ایران در نامه‌ای به شرکت‌های کارگزاری، زمان‌بندی عرضه در ایام پایانی سال 1400 و نوروز سال 1401 را ابلاغ کرد. در این نامه آمده است: عرضه محصول‌ها در هفته پایانی سال 1400 (از تاریخ 21 تا 24 اسفند) و ایام نوروز سال 1401 (از تاریخ 6 تا 10 فروردین) به ترتیب زیر خواهد بود. این گزارش می‌افزاید: آخرین روز عرضه همه محصول‌ها در سال 1400، روز سه‌شنبه 24 اسفند است. جزییات عرضه‌ها به قرار زیرند: 

یکشنبه 22 اسفند، عرضه ورق و مقاطع طولی شامل میلگرد و تیرآهن در تالار صنعتی

دوشنبه 23 اسفند، عرضه شمش بلوم و تختال در تالار صنعتی

سه‌شنبه 24 اسفند، عرضه مقاطع طولی شامل میلگرد، تیرآهن، نبشی و ناودانی در تالار صنعتی، محصولات پتروشیمی و محصولات آف گرید پلیمری به غیر از پلی پروپیلن و پلی وینیل کلراید در تالار پتروشیمی

عرضه مابقی محصول‌ها طبق روال عادی هر هفته صورت خواهد پذیرفت. همچنین در ادامه نامه ابلاغی درباره زمان‌بندی عرضه‌ها در سال 1401 آمده است: روز 6 فروردین سال 1401 هیچ گونه عرضه‌ای صورت نمی‌پذیرد. همچنین جزییات عرضه در روزهای 7 تا 10 فروردین به ترتیب زیر خواهد بود: 

یکشنبه 7 فروردین، عرضه زنجیره فولاد در تالار صنعتی و محصولات غیر بهین یابی در تالار پتروشیمی

دوشنبه 8 فروردین، عرضه ورق در تالار صنعتی و اسلاک واکس و روغن پایه SOC4 در تالار فرآورده‌های نفتی

سه‌شنبه 9 فروردین، عرضه روغن پایه به جز SOC4 در تالار فرآورده‌های نفتی

عرضه مابقی محصول‌ها طبق روال عادی هر هفته صورت می‌گیرد. در پایان معاملات سه‌شنبه بازار سهام، ارزش سهام عدالت در مقایسه با دوشنبه، ۰.۶درصد کاهش یافت. ارزش سبد ۵۳۲هزار تومانی، یک میلیون تومانی و ۴۹۲هزار تومانی سهام عدالت به ترتیب به ۱۲ میلیون و ۶۷۷هزار تومان، ۲۳ میلیون و ۸۷۹هزار تومان و ۱۱ میلیون و ۷۴۹هزار تومان رسید. ارزش ۶۰درصد قابل فروش سبد ۵۳۲هزار تومانی سهام عدالت به ۷ میلیون و ۶۰۶هزار تومان رسیده است.

 

ارسال نظر