ترمز بورس را کشیدند

۱۴۰۰/۱۲/۱۸ - ۰۳:۰۶:۲۱
کد خبر: ۱۸۷۵۸۸

بورس تهران پس از پشت سر گذاشتن روزهای شیرینی که سهامداران در روزهای اخیر شاهدش بودند به نظر می‌رسد بار دیگر وارد فاز نزولی شده است. البته افت ۶هزار واحدی شاخص کل نمی‌تواند به معنای آغاز دوران نامساعد برای بازار باشد اما همانطور که اشاره شد حجم پایین معاملات و کاهش چشمگیر آن نسبت به روزهای اخیر به عنوان نشانه خوبی از سوی سهامداران تلقی نمی‌شود.

اما با گشتی در شبکه‌های اجتماعی بورسی می‌توان به این نتیجه رسید که بسیاری از سهامداران و فعالان حقیقی بازار سرمایه ایران معتقدند حقوقی‌ها نسبت به شرایط بازار در روزهای گذشته و روند صعودی شاخص کل خشنود نبوده و حالا سعی دارند جلوی این روند را بگیرند.

البته شواهدی هم از سوی حقیقی‌ها برای این ادعا ارایه می‌شود که می‌توان روی هر یک از آنها به بحث و گفت‌وگو نشست اما به‌طور کلی شاهد مدعای محکم و متقنی در دست نیست که حقوقی‌ها از رشد پایدار بورس ناراضی شده و سعی در توقف آن داشته باشند. اما کماکان در محافل بورسی شاهد تکرار این جمله هستیم؛ «ترمز بورس را کشیدند»!

اهالی بازارسرمایه برای نقدشوندگی آخرسال خود باید به جنگ نقدشوندگی مازاد پرتفوی خود گام بردارند و همین عامل هیجان، درب قفس خرس‌ها را باز کرده و تابلوی بازار سرخ خواهد شد.

از روند معاملات روز دوشنبه به‌خصوص در پایان معاملات نیز این سیگنال به بازار مخابره شد که زیرپای شاخص کل و هم‌وزن با عرضه‌های آبشاری خالی شد که درس و تجربه بزرگی برای سهامداران تازه‌وارد بود که آخر سال را باید چگونه نقد کرد.

البته اگر حوض‌های سرمایه‌گذاری بازارسرمایه را نگاه کنیم، می‌توان دریافت که سهم‌های بنیان‌دار و البته تک‌سهم‌ها مانند ماهی‌سیاه بازار توانسته‌اند که چراغ سهم خود را سبز و روشن نگاه دارند اما پیش‌بینی بدین صورت خواهد بود که معاملات امروز و حداقل شنبه آینده نیز فشار فروش و خروج نقدینگی به سهم‌ها فشار بیاورد.

دلیل ادامه‌دار بودن قرمزی بازار در روز‌های آینده نیز به خاطر آن است که سرخی و فروش بازار با شدت بالایی همراه نیست و شاید بگوییم که فروشندگان مراعات کرده‌اند و فروش‌ها را بین سه شنبه و چهارشنبه تقسیم کرده‌اند تا بازار از روند سبز روز‌های گذشته خارج نشود.

    پله‌ای که شاخص بر آن ایستاد

در ادامه معاملات روز سه شنبه بازار سهام (بورس و فرابورس) بیش از ۹ میلیارد و ۸۲۵ میلیون سهم، حق‌تقدم و اوراق بهادار به ارزش ۷۴هزار و ۷۶۰ میلیارد ریال و در بیش از ۶۳۱هزار و ۹۱۰ نوبت معامله شد.

در ادامه معاملات بورس تهران بیش از ۶ میلیارد و ۹۵۵ میلیون سهم، حق‌تقدم و اوراق بهادار به ارزش ۴۷ هزار و ۳۵۱ میلیارد ریال و در ۴۱۸ هزار و ۷۴۸ نوبت معامله شد.

همچنین شاخص کل (هم‌وزن) با یک هزار و ۱۶۸ واحد کاهش به ۳۴۰ هزار و ۳۴۳ واحد و شاخص قیمت (هم‌وزن) با ۷۳۰ واحد افت به ۲۱۲‌هزار و ۹۲۷ واحد رسید.

شاخص بازار اول، ۶ هزار و ۱۵۸ واحد و شاخص بازار دوم، هفت‌هزار و ۷۴۹ واحد کاهش داشتند.

علاوه بر این در بین همه نمادها، نماد پالایش نفت تهران (شتران) با ۳۳۶ واحد، توسعه معادن و فلزات (ومعادن) با یک‌هزار و ۲۱۰ واحد، فولاد کاوه جنوب کیش (کاوه) با ۲۰۲ واحد، ملی صنایع مس ایران (فملی) با ۲۰۰ واحد و آلومینیوم ایران (فایرا) با ۱۸۵ واحد تاثیر مثبت بر شاخص بورس همراه شدند.

در مقابل فولاد مبارکه اصفهان (فولاد) با یک‌هزار و ۵۳۹ واحد، شرکت سرمایه‌گذاری تامین اجتماعی (شستا) با یک‌هزار و ۱۸۶ واحد، بانک ملت (وبملت) با ۶۷۸ واحد، ایران خودرو (خودرو) با ۴۶۰ واحد، صنایع پتروشیمی خلیج فارس (فارس) با ۳۵۹ واحد، و بانک تجارت (وتجارت) با ۳۵۸ واحد تاثیر منفی بر شاخص بورس داشتند.

برپایه این گزارش، دیروز نماد شرکت سرمایه‌گذاری تامین اجتماعی (شستا)، پالایش نفت تهران (شتران)، پالایش نفت بندرعباس (شبندر)، پالایش نفت اصفهان (شپنا)، ایران‌خودرو (خودرو) و ملی صنایع مس ایران (فملی) در نمادهای پُرتراکنش قرار داشتند.

گروه فلزات اساسی هم در معاملات سه شنبه صدرنشین برترین گروه‌های صنعت شد و در این گروه ۵۳۵ میلیون و ۸۵۱ هزار برگه سهم به ارزش پنج هزار و ۱۷۵ میلیارد ریال دادوستد شد.

    آخرین وضعیت شاخص فرابورس

شاخص فرابورس نیز دیروز بیش از ۴۷ واحد افزایش داشت و به ۱۸ هزار و ۱۴۵ واحد رسید.

در این بازار ۲ میلیارد و ۸۷۰ میلیون برگه سهم و اوراق مالی به ارزش ۲۷ هزار و ۴۰۹ میلیارد ریال دادو ستد شد، تعداد دفعات معاملات سه شنبه فرابورس بیش از ۲۱۳ هزار و ۱۶۲ نوبت بود.

نمادهای پتروشیمی زاگرس (زاگرس)، پلیمر آریا ساسول (آریا)، تجلی توسعه معادن و فلزات (تجلی)، شرکت آهن و فولاد ارفع (ارفع) و تولید نیروی برق دماوند (دماوند) با تاثیر مثبت بر شاخص فرابورس همراه بودند.

همچنین شرکت سرمایه‌گذاری تامین اجتماعی (صبا)، فرابورس ایران (فرابورس)، پتروشیمی تندگویان (شگویا) و پالایش نفت لاوان (شاوان) تاثیر منفی بر شاخص فرابورس داشتند.

فرصت جنگ روسیه و اوکراین برای بازار سرمایه ایران

عباسعلی حقانی‌نسب به فرصت‌های جنگ روسیه و اوکراین برای بازار سرمایه ایران اشاره کرد و اظهار داشت: با توجه به شرایط جنگ روسیه و اوکراین، اگر توافق برجام زودتر به امضا برسد زمینه ایجاد شرایط مناسب برای پتروشیمی‌ها و نیز فروش نفت کشور فراهم خواهد شد.  وی اظهار کرد: البته ایران همیشه در شرایط خاص قرار داشته است، بدین معنا که در زمانی شاهد وجود تحریم در کشور نبودیم، قیمت نفت پایین بود و در زمان تحریم نیز قیمت نفت با افزایش شدید همراه شد و قادر به فروش نفت نبودیم، اگر این توافق صورت بگیرد عملا یک شرایط طلایی برای کل اقتصاد ایران به ویژه بورس و بازار سهام ایجاد خواهد شد، دلیل آن هم این است که تحت تاثیر عدم وجود تحریم و افزایش قیمت نفت باید از این فرصت استفاده کرد.

حقانی‌نسب تاکید کرد: اگر توافق صورت نگیرد، ممکن است تشدید تحریم‌ها را به همراه داشته باشد که این اتفاق به صنعت پتروشیمی ‌آسیب وارد خواهد کرد ولی براساس شواهد به‌نظر می‌رسد در روزهای آینده توافق برجام به امضا برسد.

این کارشناس ارشد بازار سرمایه گفت: جنگ اوکراین باعث افزایش نرخ کامودیتی‌ها و نفت و گاز شده که عملاً شرایط خوبی برای صنعت پتروشیمی ‌ایران به وجود آورده است، البته باید به این نکته توجه داشت که وقتی غربی‌ها بانک مرکزی یا بعضی از بانک‌های روسیه را تحریم می‌کنند باعث کاهش فروش نفت روسیه می‌شوند چراکه نمی‌تواند پول فروش را از طریق شبکه بانکی دریافت کند، این اتفاق زمینه کاهش فروش و افزایش قیمت انرژی را فراهم می‌کند. 

حقانی‌نسب اظهار داشت: از طرفی بحث‌هایی وجود داشت که با امضای برجام و توافق احتمالا قیمت دلار کاهش پیدا ‌کند ولی با افزایش قیمت مواد اولیه و انرژی عملا نه تنها این اثر خنثی می‌شود بلکه در مجموع حتی اگر دولت تصمیم به ارزپاشی بگیرد تا قیمت ارز کمی ‌کاهش پیدا کند، این اقدام به نفع بازار سرمایه خواهد بود و مشکلی برای این بازار ایجاد نخواهد کرد.

 

ارسال نظر