جنگ روسیه و اوکراین با بازارهای جهانی چه کرد؟

۱۴۰۰/۱۲/۰۸ - ۰۰:۵۸:۱۷
کد خبر: ۱۸۷۲۹۰

در پی حمله نظامی روسیه به اوکراین، در حالی‌که قیمت نفت برای اولین‌بار از سال ۲۰۱۴ به بعد به بالای ۱۰۰ دلار در هر بشکه رسیده است، بازارهای سهام با سقوط یکپارچه مواجه شدند و ارزش روبل روسیه نیز با کاهش روبرو شده است.

 وزارت دفاع روسیه پنجشنبه اعلام کرد زیرساخت‌های نظامی پایگاه‌های هوایی اوکراین را منهدم کرده و نظامیان اوکراین سلاح‌های خود را زمین می‌گذارند و فرار می‌کنند. ریاست‌جمهوری اوکراین نیز آماری از نتیجه عملیات منتشر کرده و می‌گوید در جریان عملیات روسیه که از صبح امروز آغاز شده، ده‌ها نظامی کشته و زخمی شده‌اند.

بازارهای جهانی به این اتفاق واکنشی قابل پیش‌بینی داشته‌اند. بازارهای سهام در اروپا با نزدیک به چهار درصد کاهش ارزش مواجه شده‌اند و تقاضا برای فروش سهام بالا رفته است؛ این در حالی است که اوراق دولتی، ارزش دلار، فرانک سوییس، ین ژاپن و طلا با افزایش روبرو شده‌اند و فعالان بازارها به دنبال دارایی‌هایی با امنیت بالاتر هستند.

ولادیمیر پوتین اعلام کرده که مجوز عملیات ویژه نظامی را در خاک اوکراین صادر کرده و این در حالی است که این اقدام با واکنش امریکا و سایر دولت‌های غربی مواجه شده است. جو بایدن، رییس‌جمهور امریکا تاکید کرده که تحریم‌های شدیدی علیه روسیه اعمال خواهد شد. رهبران اروپایی نیز وعده دادند دارایی‌های روسیه را مصادره کرده و فعالیت بانک‌های روسیه در بازارهای مالی خود را ممنوع می‌کنند.

در همین حال، بازارهای مالی در روسیه و اوکراین با سقوط آزاد روبرو شده‌اند. بر اساس گزارش رویترز، ارزش روبل با سقوط هفت درصدی به شاخص برابری بی‌سابقه ۸۷ در برابر هر دلار رسیده است. بازار سهام مسکو نیز با سقوطی ۳۰ درصدی مواجه شده و در حالی که پس از تعلیق موقت، کار خود را از سر گرفت شرایط نزولی را تجربه می‌کند و و اوکراین نیز پس از آنکه ارزش پول ملی این کشور به‌شدت سقوط کرد، ناچار به تعلیق مبادلات مالی با پول ملی خود شده است.

هانس پیتر سن، مدیر دارایی‌های شرکت سرمایه‌گذاری اس‌ای بی‌در این باره گفت: هیچکس انتظار این شرایط را نداشت و گمانه زنی‌ها درباره گام‌های بعدی پوتین موضوع تمرکز همه بازارها در روزهای آینده خواهد بود.

بازار سهام در آسیا کار خود را با سقوط ۲.۶ درصدی ارزش سهام آغاز کرد؛ شاخص سهام اروپا نیز با سقوط نزدیک به چهار درصد کار خود را آغاز کرد که این شرایط بازار اروپا را با پایین‌ترین ارزش شاخص در یک سال اخیر مواجه کرده که این رقم بیش از ۱۰ درصد پایین‌تر از رکوردهای ابتدای سال جاری میلادی است.

شاخص بورس آلمان نیز با کاهشی ۴.۷ درصدی خود را آماده تبعات این اتفاق مهم کرده است؛ دلیل این موضوع وابستگی بالای شرکت‌های آلمانی به تامین انرژی از طرف روسیه است.

اما در امریکا ارزش سهام اس‌اند پی ۵۰۰ بیش از ۲ درصد کاهش یافت و همچنین معاملات آتی شاخص نزدک نیز کاهشی سه درصدی را تجربه کرد. جاستین اونوکسبی، مدیر سبد سهام در شرکت ال جی‌ای‌ام در این باره می‌گوید: در گذشته وقتی چنین اتفاقات ژئوپلیتیکی رخ می‌داد باید منتظر دوران پر التهابی می‌بودیم و بعد به تدریج شرایط عادی می‌شد ولی حالا پیش بینی اینکه کی باید منتظر شرایط عادی بود بسیار سخت است.

در بازار‌های مالی ارزش دلار نسبت به سبدی از سایر ارزهای تعیین‌کننده بازار، نزدیک به نیم درصد افزایش یافته است. تقریباً تمام دارایی‌ها شاهد افزایش قابل توجه نوسان و تشدید بحران بودند و از سوی دیگر نگرانی‌ها درباره اینکه روسیه ممکن است بازارهای جهانی انرژی را با مشکل مواجه کند باعث جهش هشت درصدی قیمت نفت برنت و افزایش این شاخص مهم جهانی به بالای ۱۰۰ دلار برای نخستین‌بار در هشت سال گذشته شده است.

 نزدیک به ۴۰ درصد از گاز طبیعی اتحادیه اروپا و ۲۶ درصد نفت خام این منطقه از طرف روسیه تامین می‌شود. در حالی که اوکراین و روسیه هر دو از تولیدکنندگان بزرگ غلات جهان به شمار می‌روند، قیمت گندم و ذرت شاهد جهشی پنج درصدی بوده‌اند و این درحالی است که ارزش طلا نیز با رشدی معادل ۱.۷ درصد به بالاترین سطوح خود در بیش از یک سال گذشته رسیده است. راب کارنل مدیر مرکز تحقیقاتی آسیا پاسفیک درباره وضعیت بازار‌ها می‌گوید: بازارهای جهانی قیمت‌گذاری خود را زیر سایه ریسک اتفاقی فاجعه بار انجام می‌دهند. این ریسک که همراه با عدم اطمینان بسیار شدید درباره آینده ادغام شده است فضای روانی بسیار وحشتناکی را برای بازارها ایجاد کرده است. هیچ کس دوست ندارد خطر مواجهه با چنین شرایطی را برای خود به جان بخرد.

به گزارش ایسنا، رییس‌جمهور روسیه پنجشنبه از آغاز عملیات نظامی ویژه در دونباس خبر داد و اندکی پس از سخنان او صدای چندین انفجار در کی‌یف، پایتخت اوکراین و منطقه دونتسک شنیده شد. پوتین گفت: شرایط ما را به اتخاذ اقدامات قاطع و فوری واداشته است. وزارت خارجه اوکراین در اولین واکنش به حمله نظامی روسیه گفت: روسیه جنگی گسترده علیه کشور ما آغاز کرده و رییس‌جمهوری اوکراین هم گفت: ما قوی هستیم و برای همه‌چیز آماده‌ایم و پیروز خواهیم شد. از سوی دیگر رییس‌جمهوری امریکا هم تاکید کرده که امریکا و هم‌پیمانانش یکپارچه به حمله روسیه به اوکراین پاسخ خواهند داد.

 

ارسال نظر