اخبار

۱۴۰۰/۱۲/۰۲ - ۰۰:۰۳:۰۹
کد خبر: ۱۸۷۱۱۳

سرمایه‌گذاری در سرخابی‌ها منوط به امضای ریسک

وحید روشن‌ قلب، اظهار داشت: مطابق با مصوبه شورای عالی بورس، شرکت‌های سهامی عامی که سازمان خصوصی‌سازی برنامه واگذاری آنها را دارد، با الزام سازمان خصوصی‌سازی موظف به ثبت در سازمان بورس هستند. بنابراین ثبت استقلال و پرسپولیس در سازمان بورس صرفا بر اساس الزامات قانونی انجام می‌پذیرد و به منزله پذیرش این دو باشگاه در بورس یا فرابورس نیست.

وی در پاسخ به این سوال که این شرکت‌ها قرار است کجا معامله شوند؟ اظهار داشت: در صورتی‌که این دو باشگاه اقدامات لازم را برای درج در بازار پایه فرابورس انجام دهند و مصوبات لازم در سازمان خصوصی‌سازی اعم از مصوبات مربوط به هیات واگذاری و سایر مراحل قانونی را طی کنند معاملاتشان در بازار پایه فرابورس انجام خواهد شد.

روشن‌قلب، ادامه داد: این دو باشگاه به دلیل مسائل مربوط به سودآوری و زیان انباشته‌ای که داشتند شرایط پذیرش نزد بورس و اوراق بهادار تهران و فرابورس ایران را ندارند.

وی افزود: با توجه به الزام قانونی که وجود دارد شرکت‌های سهامی عام ثبت شده نزد سازمان بورس، باید معاملات خود را نزد یکی از بورس‌ها انجام دهند.

سرپرست نظارت بر بازار اولیه سازمان بورس و اوراق بهادار اظهار داشت: بازار پایه فرابورس برای شرکت‌های سهامی عامی که نزد بورس و فرابورس عرضه نمی‌شوند، ایجاد شد؛ و صرفا معاملات این شرکت‌ها در بازار پایه انجام می‌پذیرد. که قوانین معاملاتی خاص خودش را دارد.

وی تصریح کرد: بر اساس قانون بازار سرمایه تمامی شرکت‌هایی که در بورس ثبت می‌شوند موظف به ارسال اطلاعات برای تمامی سهامداران روی کدال هستند. البته همان‌گونه که اشاره شد ثبت آنها نزد سازمان به منزله تایید و نحوه فعالیتشان نیست.

این مقام مسوول بورسی در پاسخ به این سوال که اساساً چه افرادی می‌توانند سهامدار و معامله‌کننده سهام شرکت‌هایی مانند باشگاه استقلال و پرسپولیس در بازار پایه فرابورس باشند؟ اظهار داشت: با توجه به وضعیت متفاوت شرکت‌های حاضر در بازار پایه و تفاوت‌های چشم‌گیری که بین آنها و شرکت‌های عرضه شده در بورس و اوراق بهادار و فرابورس وجود دارد؛ انجام معاملات در صورتی رخ خواهد داد که شخص سرمایه‌گذار بیانیه ریسک مربوطه را امضا کند و بپذیرد به تمام ریسک‌های بازار پایه احاطه دارد.

وی افزود: بار دیگر باید به این نکته تاکید کرد که ثبت این دو باشگاه نزد سازمان و در ادامه درج آنها در بازار پایه فرابورس به منزله تایید سودآوری یا تایید وضعیت عملکرد این دو باشگاه نیست و صرفا بر اساس ضوابط و الزامات قانونی انجام پذیرفته است.

روشن قلب در پایان گفت: در صورتی‌که مصوبات لازم از سوی سازمان خصوصی ارایه شود و همچنین این دو باشگاه اقدامات و اطلاعات لازم برای درج در شرکت فرابورس را ارسال کنند، این شرکت‌ها در بازار پایه فرابورس درج می‌شوند و سایر مراحل منوط به سایر مصوبات هیات واگذاری است.

کاهش نرخ بهره به سود بورس

بهروز شهدایی، تحلیلگر بازار سرمایه گفت: نرخ بهره بین بانکی یکی از مهم‌ترین شاخص‌های سنجش وضعیت اعتباری در بازار پول به شمار می‌رود. این نرخ یکی از اصلی‌ترین نماگرهای سیاست‌های پولی هر کشور تلقی می‌شود و نوسانات نرخ بهره‌ بین‌بانکی همواره مورد بحث میان اهالی اقتصاد بوده است.

او ادامه داد: نرخ بهره بین بانکی به‌طور مستقیم در بازار سرمایه اثرگذار نیست، اما به عنوان سیگنالی برای تعیین مسیر نرخ بهره در کل اقتصاد تلقی می‌شود؛ نرخ بهره بین‌بانکی بر بازار پول همچون سپرده‌های بانکی و همچنین جهت‌دهی نرخ بهره موثر اوراق و نیز «نرخ سود تسهیلات بانکی به تولیدکننده ها » اثرگذار است.

شهدایی گفت: ثبات در نرخ بهره بین‌بانکی، تثبیت نرخ سود سپرده‌های مدت‌دار بانکی را در پی دارد و به تثبیت نرخ سود تسهیلات بانکی و در نتیجه کاهش هزینه‌های تأمین مالی بخش‌های واقعی اقتصاد کشور می‌انجامد و از این حیث نقش بسزایی در رشد بازار سرمایه خواهد داشت.

این تحلیلگر بازار سرمایه با بیان اینکه نرخ بهره بین‌بانکی، بر روند نرخ بهره در آینده تأثیرگذار است، گفت: با کاهش یا افزایش نرخ بهره، تصمیم‌های اقتصادی مردم تغییر می‌کند. هرچه این مقدار بیشتر باشد مردم تمایل بیشتری دارند تا پول‌های خود را در بانک سرمایه‌گذاری کنند و تعداد کمتری اقدام به وام گرفتن می‌کنند و هر چه نرخ بهره کمتر باشد، تمایل افراد برای واگذاری دارایی‌های خود به بانک کمتر شده و از طرفی تعداد وام‌گیرندگان افزایش می‌یابد، زیرا مجبور نیستند هزینه زیادی را به عنوان بهره به بانک‌ها بپردازند.

منظور از نرخ بهره بین بانکی، نرخی است که در بازار بین بانکی تعیین می‌شود. این نرخ بر سایر بازارها تأثیر می‌گذارد؛ افزایش آن، هزینه تأمین کسری را افزایش می‌دهد و بانک‌ها حاضر می‌شوند با نرخ‌های بالاتری به سپرده‌گذارها سود پرداخت کنند تا کسری خود را جبران کنند.

او افزود: آن چیزی که بر بازار سرمایه تأثیر مستقیم دارد، نرخ بهره کم ریسکی است که در بازار متشکل مالی وجود دارد. نرخ بهره بین‌بانکی بیشتر در میان خود بانک‌ها و بانک‌هایی که از قدرت جذب سپرده بالایی برخوردار هستند، تأثیرگذار است.

 

ارسال نظر