رویداد

۱۴۰۰/۱۲/۰۱ - ۰۰:۵۳:۳۶
کد خبر: ۱۸۷۰۸۵

درباره کتاب مردی که معمای بازار را حل کرد

جیمز سایمنز، ریاضیدان و محقق، بزرگ‌ترین فرد پول‌ساز تاریخ مالی مدرن به شمار می‌آید و از سرمایه‌گذاران رکورددار دنیا است. کتاب «مردی که معمای بازار را حل کرد» به بررسی موفقیت‌های او پرداخته است. شاید بپرسید راز موفقیت جیمز سایمنز چیست؟ پاسخ این است که مهم‌ترین تفاوت سایمنز با دیگر سرمایه‌گذاران در ذهن ریاضی دان اوست. سایمنز توانست یکی از موفق‌ترین صندوق‌های پوشش سرمایه به نام صندوق مدالیون را تاسیس کند؛ صندوقی که برای ۳۰ سال متوالی به صورت میانگین هر سال ۶۶ درصد بازدهی به همراه داشت و سودی ۱۰۰ میلیارد دلاری خلق کرد. با این حال به دلیل تلاش وی و کارمندانش برای حفظ محرمانگی تا پیش از این اطلاعات بسیار اندکی از جزییات شیوه کاری و الگوهای ریاضی‌اش منتشر شده بود. کتاب «مردی که معمای بازار را حل کرد» نوشته «زاکرمن گریگوری» توسط انتشارات هورمزد در ۴۴۷ صفحه منتشر شده است. اهمیت این کتاب در اینجاست که نویسنده آن، به عنوان روزنامه‌نگار مشهور وال استریت، توانسته است بخش زیادی از این الگوهای ریاضی و ذهن ریاضی سایمنز را به تصویر بکشد. او در این کتاب تاریخچه‌ای از زندگی پر فراز و نشیب سایمنز و کارمندانش را به رشته تحریر در آورده است تا خواننده علاوه بر آشنایی با زندگی آنها، با روش کار سایمنز و نقش الگوهای ریاضی در خلق موفق‌ترین صندوق تاریخ مدرن نیز آشنا شود.

تمرکز بر سرمایه‌گذاری راه‌حل توسعه اقتصادی کشور

سنا| محمد باقری بنایی، عضو کمیسیون اقتصادی مجلس گفت: به منظور بهبود وضعیت رفاه اجتماعی و مرتفع شدن مشکلات تورم و بیکاری، چاره‌ای جز سرمایه‌گذاری وجود ندارد و دولت و مجلس باید این اصول را در اولویت قرار دهند. محمد باقری بنایی افزود: اگر دولت بتواند اعتماد بخش خصوصی را برای سرمایه‌گذاری تامین کند می‌توان به تولید خوش‌بین بود ولی متاسفانه میزان زیادی سرمایه از کشور طی سال‌های اخیر خارج شده است. عضو کمیسیون اقتصادی با بیان اینکه متاسفانه آن‌طور که باید برای حمایت از بخش خصوصی ارزش قائل نشده‌ایم، اظهار کرد: هم‌اکنون هم سرمایه‌گذاری داخلی و هم سرمایه‌گذاری خارجی تحریم هستند. باید تحریم‌ها هرچه سریع‌تر تعیین تکلیف شوند زیرا باعث قفل شدن سرمایه‌گذاری خارجی شده است. اگر هم تحریم‌ها ادامه یابد، باید با تکیه بر اقتصاد مقاومتی بار مشکلات کشور را به دوش کشید. این نماینده مجلس با تاکید بر ضرورت افزایش سرمایه‌گذاری در بخش‌های مختلف کشور عنوان کرد: با افزایش سرمایه‌گذاری در کشور وضعیت اقتصادی تغییر قابل توجه خواهد کرد و تا زمانی که در سرمایه‌گذاران شوقی برای سرمایه‌گذاری وجود نداشته باشد اقدام به سرمایه‌گذاری نمی‌کنند. تا زمانی که ثبات سیاسی و اقتصادی مشکل داشته باشد تغییرات مثبت هم ایجاد نمی‌شود. وی در مورد برنامه هفتم توسعه نیز گفت: این مبحث برای آینده کشور بسیار مهم است و همه نخبگان علم اقتصاد به دنبال این هستند که در برنامه هفتم توسعه چه اتفاقاتی رخ خواهد داد. در حقیقت حلقه مفقوده این برنامه برای حل مشکلات بیکاری، اشتغال و تورم سرمایه‌گذاری است. تا زمانی که سرمایه داخلی و خارجی در کشور وجود نداشته باشد مشکلات برطرف نمی‌شود.

امکان خرید آنلاین سیمان از انبار ۳۵ شرکت

براساس اطلاعیه مدیریت توسعه بازار فیزیکی بورس کالای ایران، انبار این شرکت واقع در استان بوشهر، خورموج، بعد از روستای لاور شرقی فعال شده و نماد معاملاتی آن جهت انجام معاملات ناپیوسته گواهی سپرده کالایی به روش گشایش و با استفاده از سازوکار حراج تک قیمتی از روز دوشنبه ۲ اسفند ماه گشایش یافته و آماده انجام معاملات می‌شود. بورس کالا در هفته‌ها و ماه‌های اخیر از گشایش انبارها و نمادهای معاملاتی سیمان تیپ ۲ (کیسه ۵۰ کیلوگرمی) شرکت‌های صنایع سیمان دشتستان، سیمان فارس، صوفیان، ارومیه، فارس نو، زنجان، خاش، شاهرود، تهران، خوزستان، غرب، دورود، خزر، بجنورد، ساوه، قاین، شرق، ماهان کرمان، سامان غرب، غرب آسیا، کویر کاشان، زاوه تربت، کردستان، فراز فیروزکوه، هگمتان، نهاوند، آبیک، سپاهان، فیروزکوه، کرمان، گیلان سبز، هرمزگان، ساروج بوشهر و ممتازان کرمان جهت انجام معاملات ناپیوسته گواهی سپرده سیمان خبر داده بود. در هفته‌ای که گذشت شاهد شکسته شدن رکورد حجم و ارزش معاملات گواهی سپرده سیمان بودیم به گونه‌ای که درمجموع ۱۲ میلیون و ۴۸۹ گواهی سپرده سیمان معادل ۱۲ هزار و ۴۸۹ تن سیمان به ارزش ۷۴ میلیارد و ۲۱۴ میلیون ریال مورد دادوستد قرار گرفت. بررسی‌های آماری نشان می‌دهد از ابتدای راه‌اندازی معاملات گواهی سپرده سیمان به تاریخ ۹ آبان ماه تا هفته قبل در مجموع ۹۲ میلیون و ۷۰۹ هزار گواهی سپرده سیمان معادل ۹۲ هزار و ۷۰۹ تن سیمان به ارزش ۴۹۶ میلیارد و ۱۶۵ میلیون ریال مورد معامله قرار گرفت برای انجام معاملات گواهی سپرده سیمان، حداقل و حداکثر خرید ۱۰ تا ۱۰۰ تن بوده و هر گواهی سپرده سیمان معادل یک کیلوگرم سیمان است. به این ترتیب هر فردی که تمایل به خرید دارد باید حداقل ۱۰ هزار گواهی معادل ۱۰ تن سیمان و حداکثر ۱۰۰ هزار گواهی معادل ۱۰۰ تن سیمان تیپ ۲ پاکتی سفارش خرید ثبت کند. هر نماد نیز امکان خرید بیشتر از ۱۰۰ تن را ندارد و انجام معاملات در این روش با همان کد سهامداری مقدور است. مبنای قیمتی در این روش قیمت روز قبل سیمان در بازار فیزیکی بورس کالاست که با محدوده نوسان مثبت و منفی ۵ درصد در بازار گواهی کشف می‌شود. 

 

ارسال نظر