روند نزولی شاخص‌های منتخب در معاملات آخرین روز بهمن ماه

۱۴۰۰/۱۲/۰۱ - ۰۰:۴۸:۳۷
کد خبر: ۱۸۷۰۸۳

بورس در معاملات آخرین روز بهمن ماه، شاهد روند نزولی شاخص‌های منتخب بود. به گونه‌ای که شاخص قیمت (وزنی-ارزشی)، با کاهش حدود ۶۹ واحدی، به رقم ۳۱۶ هزار و ۳۰۲ واحد رسید. شاخص کل هم وزن نیز با کاهش حدود ۱۹۸ واحدی، عدد ۳۲۵ هزار و ۸۴ واحد را به نمایش گذاشت. شاخص قیمت (هم وزن) نیز با کاهش ۱۲۴ واحدی به رقم ۲۰۳ هزار و ۸۵۳ واحد رسید. همچنین شاخص سهام آزاد شناور ۲۴۲ واحد کاهش را رقم زد و به سطح یک میلیون و ۶۵۱ هزار واحد رسید. همچنین شاخص بازار اول با ۱۲۲۹ واحد افزایش به حدود رقم ۹۷۸ هزار و ۵۸۹ واحد رسید و شاخص بازار دوم نیز با ۵۰۰۵ واحد کاهش همراه بود و حدود عدد دو میلیون و ۴۵۹ هزار واحد را به نمایش گذاشت. بر اساس این گزارش، در معاملات روز گذشته بورس تهران، نمادهای معاملاتی شبندر، شپنا، شتران، ومعادن، تاپیکو و نوری با بیشترین کاهش، تاثیر منفی در روند نزولی شاخص کل بورس داشتند. در مقابل، نمادهای معاملاتی وبملت، خودرو، وتجارت و وبصادر تاثیر مثبت در برآورد نماگر کل بورس داشتند. با پایان فعالیت بازار سرمایه در اولین روز کاری بورس در هفته جاری، معامله‌گران بورس ۵ میلیارد و ۵۵۰ میلیون برگه بهادار و سهام را در قالب ۳۶۰ هزار و ۷۵۴ نوبت معامله و به ارزش حدود ۳۲ هزار میلیارد ریال داد و ستد کردند. در بازار شنبه، بیشترین افزایش قیمت متعلق به نماد وپست (پست بانک ایران) با ۴.۹۸ درصد رشد و پس از آن، نمادهای پدرخش، دامین، ونوین و وبملت بود. همچنین نماد معاملاتی شلعاب (لعابیران‌) با ۴.۸۵ درصد، بیشترین کاهش قیمت را داشت و پس از آن نیز، نمادهای کمنگنز، بموتو، کاما و قلرست قرار گرفتند. در فرابورس ایران هم شاخص کل با 11 واحد عقب‌نشینی به رقم 17 هزار و 515 واحد رسید. ارزش بازار اول و دوم فرابورس ایران به بیش از 976 هزار میلیارد تومان رسید. ارزش بازار پایه فرابورس هم 309 هزار میلیارد تومان شد و معامله‌گران بیش از 2.9 میلیارد سهام حق‌تقدم و اوراق مالی در قالب 376 هزار فقره معامله و به ارزش 2 هزار و 30 میلیارد تومان داد و ستد کردند. نماد بیمه پاسارگاد بیشترین اثر تقویتی در شاخص فرابورس را داشته و برعکس نمادهای تجلی توسعه معادن و فلزات، پویان زرکان آق‌دره، اعتباری ملل، زغال‌سنگ پرورده طبس، پتروشیمی زاگرس و صبا تأمین بیشترین اثر کاهشی در شاخص فرابورس را داشته‌اند. در پایان معاملات ‌روز شنبه، 187 نماد رشد قیمت داشتند که 130 نماد بورسی و 57 نماد فرابورسی بودند. به عبارت دیگر، 37 درصد بازار رشد قیمت داشتند. ارزش صف‌های خرید نیز نسبت به پایان روز کاری گذشته 9 درصد افت کرد و در رقم 58 میلیارد تومان ایستاد. در پایان معاملات ‌روز شنبه 291 نماد کاهش قیمت داشتند که 203 نماد بورسی و 88 نماد فرابورسی بودند. به عبارت دیگر، 58 درصد بازار افت قیمت داشتند. ارزش صف‌های فروش پایانی بازار نسبت به روز چهارشنبه 27 درصد افزایش یافت و 93 میلیارد تومان شد. بدین‌ترتیب معاملات روز شنبه با مازاد عرضه‌ 35 میلیارد تومانی بسته شد که نسبت به روز چهارشنبه 4 برابر بیشتر شده است. بیشترین صف فروش نیز به سهم‌های وسخوز (شرکت سرمایه‌گذاری استان خوزستان)، غدشت (شرکت دشت مرغاب) و غنوش (شرکت نوش مازندران) تعلق داشت.

    چرا بورس رشد نمی‌کند؟

ارزش معاملات خرد سهام در هفته آخر بهمن ماه باز هم کاهش یافت و خروج نقدینگی حقیقی نیز ادامه داشت. به نظر می‌رسد معامله‌‌گران حقیقی در انتظار تحولات آتی هستند و فعلا دست از معامله کشیده‌‌اند. 

بی اعتمادی موجود در بازار سرمایه و انتظار سهامداران برای مشخص شدن تکلیف بودجه سال 1401 بازار سرمایه را نیز بلاتکلیف نگه داشته است. نوسان کم شاخص‌های بورس، در کنار ارزش معاملات خرد پایین سهام نشان از آرامش و رکود در بازار سهام دارد. برخی از کارشناسان بازار سهام، رسیدن روزهای پایانی سال را دلیل این امر می‌دانند. برخی دیگر از کارشناسان نیز مناقشه میان روسیه و اوکراین و بالا رفتن قیمت‌های جهانی را نیز یک موضوع تاثیرگذار بر بازار سرمایه معرفی می‌کنند. در مجموع می‌توان گفت، معامله ‌گران استراتژی صبر را در پیش گرفته‌اند. با این حال با توجه به افت قیمت دلار در پایان هفته می‌توان آن را سیگنال منفی ارزیابی کرد و به نظر می‌رسد، نیروهای نزولی قدرتمندتر از نیروهای صعودی هستند.  با این حال تحلیلگران تکنیکال معتقدند، سطح یک میلیون و 280 هزار واحد سطح حمایت شاخص است و نوسانات اندک شاخص نشان از عملکرد این سطح حمایت دارد. این دسته از کارشناسان در پیش‌بینی بازار سهام برای هفته اول اسفند معتقدند، شاخص نزول چندانی نخواهد داشت و حوالی این سطح به نوسان ادامه می‌دهد.

    رشد 28 درصدی خروج پول از بورس

امروز برای چهاردهمین روز پی در پی ارزش خالص تغییر مالکیت حقوقی به حقیقی بازار منفی شد و 431 میلیارد تومان پول حقیقی از بورس خارج شد که نسبت به روز چهارشنبه رشد 28 درصدی داشت. در معاملات روز شنبه بیشترین خروج پول حقیقی به سهام فملی (شرکت ملی صنایع مس ایران)، فزر (شرکت پویا زرکان آق دره) و فولاد (شرکت فولاد مبارکه) تعلق داشت. در سوی دیگر، وتجارت (بانک تجارت)، وبملت (بانک ملت) و ونوین (بانک اقتصاد نوین) به ترتیب بیشترین پول حقیقی را به خود اختصاص دادند. 

    سود پالایش پرداخت شد

سود 600 تومانی به ازای هر واحد سرمایه‌گذاری پالایشی یکم به دارندگان واحدهای این صندوق سرمایه‌گذاری پرداخت شد. محسن عبدی با بیان اینکه مجمع عمومی صندوق پالایشی یکم روز بیستم بهمن ماه امسال برگزار شد، افزود: شرکت سپرده‌گذاری مرکزی روز شنبه سود 6 هزار ریالی هر واحد (یونیت) این صندوق را به حساب سرمایه‌گذاران واریز کرد. وی کل سرمایه‌گذاران صندوق پالایشی یکم را 2 میلیون و 27 هزار و 137 نفر اعلام کرد و اظهار داشت: یک میلیون و 847 هزار و 151 نفر سجامی بودند که بامداد امروز رقمی بیش از 6 هزار و 844 میلیارد ریال سود میان این تعداد سرمایه‌گذار توزیع شد. مدیر اداره توزیع سود سمات تصریح کرد: وجوه نفرات سجامی از ناشر دریافت و به حساب سرمایه‌گذاران پرداخت شد به‌طوریکه گزارش نهایی توزیع سود در اسرع وقت از شبکه بانکی اخذ و در اختیار مدیران صندوق قرار خواهد گرفت. عبدی با بیان اینکه از ابتدای امسال شرکت سپرده‌گذاری مرکزی توزیع سود 273 شرکت را انجام داده است، گفت: تاکنون 44 میلیون سهامدار سود خود را از طریق اطلاعات سامانه سجام دریافت کرده‌اند. وی خاطرنشان کرد: هم‌اکنون شرکت سپرده‌گذاری مرکزی در حال فراهم کردن مقدمات واریز سود سال 1399 مشمولان سهام عدالت است. مدیر اداره توزیع سود سمات افزود: افرادی که سال گذشته سود سهام عدالت خود را دریافت نکرده‌اند باید هر چه سریعتر ثبت نام و احراز هویت خود را در سامانه سجام sejam.ir انجام دهند تا بتوانند سود سال 1398 خود را تا پایان امسال دریافت کنند. مدیرعامل شرکت سپرده‌گذاری مرکزی روز گذشته در گفت‌وگو با رسانه‌ها اعلام کرده بود: افرادی که سال گذشته به دلیل وجود برخی از مشکلات قادر به دریافت سود سال ۹۸ سهام عدالت نبودند، این سود در اسفند ماه امسال همراه با سود سال ۹۹ به حساب آنها واریز می‌شود. بر اساس این گزارش، بیش از ۲ میلیون و ۳۰۰ هزار سهامدار مشمول سهام عدالت نتوانسته‌اند سود سهام سال ۱۳۹۸ خود را دریافت کنند که شماره شبای نامعتبر، مسدود، راکد، مشترک (دو امضا)، ارزی و بلندمدت مهم‌ترین دلایلی بودند که باعث شد تا برخی از سهامداران قادر به دریافت سود سال ۱۳۹۸ سهام عدالت خود نباشند.همچنین قرار است سود سهام عدالت هم به تدریج از شرکت‌های سرمایه‌‌پذیر دریافت شده و تا پایان ماه جاری به حساب دارندگان سهام عدالت واریز شود.

    مشکلات همچنان پابرجاست

برخی از شرکت‌ها همچنان برای پرداخت سود سهام خود که در مجامع شرکت‌ها تصویب شده سهامداران را به بانک‌ها می‌کشانند از جمله می‌توان به شرکت مپنا اشاره کرد در حالی که پویش‌های مختلفی تشکیل شده که سهامداران خواستار واریز سود سهام خود از طریق سجام و به صورت متمرکز هستند و به ویژه در شرایط کرونایی نباید برای دریافت سود ناچیز حقیقی آنها را به بانک‌ها و شرکت‌ها فرا بخوانیم، بلکه می‌توان برای کاهش مراحل اداری به راحتی از طریق شماره شباهای اعلام شده در سامانه اطلاعات مشتریان سود آنها را واریز کرد و حق‌الناسی از سهامداران بر گردن مدیران شرکت‌ها باقی نماند. این در حالی که ماه‌های اخیر بارها و بارها بحث پرداخت سود سهام از طریق سامانه سجام مطرح شده است.  روسای مختلف سازمان بورس در سال‌های گذشته تلاش‌های زیادی برای محقق شدن این خواسته به حق سهامداران داشتند که هیچ‌کدام از آنها محقق نشده است.  فعالان بورسی امیدوارند این مشکل روزی برطرف شود.

 

ارسال نظر