رویدا د

۱۴۰۰/۱۱/۲۵ - ۰۵:۰۲:۱۳
کد خبر: ۱۸۶۹۳۹

سود سهام عدالت یکجا پرداخت می‌شود؟

ایسنا| فهیمه لزگی، معاون اقتصادی اداره امور اقتصادی و دارایی استان قزوین اظهار کرد: در استان قزوین حدود ۷۶۰ هزار سهامدار عدالت وجود دارند که ۶۰ درصد روش غیرمستقیم و حدود ۴۰ درصد روش مستقیم سهامداری را انتخاب کردند.

وی ادامه داد: شورای عالی بورس تصویب کرده سود عملکرد سهام عدالت تا پایان اسفند ۹۹ پرداخت شود؛ میزان این سود برای افرادی که سهام ۵۳۰ هزار تومانی دارند تقریباً ۵۵۰ هزار تومان و برای دارندگان سهام یک میلیونی نیز حدود یک میلیون تومان خواهد بود.

معاون اقتصادی اداره امور اقتصادی و دارایی استان قزوین خاطرنشان کرد: پرداخت یکجا و مقطعی سود بستگی به این دارد که شرکت‌های سرمایه‌پذیر سود خود را چه زمانی به حساب شرکت سپرده‌گذاری مرکزی بریزند؛ اگر این شرکت‌ها تا زمان معین سود خود را واریز کنند سود پرداختی به مردم به صورت یک مرحله‌ای خواهد بود و در غیراین‌صورت طی چند مرحله پرداخت خواهد شد.

وی بیان کرد: کسانی که روش مستقیم را انتخاب و بخشی از سهام عدالت خود را فروخته باشند به نسبت سهامی که دارند سود دریافت خواهند کرد و آنانی که روش غیرمستقیم را انتخاب کردند نیز تمام سود خود را دریافت خواهند کرد؛ خرید و فروش سهام افرادی که روش غیرمستقیم سهامداری را انتخاب کردند در بورس متوقف شده است چون سهام‌دار شرکت‌های سرمایه‌گذاری استانی هستند بنابراین تمام سود خود را 

دریافت می‌کنند.

لزگی با اعلام اینکه در استان قزوین حدود ۱۵۰ هزار نفر سهام یک میلیون تومانی دارند، یادآور شد: در ابتدا به همه سهام یک میلیون تومانی دادند سپس گفته شد طی ۱۰ سال سودی که به افراد تعلق خواهد گرفت به‌جای اقساط مستهلک شود چون سود ۱۰ ساله شرکت‌ها نتوانست سهام یک میلیون تومانی را پوشش دهد به افراد تحت پوشش کمیته امداد و بهزیستی ۵۰ درصد تخفیف داده شد و سهام آنان به یک میلیون تومان افزایش پیدا کرد اما به افراد عادی به اندازه ۵۳۰ هزار تومان سهام تعلق گرفت و گفته شد افراد در صورت علاقه می‌توانند ۵۰ درصد باقی‌مانده را واریز و سهام یک میلیون تومانی دریافت کنند در غیراین‌صورت سهام آنان ۵۳۰ هزار تومان خواهد بود.

دخالت دولت عامل عقب‌ماندگی صنایع

سنا| حسینی کیا، نایب‌رییس کمیسیون صنایع و معادن مجلس با بیان اینکه واردات خودرو جزو اختیارات دولت‌ها است گفت: با اینکه دولت بخش محدودی از سهام خودروسازی را در اختیار دارد ولی بیش از حد در امور آنها دخالت می‌کند. دولت در شرکت ایران خودرو ۶/۵ درصد و در شرکت سایپا ۱۴ درصد سهام دارد ولی بیش از ۲۰۰ درصد در انجام امور اداره این دو خودروساز  دخالت دارد!

نایب‌رییس کمیسیون صنایع و معادن مجلس اظهار کرد: از وزیر صمت قول گرفته شده که دولت از خودروسازی جدا شود و سهام دولت را به‌طور کامل به بخش خصوصی واگذار کند. با واگذاری سهام اگر بخش خصوصی هم راه تولید بی‌کیفیت را در پیش گرفت دولت موظف است از سیاست تعرفه واردات استفاده کند تا بازار را تعدیل کند.

این نماینده مجلس با تاکید به اینکه صنعت خودروسازی باید متحول شود خاطرنشان کرد: برای صنعت خودرو طرحی وجود دارد که طی این طرح قرار شده مردم به یک خودرو از نطر کیفیت و قیمت امتیاز دهند و اگر این خودرو امتیاز لازم را کسب نکرد طبق قانون نیروی انتظامی مکلف می‌شود که از شماره‌گذاری این خودروها جلوگیری شود. در مقابل قرار شده اگر خودرویی در فضای رقابتی بیش از ۸۰ درصد رضایت مشتریان را برآورده کرده و امتیاز لازم را کسب کند، مشوق‌هایی برای آن در نظر گرفته شود.

به گفته حسینی‌کیا؛ با توجه به بیانات مقام معظم رهبری مبنی بر حمایت از تولید داخل، ظرفیت‌ انجام این کارها فراهم شده و مجلس به دولت تکلیف کرده در جهت تنظیم بازار خودرو اقدام به واردات خودرو کند. در این صورت با حذف دولت از چرخه مدیریتی و قیمت‌گذاری دستوری در این صنعت و همچنین ایجاد رقابت، خود به خود قیمت خودروهای خارجی کاهش یافته و قیمت خودروهای داخلی نیز  تعدیل می‌شود.

حسینی‌کیا در مورد بازار لوازم خانگی هم گفت: این صنعت دارای ظرفیت‌های فراوانی است و رشد خوبی هم داشته است. دلیل این رشد وجود فضای کاملا خصوصی است که در این فضا، شرکت‌ها با یکدیگر رقابت می‌کنند. البته برخی از شرکت‌های بزرگ فضا را در اختیار شرکت‌های کوچک قرار نمی‌دهند و از طرف دیگر با توجه به اینکه تولیدات آنها داخلی است ولی گاهی از برندهای خارجی استفاده می‌کنند در حالی که هردو یک تولید هستند.

 

ارسال نظر