وضعیت بورس با گزارش‌های 9 ماهه تغییر می‌کند؟

۱۴۰۰/۱۱/۱۱ - ۰۰:۴۰:۱۷
کد خبر: ۱۸۶۴۸۸
وضعیت بورس با گزارش‌های 9 ماهه تغییر می‌کند؟

با نزدیک شدن به پایان ماه اول زمستان، بسیاری از شرکت‌ها فرصت کافی برای تکمیل گزارش‌های میان‌‌‌دوره‌ای خود به دست آورده و به همین دلیل به ترتیب شروع به ارایه و انتشار این گزارش‌ها در سایت کدال انجام می‌شود. به گفته کارشناسان در حالت معمول و طبیعی این گزارش‌ها می‌توانند تاثیر مثبت روی معاملات بگذارند اما در این وضعیت بورس نمی‌توان پیش‌بینی درستی از روند معاملات داشت.

احسان رضاپور، کارشناس بازار سرمایه در گفت‌وگوی اخیر خود هم گزارش ۹‌ماهه شرکت‌ها را مثبت ارزیابی کرده و می‌گوید: در این بین فلزات اساسی، پالایشی‌ و بانکی و همچنین برخی از شرکت‌های غذایی وضعیت بهتری نسبت به سایر صنایع داشتند. به‌طور کلی می‌توان گزارش‌های ‌۹ماهه شرکت‌ها را مثبت ارزیابی کرد. هرچند که برخی محدودیت‌ها مثل قطع برق و گاز توانسته بود در برخی از صنایع نگرانی‌هایی ایجاد کند و کیفیت سودآوری آنها را تحت‌تاثیر قرار دهد اما بررسی اعداد و ارقام شرکت‌ها و وضعیت موجودی آنها نشان می‌داد در صورتی‌که این محدودیت‌‌ها آنها را گرفتار نکند، می‌توانند سودآوری خوبی را تا پایان سال به ارمغان بیاورند.

این کارشناس بازار سرمایه توضیح می‌دهد: مهم‌ترین نگرانی این بود که برخی از اظهارنظرها و خبرهایی که در بازار مطرح‌شده بود مبنی‌بر افزایش نرخ خوراک یا تداوم قیمت‌گذاری دستوری در برخی از محصولات شرکت‌ها نظیر صنعت خودرو و پتروشیمی یا اوره‌سازها، مانع از تحقق یا بروز تمام پتانسیل شرکت‌ها در وضعیت سودآوری آنها شود. این نگرانی برای برخی از صنایع شدیدتر هم بود و تصور می‌شد سودی را که در سال۱۴۰۰ محقق می‌کنند، نتوانند در سال بعد به واسطه افزایش هزینه‌ها یا تغییرات در تعرفه‌ها یا شرایط مالیاتی تکرار کنند.

رضاپور ادامه می‌دهد: همانطور که دیدیم این نگرانی در هفته‌های گذشته بازار را تحت‌تاثیر منفی زیادی قرار داده بود. هرچند گفته‌ها و اظهارنظرهای وزیر اقتصاد یا رییس کمیسیون اقتصادی مجلس مثبت بود و رنگ‌وبوی حمایت از بازار سرمایه را داشت اما به واسطه بدبینی که بازار به وعده‌ها و حمایت‌های شفاهی پیدا کرده، باعث شده بود محافظه‌کارانه با این موضوع برخورد ‌‌کند. بازار منتظر است برخی از این وعده‌ها ماهیت عملیاتی پیدا کنند و پیش‌بینی‌‌های لازم در این رابطه اعمال شود تا با خیال راحت‌تری نسبت به اینکه سهام شرکت‌ها با اطلاعات جدید کماکان ارزنده محسوب می‌شوند، تحلیل کند.

او با اشاره به مثبت‌شدن بازار در چند روز اخیر اظهار می‌کند: البته به‌نظر می‌رسد این اتفاق شاید تا حدودی افتاده باشد و همانطور که در دو روز اخیر دیدیم جلوی روند منفی بازار گرفته شد و رشد خوبی کرد. طبیعتا اجرایی‌شدن و قطعی‌شدن این مصوبات می‌تواند برخی از نگرانی‌های بازار را رفع کند و با رفع برخی از ابهامات دیگر مثل برجام و شرایط تعاملی با کشورهای دیگر زمینه‌ساز افزایش اعتماد و اطمینان سهامداران به بازار شود و در نهایت بهبود وضعیت بازار سرمایه را شاهد باشیم. این کارشناس بازار سرمایه در ادامه به تحلیل مورد به مورد گزارش ۹ ماهه شرکت‌ها پرداخته و توضیح می‌دهد: بررسی گزارش فلزات اساسی نشان می‌داد که این صعنت وضعیت خوبی دارد و گزارش‌های خیلی خوبی داشتند. صنعت بانکداری هم شرایط خوبی داشت و این صنعت علاوه‌بر این می‌تواند از تسعیر ارز هم اثر مثبتی بگیرد و وضعیت سودآوری بهتری داشته باشند. صنایع پالایشی هم گزارش‌های خیلی خوبی داشتند و گزارش‌های ۹‌ماهه آنها نشان می‌داد که وضعیت سودآوری خوبی را تجربه کرده‌اند. در همین حال هم وعده فعال‌شدن بازارگردانی روی این نمادها داده شده است که می‌تواند باعث رشد صنعت پالایشگاهی و بانکداری شود و همچنین نزدیک‌شدن ارزش معاملاتی و NAV آنها به‌هم می‌تواند برای سرمایه‌گذاران جذاب باشد. این کارشناس بازار سرمایه ادامه می‌دهد: همچنین شرکت‌های فعال در صنعت غذایی هم گزارش‌های خوبی داشتند و علاوه‌بر این حذف ارز۴۲۰۰ می‌تواند آنها را با تاثیرات مثبت‌تری هم مواجه کند و باعث سود بیشتر آنها شود. علاوه‌بر شرکت‌های فلزی و معدنی و پالایشی و بانک‌ها، حتی در گزارش‌های خودروسازها هم اثراتی از بهبود دیده می‌شد اما به‌نظر می‌رسد که هنوز نمی‌شود با اطمینان درباره آنها نظر داد و باید منتظر رفع معضل قیمت‌گذاری دستوری در این صنایع باشیم.

    کدال 9 ماهه شرکت‌های بورسی

هجرت: در گزارش ۹ ماهه خود با رشد ۸۱ درصدی درآمد عملیاتی خود مواجه شده است. این شرکت در ۹ ماه نخست امسال ۴،۸ هزار میلیاردتومان درآمد داشته که از این میزان توانسته حدود ۳۶۲ میلیارد تومان سود خالص بسازد. با این حساب سود خالص هر سهم هجرت ۳۶۲ تومان بوده که نسبت به سال گذشته رشدی ۲۵ درصدی داشته است.

بیمه کوثر: این شرکت ۱۵۰ میلیاردتومانی فرابورس تا پایان آذر ۱۴۰۰ توانسته از محل حق بیمه و سایر خدمات خود سود خالص ۷۰۲ میلیارد تومانی محقق کند که نسبت به مدت مشابه سال قبل ۴۶ درصد کمتر شده است. سود خالص هر سهم کوثر در این مدت ۴۱،۶ تومان بوده است. شرکت صنایع غذایی مینو شرق: غمینو در ۹ ماه نخست امسال ۲۸۴ میلیارد تومان درآمد داشته است. سود خالص هر سهم این شرکت ۴۱۳ ریال بوده است که نسبت به مدت مشابه سال گذشته افتی ۳۱ را به ثبت رسانده است.

تپمپی: گروه صنایع پمپ‌سازی ایران در دوره ۶ماهه منتهی به تاریخ ۳۰ آذرماه ۱۴۰۰ به ازای هر سهم ۳۲۶ریال سود محقق کرده که نسبت به دوره مشابه سال قبل ۵/ ۲۱۶‌درصد افزایش داشته است. سود خالص این شرکت طی دوره مذکور ۵/ ۲۰میلیارد تومان بوده که نسبت به مدت مشابه سال قبل به میزان ۲۱۶‌درصد رشد کرده است. این شرکت سود عملیاتی نداشته و در این دوره ۰۱/ ۷ میلیارد تومان زیان عملیاتی به بار آورده است. این رقم ۹/ ۲۱‌درصد نسبت به مدت مشابه سال قبل افت داشته است. از همین رو شرکت یادشده با حاشیه سود خالص و عملیاتی ۶۸۰ و منفی ۵۵‌درصد ۹ماه سال جاری را به پایان رسانده است. جمع درآمدهای عملیاتی صنایع پمپ‌سازی ایران طی ۹ماه امسال ۳میلیارد تومان بوده؛ رقمی که نسبت به مدت مشابه سال قبل ۷۰۹‌درصد افزایش یافته است.

فجهان: شرکت مجتمع جهان فولاد سیرجان در دوره ۹ماه منتهی به تاریخ ۳۰ آذرماه ۱۴۰۰ به ازای هر سهم ۳۷۱ریال سود محقق کرده که نسبت به دوره مشابه سال قبل ۲۵/ ۴۹درصد کاهش داشته است. فجهان در این دوره ۱۴۸۳میلیارد تومان سود خالص داشته که حدود ۱۰‌درصد نسبت به دوره مشابه سال قبل افزایش داشته است. با توجه به تغییر در سرمایه شرکت، تغییرات سود (زیان) خالص از اهمیت بالاتری نسبت به تغییرات سود (زیان) خالص هر سهم برخوردار است. فروش شرکت در این مدت نزدیک 7.4 ‌هزار میلیارد تومان بوده که از رشد ۵۳درصدی نسبت به فروش ۸/۴‌ هزار میلیارد تومانی دوره مشابه سال قبل حکایت دارد. حاشیه سود ناخالص شرکت افت شدیدی داشته و از ۳۸‌ درصد به ۲۳‌درصد رسیده که در نتیجه آن، سود ناخالص امسال شرکت کمتر از سال گذشته است و کسب درآمدهای غیرعملیاتی موجب افزایش سود خالص شرکت شده است. شرکت در فصل پاییز ۴۵/۲‌ هزار میلیارد تومان فروش داشته که ۱۷‌درصد نسبت به تابستان رشد داشته؛ اما ۱۳‌درصد نسبت به بهار افت کرده است. سود خالص روند نزولی داشته و در حالی که در بهار ۷۶۶ میلیارد تومان و در تابستان ۴۱۲ میلیارد تومان سود خالص داشت، در پاییز به سود ۳۰۴ میلیارد تومانی رسید. حاشیه سود ناخالص شرکت نیز از ۲۹‌درصد بهار افت کرده و به ۱۶‌درصد در پاییز رسیده است.

ارفع: شرکت آهن و فولاد ارفع در دوره ۹ماه منتهی به آذر سال جاری به سود خالص هزار و ۶۳۳ میلیارد تومانی (معادل ۱۳۶تومان به ازای هر سهم) دست یافت که رشد ۶درصدی نسبت به دوره مشابه سال گذشته نشان می‌دهد. مبلغ فروش شرکت در این دوره با رشد ۵۰درصدی نسبت به دوره مشابه سال گذشته به بیش از ۶هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان رسیده است. مبلغ فروش شرکت در دو فصل بهار و تابستان به ترتیب هزار و ۶۷۰ میلیارد و ۲ هزار و ۷۴۰میلیارد تومان بوده و در فصل پاییز با افت ۲۳درصدی نسبت به تابستان به ۲۱۰۰میلیارد تومان رسیده است. حاشیه سود ناخالص شرکت در دو فصل ابتدای سال حدود ۳۰‌درصد بوده که در پاییز با کاهش زیادی به رقم ۹‌درصد رسیده است. سود خالص شرکت نیز در این فصل با افت ۶۵ درصدی نسبت به تابستان همراه شده است.

فجر: فولاد امیرکبیر کاشان طی ۹ماه امسال سود ۲۶۳ تومانی به ازای هر سهم شناسایی کرده است. شرکت در این مدت ۶۴۷میلیارد تومان سود شناسایی کرده که نسبت به مدت مشابه سال قبل ۶‌درصد کاهش یافته است. سود دوره مشابه سال قبل ۶۸۶میلیارد تومان (۲۷۹تومان به ازای هر سهم) گزارش شده است. سود هر سهم شرکت در سه فصل سال جاری به ترتیب ۸۲، ۱۰۵ و ۷۶ تومان بوده است. شرکت در فصل پاییز هزار و ۶۰۰میلیارد فروش داشته که ۵۲‌ درصد نسبت به تابستان و ۳۷‌ درصد نسبت به بهار رشد داشته است. فروش ۹ماه امسال شرکت هم ۳هزار و ۸۱۸میلیارد تومان گزارش شده، این در حالی است که فروش سال ۹۹ شرکت ۲هزار و ۷۵۵میلیارد تومان بوده است. حاشیه سود سال ۹۸ و ۹۹ به ترتیب ۲۱ و ۴۵‌ درصد بوده است. این عدد در ۹ماه امسال به ۱۸‌درصد رسیده است. 

قهکمت: سال مالی شرکت منتهی به شهریور است و در سال مالی گذشته ۱۸۳تومان سود گزارش کرده است. سود دو فصل گذشته به ترتیب ۱۵، ۱۹ تومان بوده است. سود فصل اول امسال هم ۳۸۰ تومان گزارش شده است. سود خالص دوره جاری رشد ۱۰۷‌ درصد نسبت به دوره مشابه سال گذشته داشته است. شرکت در سه فصل گذشته به‌طور متوسط ۱۳۱میلیارد تومان فروش داشته است. فروش کل سال مالی قبل معادل ۵۸۸میلیارد تومان و فروش سه‌ماه پاییز امسال ۴۰۷ میلیارد تومان بوده و فروش دوره جاری نسبت به دوره مشابه سال قبل ۱۱۸‌درصد افزایش داشته است. سود عملیاتی پاییز امسال ۱۳۰ میلیارد تومان بوده است. سود عملیاتی سال مالی قبل ۱۲۱میلیارد تومان گزارش شده است. حاشیه سود شرکت در این فصل ۳۲‌ درصد بوده که این عدد در سال مالی گذشته معادل ۲۲‌درصد گزارش شده است.

 

ارسال نظر