تالار شیشه‌ای

۱۴۰۰/۱۱/۱۰ - ۰۰:۴۰:۳۹
کد خبر: ۱۸۶۴۶۵

خلق پول بی‌پشتوانه؛ باتلاق بدون رهایی اقتصاد

عباس حشمتی، یک کارشناس بازار سرمایه با بیان این مطلب به خبرنگار پایگاه خبری بازار سرمایه (سنا) گفت: اگر نرخ بهره حقیقی در اقتصاد کشور منفی باشد این امر باعث می‌شود پول از بانک‌ها خارج شده و به سمت بازارهای دارایی هجوم ببرد.

حشمتی با اشاره به اینکه خلق پول، معادل پولی است که وجود ندارد اما با وام و اعتباردهی ایجاد می‌شود، افزود: نرخ بهره منفی باعث جذابیت و افزایش تقاضای وام و خلق پول می‌شود. کسی که با وام گرفتن ملکی خریداری می‌کند، دارایی او طی مدت کوتاهی ۵ برابر می‌شود. بنابراین، وام گرفتن باعث ایجاد کسب ثروت شده و بر ضد تولید است.

به گفته حشمتی؛ لوپ باطل و چرخه، تورم، سفته بازی، تقاضای وام و در آخر خلق پول همانند باتلاقی است که مدام عمیق‌ترمی‌شود زیرا تورم بیشتر باعث ایجاد سفته‌بازی بیشتر و افزایش فعالیت سوداگرانه می‌شود.

این کارشناس درباره سیستم وام‌دهی در کشور گفت: تقاضای وام در کشور طوری است که اعتبارسنجی درستی برای آن انجام نمی‌شود به‌طوری‌که بسیاری از تسهیلات نکول و پس داده نشده بنابراین نقدینگی خلق شده اغلب بدون تزریق در تولید در بازارهای سوداگرانه باقی می‌ماند.

به گفته حشمتی؛ اعتبارسنجی در کشور طوری است که تنها گردش حساب بررسی می‌شود و هدف از وام یا انگیزه دریافت آن مورد توجه قرار نمی‌گیرد. در حلی‌که باید اعتبارسنجی به سمت تولید برود و این موضوع مهم باشد که آیا وام‌گیرنده پول را برای کارهای تولیدی هزینه خواهد کرد یا نه؟

وی عنوان کرد: مردم عادی معمولا هدف سوداگری در گرفتن وام ندارند و دنبال برطرف کردن مشکلات خود هستند. اما دهک اول (دهک ثروتمند) ۶۰ برابر دهک فقیر از تسهیلات بانکی بهره‌مند شده‌اند که انگیزه «نکول» هم دارند به این معنا که تمایل کمتری به پس دادن وام دارند و این چرخه دایم تکرار می‌شود. متاسفانه افراد ثروتمند اغلب به پشتوانه قدرت ناشی از ثروت تمایلی به پس دادن وام ندارند.

این کارشناس با اشاره به فلسفه بانکداری اسلامی گفت: بانکداری اسلامی به این صورت است که بخش حقیقی اقتصاد با بخش پول باید ارتباط داشته باشد. به عنوان نمونه در آلمان چون تورم پایین است، انگیزه سفته بازی وجود ندارد و حتی با فرض تورم، ساختاری به گونه‌ای طراحی شده که عملکردها هدایت شده و مالیات بر عایدی سرمایه به درستی دریافت می‌شود.

وی افزود: در بحث مربوط به مالیات بر عایدی، ساختاری در کشورهای توسعه یافته طراحی شده که امکان سوءاستفاده از آن وجود نداشته باشد و فقط برای فعالیت تولیدی وام داده می‌شود در نتیجه ربا در این سیستم دیده نمی‌شود.

حشمتی گفت: انتظار می‌رود تیم اقتصادی دولت سیستم بانکی کشور را اصلاح کند زیرا به تعداد بانک‌ها، تولید قابل توجهی در کشور وجود ندارد و تسهیلات به‌طور متوازن پرداخت نمی‌شود.

 

واگذاری سرخابی‌ها تا پایان سال

حمید سجادی، وزیر ورزش و جوانان اظهار داشت: رییس‌جمهور محترم تیم‌هایی تشکیل شده تا با دقت مصوبات و گزارش‌های شهرستان ‌ها در سفرهای دولت بررسی و تصمیم‌گیری شود.

سجادی بابیان اینکه مطالعات لازم در ابعاد مختلف برای شهرستان‌های هدف در سفر هیات دولت به استان‌ها انجام می‌شود افزود: در برخی از استان‌ها به جهت رفع مشکلات موجود این استان‌ها، حتی دو روز هم بیشتر حضور داشتم.

وی با اشاره به مرزهای سه‌گانه شهرستان مرزی بندر آستارا و قرار گرفتن این شهرستان در منطقه استراتژیک در گیلان گفت: شهرستان مرزی بندر آستارا از زیبایی منحصربه‌فردی برخوردار است که می‌توان مسابقات بین‌المللی را نیز در همین شهرستان برگزار کنیم.

وزیر ورزش و جوانان با اشاره به برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته با عنوان «طرح خودکفایی اقتصادی» فدراسیون‌های ورزشی نیز گفت: طرح خودکفایی اقتصادی و درآمدزایی فدراسیون‌های ورزشی از مهم‌ترین برنامه‌های وزارت ورزش و جوانان است. 

سجادی در ادامه از آماده شدن واگذاری باشگاه‌های فوتبال استقلال و پرسپولیس به بخش خصوصی خبر داد و اظهار داشت: مجوزهای لازم در این خصوص اخذشده است و ان‌شاءالله تا آخر اسفندماه امسال دو باشگاه استقلال و پرسپولیس به بخش خصوصی واگذار می‌شود.

وزیر ورزش و جوانان ادامه داد: روند واگذاری این دو باشگاه به بخش خصوصی به اطلاع فدراسیون فوتبال و حتی به کنفدراسیون فوتبال آسیا (AFC) نیز اطلاع داده‌شده است.

سجادی بابیان اینکه ماجرای حذف تیم‌های فوتبال استقلال و پرسپولیس از لیگ آسیا به دولت قبل برمی‌گردد، افزود: تلاش کردیم که آرای صادره از سوی کنفدراسیون فوتبال آسیا باطل شود که متأسفانه تاکنون با مشکلاتی مواجه شده‌ایم.

 

ارسال نظر