علت درگیری مجامع چیست؟

۱۴۰۰/۱۱/۰۲ - ۰۳:۱۶:۵۷
کد خبر: ۱۸۶۲۰۰
علت درگیری مجامع چیست؟

گروه بازارسرمایه|

طی روزهای اخیر در مجامع مختلف درگیری‌هایی رخ داد. این درگیری را می‌توان ناشی از زیان عمده سرمایه‌گذاران بورسی دانست.  به عقیده برخی جرقه شروع درگیری از مجمع کرمان شروع شد و به بقیه مجامع سرایت کرد. سرمایه‌گذاران بورسی در فضای مجازی واقعی نسبت به زیان عمده خود اعتراض دارند.  به گفته این افراد مدیران شرکت‌ها نیز به زیان سهامداران اهمیتی نمی‌دهند و تنها کار خود را انجام می‌دهند. این درگیری‌ها در شرایطی رخ می‌دهد که مسعود میرکاظمی، رییس سازمان برنامه و بودجه، گفته است این سازمان بر«حمایت از بورس تاکید دارد، دولت علاوه بر برداشتن گام‌های عملی به حل ریشه‌ای مشکلات بازار سرمایه نیز کمک خواهد کرد». سال گذشته با اوج‌گیری شاخص بورس، برخی کارشناسان از دستکاری عمدی دولت در شاخص‌های بورس برای کسب درآمد جبران کسری بودجه در این بازار خبر داده بودند. یکی از مهم‌ترین وعده‌های دولت ابراهیم رییسی، بازگشت آرامش به بازار بورس بود که به دلیل ناکامی در این زمینه تاکنون، چند ماه پس از آغاز به کار دولت، فعالان و سهامداران با هشتگ‌های «بورس اولویت اول» و « بازی بورس با روح و روان» ضمن یادآوری وعده ابراهیم رییسی، اعتراض خود را به وضعیت بازار سهام و عدم توجه مدیران مطرح کردند.

     نهادهای نظارتی برخورد می‌کنند؟

کاویان عبداللهی، کارشناس و تحلیلگر بازارسرمایه در یادداشتی نوشت: طی چند وقت گذشته شاهد بروز تنش‌ها و درگیری‌هایی در مجامع شرکت‌های بورسی بودیم که اصولا با خشم سهامداران همراه بود. بحث تضاد منافع بین سهامداران و مدیران شرکت‌ها موضوع جدید و تازه‌ای نیست و از گذشته‌های خیلی دور در رابطه با این مسائل صحبت‌های زیادی می‌شد.

در حال حاضر با توجه به شرایط بد بازار سرمایه اصولا سهامداران شرکت‌ها تصمیم به تغییر مدیریت شرکت‌ها گرفته‌اند؛ همچنین این موضوع بین سهامدارانی که سهم آنها افت بیشتری داشته بیشتر به چشم می خورد. اما در رابطه با این تصمیم شاهد مقاومت اعضای هیات مدیره و سهامدارانی هستیم که در گذشته مدیریت شرکت را برعهده داشته‌اند و به‌شدت در مقابل این موضوع مقاومت می‌کنند و از خلأهای قانونی و نبود نظارت کافی بر شرکت‌ها کمال استفاده را کرده و با تمام وجود برای ماندن در مدیریت شرکت می‌جنگند.

 بحث اصلی که در زمان حال حاضر مورد توجه برخی سهامداران است و اصولا سهامداران را عصبانی می‌کند موضوع وکالت نامه‌هایی است که از زمان‌های خیلی دور از برخی افراد گرفته شده و هنوز با استفاده از آن وکالت نامه‌ها برخی شرکت‌ها مدیریت می‌شوند. البته که موضوع مهم اینجاست که در شرایطی که دستور جلسه مجمع تغییر اعضای هیات مدیره باشد رییس مجمع هیات مدیره نیست بلکه رییس مجمع از بین سهامداران انتخاب می‌شود اما این موضوع در مجامع رعایت نمی‌شود و مدیریت مجامع بر عهده هیات مدیره شرکت است که همین موضوع مشکلات زیادی را به وجود آورده. برای رفع مشکل تضاد منافع بین سهامداران و اعضای هیات مدیره اصولا حسابرس و بازرس قانونی در شرکت حضور پیدا می‌کنند که در صورت بروز مشکلاتی در شرکت به سهامداران و نهادهای ناظر مشکلات پیش آمده را اعلام کنند.

موضوع اصلی که این روزها باید به آن اشاره کنم چیزی نیست جز اینکه سهامدار مالک شرکت است و اعضای هیات مدیره باید برای افزایش ثروت سهامداران تلاش کنند. اما این روزها موضوع تغییر پیدا کرده و اعضای هیات مدیره خود را مالک شرکت می‌دانند و پاسخگوی سهامداران نیستند و یا سهامداران را به مجمع راه نمی‌دهند. اینجا باید پرسید که نهادهای نظارتی چه برخوردی با این تخلفات خواهند کرد؟

شاید بهتر باشد نهادهای نظارتی در کنار نظارت بر معاملات به صورت اصولی اقدام به نظارت درست و دقیق مجامع کند. در حاضر حاضر ناظر بورس مربوطه در مجمع حاضر می‌شود اما اصولا در رابطه با اتفاقات رخ داده در مجمع برخوردی با مدیران شرکت‌ها نمی‌بینیم. هیات مدیره شرکت‌ها باید پاسخگوی سهامداران باشند و در صورت عدم پاسخگویی باید با آنها برخورد شود و صلاحیت آنها برای مدیریت شرکت‌های بورسی سلب شود.  امیدوارم با مدیریت و نظارت درست مجامع شاهد بروز چنین مشکلاتی در آینده نباشیم.

    در مجامع نماد‌ها چه می‌گذرد؟

حسین مریدسادات، کارشناس و تحلیلگر بازارسرمایه در یادداشتی نوشت: متاسفانه در چند مجمع برگزار شده اخیر شاهد بودیم که سهامداران خشمگین اعضای هیات مدیره و سایر کارکنان را مورد خشم و غضب خود قرار دادند. در ابتدا باید این حرکات را مورد تقبیح قرار داد چون به هر دلیل در شان اهالی بازار سرمایه نیست که اینچنین در مجامع به واسطه زیان‌های محقق شده رفتار خشونت آمیز به خرج بدهند اما سوال اساسی اینجاست با سهامداران چه کردند که 

سهامداران اینچنین بی‌محابا برای احقاق حقوق خود رفتارهای اینچنینی را انجام می‌دهند به عنوان مثال در مجمع نماد بانک دی دیدیم که سهامدار خشمگین به LCD پشت سر هیات مدیره هم رحم نکرد و هر آنچه که در پیش روی خود داشت به سوی اعضای هیات مدیره پرتاب نمود.  متاسفانه نماد بانک دی ماه‌هاست که متوقف شده و واحد امور سهام این نمادها به هیچ عنوان پاسخ صحیحی به سهامداران ندادند و با توجه به شرایط کنونی بازار به نوعی سهامدار حق دارد که مطالبه‌گری کند که علت بسته شدن نماد چیست اما در نهایت با عدم پاسخ واحد امور سهام و عدم پاسخ صحیح اعضای هیات مدیره مواجه شده و در نهایت رفتار خشونت آمیز را اعمال می‌کنند.

از طرفی دیگر در نماد وبرق دیدیم که سهامداران باز هم با یکدیگر گلاویز شدند و اعضای هیات مدیره را به نوعی مقصر اتفاقات اخیر در مورد خود می‌دانستند و متاسفانه در نهایت هر مجمع احتمال به نوعی ایجاد درگیری را در خود می‌بیند.

از طرف دیگر نماد ساخت در مجمع خود سهامداران خودشون رو راه ندادن به این دلیل که از ترس دعوا و در واقع ایجاد زد و خورد سهامداری که حق دارد به واسطه یک سال سهامداری کردن از هیات مدیره مطالبه‌گری کند و دلیل چرایی هزینه‌ها و نحوه سرمایه‌گذاری و سودآوری شرکت را بپرسد از این سوالات محروم می‌شود به این دلیل که هیات مدیره به دلیل عملکرد ضعیف خود اینچنین نمی‌بینند که در قامت پاسخگو در برابر سهامداران قرار بگیرند. 

از طرف دیگر نماد کرمان گل سرسبد تمامی مجامع اخیر بوده که به نوعی هر آنچه که هیات مدیره دلش خواست بر سر سهامدار آورد و در نهایت این رفتار بیمارگونه تاثیر خود را بر روی نماد کرمان در تابلوی معاملاتی قرارداد. نمادی که تا ۸۸ تومان کف حمایتی بسیار معتبری داشت به یک‌باره کف خود را از دست داد و در قیمت‌های بسیار پایین‌تر مورد معامله قرار گرفت. 

 سوال اساسی اینجاست چه بر سر سهامداران آمده است که صبر خود را از دست دادند ؟ چگونه با سهامداران 

بر خورد کردند که سهامداری که جانباز است و سهامداری که سال‌های سال است سهامداری می‌کند اینچنین با هیات مدیره خود برخورد می‌کند البته در بسیاری از نمادها هم به دلیل عملکرد صحیح هیات مدیره به نوعی رفتاری خلاف شان هیات مدیره صورت نپذیرفته به عنوان مثال مجمع نماد امین که ۹۰ درصد هم سود محقق شده را تقسیم کردند یک مجمع کاملا منطقی و به دور از هرگونه هیاهو و زد و خورد برگزار شد و در نهایت واکاوی این مسائل نشان‌دهنده عدم پاسخگویی هیات مدیره و واحد امور سهام در یک سال اخیر است که به نوعی سهامدار را به انبار باروت در واقع تبدیل کرده است که هر لحظه و هر جرقه احتمال وقوع انفجار وجود دارد

به هر ترتیب امیدوار هستم که اینچنین برخوردهایی در بازار سهام و سرمایه ایجاد نشود چون در شأن و منزلت سهامداران و فعالان این بازار نیست.

 

ارسال نظر