فرش قرمز بورس برای سهامداران

۱۴۰۰/۱۰/۲۰ - ۰۲:۰۳:۰۵
کد خبر: ۱۸۵۷۸۷
فرش قرمز بورس برای سهامداران

شاخص کل بازار بورس در دومین روزکاری هفته یعنی یکشنبه، ۱۹ دی‌ماه با ۲۵ هزار و ۶۷۹ واحد کاهش، در جایگاه یک ‌میلیون و ۳۳۶ هزار واحدی قرار گرفت. در معاملات این روز بیش از چهار میلیارد و ۸۳۳ میلیون سهم، حق‌تقدم و اوراق بهادار به ارزش ۲۸ هزار و ۴۹ میلیارد ریال داد و ستد شد. همچنین شاخص کل (هم‌وزن) با پنج‌هزار و ۹۴۴ واحد کاهش به ۳۵۳ هزار و ۱۹۴ واحد و شاخص قیمت (هم‌وزن) با سه‌هزار و ۷۳۶ واحد افت به ۲۲۲ هزار و ۴۱ واحد رسید. شاخص بازار اول، ۲۰ هزار و ۴۲۸ واحد و شاخص بازار دوم، ۴۶ ‌هزار و ۶۸۲ واحد کاهش داشتند.ارزش کل معاملات خرد دو هزار و ۷۶۰میلیارد تومان بود، اشخاص حقوقی ۳۲درصد یعنی ۸۷۰میلیارد تومان سهام خریدند و مازاد خریدشان ۱۹درصد از کل معاملات شد.بیشترین تزریق پول حقوقی به بورس و فرابورس در سه گروه «فلزات اساسی»، «محصولات شیمیایی» و «فرآورده‌های نفتی» رقم خورد در حالی که برآیند معاملات گروه‌های «رایانه و فعالیت‌های وابسته به آن» و «قند و شکر» به نفع حقیقی‌ها تمام شد.سه نماد «فملی»، «وگردش» و «شپنا» لقب بیشترین افزایش سهام حقوقی را به خود اختصاص دادند، توجه حقیقی‌ها نیز بیشتر به «قنقش»، «توسن» و «شفنح» معطوف بود.همچنین افزایش سهام حقیقی‌ها در ۱۳نماد و افزایش سهام حقوقی‌ها در ۱۰۶نماد به بیش از یک میلیارد تومان رسید که جمع تغییر مالکیت دسته اول ۳۰میلیارد تومان و تغییر مالکیت دسته دوم ۴۹۰میلیارد تومان بود. علاوه بر این، در بین همه نمادها، ایران‌خودرو (خودرو) با ۹۰ واحد، کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران (حکشتی) با ۸۶ واحد، پدیده شیمی قرن (قرن) با ۴۳ واحد، گروه صنعتی بوتان (لبوتان) با ۴ واحد، تاید واتر خاورمیانه (حتاید) با ۳۴ واحد و داروسازی روز دارو (دروز) با ۲۲ واحد، تاثیر مثبت بر شاخص بورس داشتند.در مقابل صنایع پتروشیمی خلیج‌فارس (فارس) با ۲‌هزار و ۹۳۵ واحد، فولاد مبارکه اصفهان (فولاد) با ۲‌هزار و ۱۹۲ واحد، گسترش نفت و گاز پارسیان (پارسان) با یک‌هزار و ۶۰۶ واحد، ملی صنایع مس ایران (فملی) با یک‌هزار و ۲۹۷ واحد، پتروشیمی پارس (پارس) با یک‌هزار و ۱۴۷ واحد، شرکت سرمایه‌گذاری غدیر (وغدیر) با یک‌هزار و ۱۱۳ واحد، پتروشیمی نوری (نوری) با یک‌هزار واحد، پالایش نفت بندرعباس (شبندر) با ۹۳۸ واحد و پتروشیمی پردیس (شپدیس) با ۸۹۵ واحد، با تاثیر منفی بر شاخص بورس همراه شدند.برپایه این گزارش، در این روز نماد ایران‌خودرو (خودرو)، پالایش نفت تهران (شتران)، ملی صنایع مس ایران (فملی)، سایپا (خساپا)، فولاد مارکه اصفهان (فولاد)، پالایش نفت بندرعباس (شبندر) و پالاش نفت اصفهان (شپنا) در نمادهای پُرتراکنش قرار داشتند. گروه خودرو هم در معاملات امروز صدرنشین برترین گروه‌های صنعت شد و در این گروه یک میلیارد و ۴۴۵ میلیون برگه سهم به ارزش سه هزار و ۳۱۱ میلیارد ریال داد و ستد شد.

  فرابورس کاهشی شد

طی روز یکشنبه شاخص فرابورس بیش از ۲۵۶ واحد کاهش داشت و بر روی کانال ۱۸ هزار و ۱۱۷ واحد ثابت ماند. همچنین در این بازار یک میلیارد و ۵۲۹ میلیون برگه سهم به ارزش ۱۶ هزار و ۴۸۵ میلیارد ریال داد و ستد شد.در دومین روزکاری هفته نمادهای توسعه سامانه نرم افزاری نگین (توسن)، توسعه مسیر برق گیلان (بگیلان)، صنعت روی زنگان (زنگان)، ذوب روی اصفهان (فروی) و تولید و صادرات ریشمک (ریشک) با تاثیر مثبت بر شاخص فرابورس همراه بودند.همچنین پلیمر آریا ساسول (آریا)، پتروشیمی زاگرس (زاگرس)، پتروشیمی تندگویان (شگویا)، پالایش نفت لاوان (شاوان)، فرابورس ایران (فرابورس)، صنعتی مینو (غصینو)، فولاد هرمزگان جنوب (هرمز)، گروه سرمایه‌گذاری میراث فرهنگی (سمگا)، نفت ایرانول (شرانل)، گروه توسعه مالی مهر آیندگان (ومهان) و تولید نیروی برق دماوند (دماوند) تاثیر منفی بر شاخص فرابورس داشتند.

  اعلام قیمت پایه محصولات پتروشیمی 

قیمت پایه محصولات پلیمری و شیمیایی برای معامله در بورس کالای ایران از سوی دفتر توسعه صنایع تکمیلی پتروشیمی با نرخ ارز ۲۴۷۶۶۱.۵ ریالی اعلام شد.

  ابهام برای بازارسرمایه

برزو حق‌شناس، کارشناس بازار سهام درباره وضعیت بازار گفت: بورس به دلیل ابهامات تحمیل شده نمی‌تواند روند داشته باشد. از طرفی چون از لحاظ بنیادی خیلی ارزشمند است نمی‌تواند ریزش زیادی داشته باشد. نتیجه این موضوع سردرگمی و منفی‌های فرسایشی است.وی ادامه داد: مذاکرات برجام یکی از مهم‌ترین ابهامات بازار سرمایه و سایر بازارهای مالی است. بحث بودجه همچنان محل ابهام است و سیگنال‌های متضادی از آن مخابره می‌شود.  در این شرایط پولی به بازار نمی‌آید.این کارشناس عنوان کرد: باید ابهامات برطرف شود تا خریدار حضور پیدا کند. بر خلاف تابلوی قرمز امروز نکات مثبتی در بورس به چشم می‌خورد. سهم‌ها وقتی منفی می‌خورند خریدار به بازار می‌آید و نسبت سهم‌ها بعضا حتی در صف‌های فروش خوب است.حق‌شناس منفی‌های بازار را طبیعی دانست و گفت: کف جدیدی برای بورس متصور نیستم و حضور یک خریدار قوی را در منفی‌های شدید در سهم‌ها  می بینم.وی ادامه داد: برخلاف مرداد سال ۹۹ که نسبت‌ها بد بود ولی سهم‌ها صف خرید بودند الان نسبت‌ها خوب است اما سهم‌ها صف فروش هستند و این نشان از این است که خریداری قوی در کف وارد خواهد شد. من به آینده بازار امیدوارم و معتقدم بازار مخصوصا در گروه‌ها و سهم‌های کوچک در حال شناسایی کف قطعی است.


 

ارسال نظر