ارزش معاملات کاهشی شد

۱۴۰۰/۱۰/۱۹ - ۰۲:۰۸:۳۱
کد خبر: ۱۸۵۷۴۱

شاخص کل بازار بورس در اولین روز کاری هفته یعنی شنبه، ۱۸ دی‌ماه با ۷۵۱ واحد کاهش، در جایگاه یک ‌میلیون و ۳۶۲ هزار واحدی قرار گرفت. در معاملات این روز بیش از پنج میلیارد و ۹۹۳ میلیون سهم، حق‌تقدم و اوراق بهادار به ارزش ۲۷ هزار و ۳۴۱ میلیارد ریال داد و ستد شد.همچنین شاخص کل (هم‌وزن) با ۳۳۷ واحد کاهش به ۳۵۹ هزار و ۱۳۴ واحد و شاخص قیمت (هم‌وزن) با ۲۱۲ واحد افت به ۲۲۵ هزار و ۸۳۱ واحد رسید. شاخص بازار اول، یک‌هزار و ۵۷۰ واحد افزایش و شاخص بازار دوم، هشت ‌هزار و ۱۱۱ واحد کاهش داشت.علاوه بر این، در بین همه نمادها، ایران‌خودرو (خودرو) با ۶۶۲ واحد، بانک ملت (وبملت) با ۶۱۴ واحد، بانک صادرات ایران (وبصادر) با ۳۸۵ واحد، سایپا (خساپا) با ۳۵۱ واحد، بانک تجارت (وتجارت) با ۲۹۰ واحد، پالایش نفت بندرعباس (شبندر) با ۲۶۸ واحد، گروه بهمن (خبهمن) با ۲۳۵ واحد و پارس‌خودرو (خپارس) با ۱۱۹ واحد، تاثیر مثبت بر شاخص بورس داشتند.در مقابل صنایع پتروشیمی خلیج‌فارس (فارس) با ۴۲۹ واحد، فولاد مبارکه اصفهان (فولاد) با ۲۹۲ واحد، پتروشیمی نوری (نوری) با ۱۹۷ واحد، پتروشیمی شازند (شاراک) با ۱۸۵ واحد، شرکت سرمایه‌گذاری غدیر (وغدیر) با ۱۶۱ واحد، پتروشیمی پارس (پارس) با ۱۶۰ واحد، تامین سرمایه امین (امین) با ۱۴۸ واحد، گسترش نفت و گاز پارسیان (پارسان) با ۱۴۱ واحد و فولاد خوزستان (فخوز) با ۱۱۹ واحد با تاثیر منفی بر شاخص بورس همراه شدند.برپایه این گزارش، در این روز نماد ایران‌خودرو (خودرو)، گروه دارویی برکت (برکت)، سایپا (خساپا)، ملی صنایع مس ایران (فملی)، سایر اشخاص بورس انرژی (انرژی ۳)، گسترش سرمایه‌گذاری ایران‌خودرو (خگستر) و پالایش نفت بندرعباس (شبندر) در نمادهای پُرتراکنش قرار داشتند.گروه خودرو هم در معاملات امروز صدرنشین برترین گروه‌های صنعت شد و در این گروه ۲ میلیارد و ۱۵۱ میلیون برگه سهم به ارزش چهار هزار و ۸۵۴ میلیارد ریال داد و ستد شد.

    فرابورس کاهش داشت

طی روز شنبه شاخص فرابورس بیش از ۲۸ واحد کاهش داشت و بر روی کانال ۱۸ هزار و ۳۷۴ واحد ثابت ماند. همچنین در این بازار یک میلیارد و ۴۰۵ میلیون برگه سهم به ارزش ۲۴ هزار و ۸۰۸ میلیارد ریال داد و ستد شد.در اولین روزکاری هفته نمادهای اعتباری ملل (وملل)، پلیمر آریا ساسول (آریا)، توسعه سامانه نرم افزاری نگین (توسن)، پخش البرز (پخش)، تجارت الکترونیک پارسیان کیش (تاپکیش)، فرآورده‌های غذایی و قند چهارمحال (قچار)، ذوب روی اصفهان (فروی)، صنایع پتروشیمی تخت جمشید (شجم)، بهمن دیزل (خدیزل) و ریل پرداز نوآفرین (حآفرین) با تاثیر مثبت بر شاخص فرابورس همراه بودند.همچنین صنعتی مینو (غصینو)، پتروشیمی زاگرس (زاگرس)، فولاد هرمزگان جنوب (هرمز)، زغال سنگ پرورده طبس (کزغال)، فرابورس ایران (فرابورس)، پتروشیمی تندگویان (شگویا)، پخش هجرت (هجرت)، افزانت (افرا)، تولید نیروی برق دماوند (دماوند) و پتروشیمی مارون (مارون) تاثیر منفی بر شاخص فرابورس داشتند.

    چه خبر از صندوق‌ها؟

بیشترین معاملات صندوق‌های سرمایه‌گذاری قابل معامله در روز شنبه به صندوق با درآمد ثابت کمند با رقم ۲۶۰میلیارد تومان تعلق داشت و بعد از آن صندوق واسطه‌گری مالی یکم (دارا یکم) دومین ETF پرمعامله لقب گرفت.دارندگان صندوق دارا یکم رشد دو درصدی دارایی خود را نظاره‌گر بودند. از طرف دیگر مالکان صندوق پشتوانه طلای زر افشان (زر) با زیان ۲.۱ درصدی در یک روز مواجه شدند. هیجانات امروز باعث شد که بیشترین نوسان قیمت (۴.۵ درصد) در رابطه با صندوق گروه زعفران سحرخیز رقم بخورد.دو صندوق دولتی واسطه‌گری مالی و پالایشی یکم روی هم ۲۸۰میلیارد تومان برابر با ۲۲درصد از کل صندوق‌های قابل معامله خرید و فروش شدند. جمع معاملات صندوق‌های طلایی نیز به ۲۵ میلیارد تومان رسید و بازدهی واحدهای این گروه به‌طور متوسط منفی ۱.۸درصد شد.کل ارزش معاملات در این روز صندوق‌های معامله‌پذیر در نهایت به هزار و ۲۷۰میلیارد تومان رسید و مالکیت حقوقی‌ها در صندوق‌های درآمد ثابت معادل ۹۵میلیارد تومان افزایش یافت.

    افزایش ارزش سهام عدالت

در پایان معاملات روز شنبه بازار سهام، ارزش سهام عدالت در مقایسه با روز چهارشنبه (۱۵ دی ماه)، ۰.۱درصد افزایش یافت و ارزش سبد ۵۳۲هزار تومانی، یک میلیون تومانی و ۴۹۲هزار تومانی سهام عدالت به ترتیب به ۱۲ میلیون و ۳۸۶هزار تومان، ۲۳ میلیون و ۳۳۴هزار تومان و ۱۱ میلیون و ۴۸۷هزار تومان رسید. با احتساب این موضوع، ارزش ۶۰درصد قابل فروش سبد ۵۳۲هزار تومانی سهام عدالت به ۷ میلیون و ۴۳۲هزار تومان رسیده است.


 

ارسال نظر