بورس به خواب زمستانی رفت

۱۴۰۰/۱۰/۱۸ - ۰۱:۳۹:۰۳
کد خبر: ۱۸۵۶۹۶
بورس به خواب زمستانی رفت

گروه بازارسرمایه|

وضعیت بازارسرمایه دوباره وخیم‌تر از قبل شده و دیگر خبری از تعادل و پایداری موقت نیست، شاخص هر روز سرخ‌پوش‌تر از روز قبل می‌شود. به عقیده کارشناسان احتمال ورود شاخص به محدوده یک میلیون و 200 هزار واحد وجود دارد. این موضوع درحالی رخ می‌دهد که دولت سیزدهم با وعده حمایت از بازارسهام کار خود را شروع کرد. حال با گذشت چند ماه شاهد ریزش‌های عمیق بورسی هستیم. رییس دولت سیزدهم تنها کاندیدای ریاست‌جمهوری بود که از تالار بورس بازدید کرد و پیش از انتخابات به مردم وعده ترمیم بورس را داد.ابراهیم رییسی با شروع دولت درخصوص بورس سخنان زیادی گفت و به صورت لفظی از این بازار حمایت کرد؛ اما با گذشت چند ماه هیچ وعده عملی شده را در بورس نمی‌بینیم.احسان خاندوزی، وزیر اقتصاد نیز پیش از وزیر شدن و پس از آن در صحن مجلس سخنان زیادی درباره بازارسرمایه و حمایت از آن گفت و در عمل هیچ کاری انجام نشد. بلکه این وزیر با حمایت از بازارهای موازی بورس باعث شد که ریزش شاخص عمیق‌تر شود.پس از دو فرد، رییس جدید سازمان بورس در دولت سیزدهم انتخاب شد. مجید عشقی عملکرد درخشانی در حوزه بورس داشت، ولی بررسی‌ها نشان می‌دهد که برخی از سخنان این رییس با واقعیت تفاوت بسیار زیادی دارد. رییس سازمان بورس نیز نتوانست عملکردی مثبت در اعتماد‌سازی و رشد بازارسرمایه داشته باشد. به هر ترتیب می‌توان گفت که دولت سیزدهم تا به این جای کار نتوانسته اعتماد مردم را برای حمایت از بازارسرمایه جذب کند. پیش‌بینی کارشناسان اقتصادی نشان می‌دهند تا زمانی که دولت سیزدهم عملکردی واقعی و عملی در بورس نشان ندهد وضعیت به همین شکل باقی می‌ماند.بورس هفته اخیر را با چراغ قرمز آغاز کرد. به گونه‌ای که شاخص کل بورس با ۱۸ هزار و ۴۱۷ واحد کاهش به رقم یک میلیون و ۳۷۸ هزار واحد رسید. شاخص کل با معیار هم وزن هم ۴۶۳۰ واحد سقوط کرد و در رقم ۳۶۳ هزار و ۴۶۹ واحد ایستاد. در روز شنبه شاخص کل فرابورس هم با ۱۷۱ واحد کاهش در رقم ۱۸ هزار و ۶۶۴ واحد ایستاد.هر چند روند نزولی بورس در روز شنبه تبدیل به روند نوسانی در روز یکشنبه و صعود آن شد اما این صعود کاملا بی‌جان بود. به‌طوری که شاخص کل بورس در این روز تنها ۲۲۳ واحد افزایش یافت و در رقم یک میلیون و ۳۷۹ هزار واحد رسید. شاخص کل با معیار هم وزن هم با ۵۲ واحد افزایش رقم ۳۶۳ هزار و ۵۲۱ واحد را ثبت کرد. در آن سوی بازار سرمایه شاخص کل فرابورس با دو واحد کاهش در رقم ۱۸ هزار و ۶۶۰ واحد ایستاد. روند نزولی بازار سرمایه در روز دوشنبه از سر گرفته شد و شاخص کل بورس با ۲۹۷۱ واحد کاهش در رقم یک میلیون و ۳۷۶ هزار واحد ایستاد. شاخص کل با معیار هم وزن هم ۲۷۸ واحد کاهش یافت و رقم ۳۶۳ هزار و ۲۴۱ واحد را ثبت کرد. شاخص کل فرابورس هم ۶۵ واحد کاهش یافت و به رقم ۱۸ هزار و ۵۹۵ واحد رسید. روز سه شنبه هم جز سقوط برای بازار سرمایه چیزی نداشت و شاخص کل بورس با ۱۳ هزار و ۲۵۵ واحد کاهش در رقم یک میلیون و ۳۶۲ هزار واحد ایستاد. شاخص کل با معیار هم وزن هم ٣٢٦٣ واحد کاهش یافت و به رقم ۳۵۹ هزار و ۹۸۲ واحد رسید. شاخص کل فرابورس هم با ۱۶۳ واحد کاهش در رقم ۱۸ هزار و ۴۳۱ واحد ایستاد.در نهایت بازار سرمایه هفته را پرنوسان به پایان برد؛ به‌طوری که شاخص بورس در طول معاملات روز چهارشنبه صعود و نزول‌های شدیدی را تجربه کرد. شاخص کل بورس در این روز با ۳۰۳ واحد افزایش رقم یک میلیون و ۳۶۳ هزار واحد را ثبت کرد. این در حالی است که شاخص کل با معیار 

هم وزن ۵۱۱ واحد کاهش یافت و به رقم ۳۵۹ هزار و ۴۷۱ واحد رسید. شاخص کل فرابورس با ۲۷ واحد کاهش رقم ۱۸ هزار و ۴۰۳ واحد را ثبت کرد.

    تغییر وضعیت درآمد ثابت‌ها

در پایان هفته اخیر شاهد نهمین روز ورود پول حقیقی به صندوق‌های با درآمد ثابت بودیم. روز شنبه ۴۱ میلیارد تومان پول حقیقی به این صندوق‌ها وارد شد و روز یکشنبه ۱۳۳ میلیارد تومان نقدینگی حقیقی وارد صندوق‌های قابل معامله درآمد ثابت شد. دوشنبه ۱۲۳ میلیارد تومان و روز سه‌شنبه ۶۶ میلیارد تومان نقدینگی حقیقی روانه صندوق‌های درآمد ثابت شد. در آخرین روز معاملاتی هفته ۱۱۱ میلیارد تومان پول حقیقی وارد شد.  در مجموع این هفته ۴۷۴ میلیارد تومان پول حقیقی به صندوق‌های سرمایه‌گذاری قابل معامله در بورس وارد شده است. به عبارت دیگر به طور میانگین روزانه ۹۵ میلیارد تومان پول حقیقی به این صندوق‌ها وارد شده است.

    سهام بورسی ارزان‌تر از دلار

حمزه کریمی، کارشناس بازار سرمایه در گفت‌وگوی اخیر خود می‌گوید: تغییرات نرخ دلار آزاد جنبه روانی بر بازار سهام دارد و نوسانات آن تحت تاثیر مذاکرات است؛ زمانی که خبر خوبی از مذاکرات به گوش می‌رسد، بازار ارز به آن واکنش نشان داده و دارندگان آن تصمیم به فروش می‌گیرند در نتیجه قیمت‌ها با افت رو به رو می‌شوند. اگر هم اتفاق بدی در خصوص روند مذاکرات بیفتد با افزایش قیمت رو به رو می‌شویم اما به‌طور کلی گمان می‌کنم تا زمان وصول نتایج مذاکرات، روند قیمتی دلار در همین محدوده فعلی باقی بماند. به بیان دیگر انتظار می‌روند دلار در بازار آزاد افت شدید یا بالعکس رشد چندانی را تجربه نکند. کریمی توضیح می‌دهد: از آنجایی که نوسانات دلار آزاد از نظر روانی بر بازار سرمایه اثرگذار بوده، فعالان بازار سهام نیز قطعا در شرایط فعلی با ابهامات زیادی مواجه هستند و ترجیح می‌دهند سرمایه‌ خود را در عوض حفظ سهام، نقد کنند. در حال حاضر بسیاری از سهامداران نسبت به نتایج مذاکرات و پیش آمدهای آن ترس دارند.وی در ادامه می‌گوید: در سال ۹۴ پس از اینکه مذاکرات به نتیجه رسید، سهام بورسی رشد خوبی را داشتند و با توجه به چنین تجربه‌ای فکر می‌کنم فروش سهام تصمیم اشتباهی است. عده‌ای گمان می‌کنند با توافقات برجامی و افت دلار، شاخص‌های بازار سرمایه نیز دچار ریزش می‌شود در صورتی که چنین تصوری صحیح نیست و در نخستین تجربه توافقات خلاف این موضوع ثابت شد و شاهد رشد سهم‌های بورسی بودیم. کارشناس بازار سرمایه با تاکید بر اینکه بازار سهام ارزنده است، اظهار می‌کند: در حال حاضر قیمت‌ سهام با نرخ دلار کمتری در حالی معامله بوده و در حقیقت بازار سرمایه اصلاحات زیادی را پشت سر گذاشته است. در بعضی از نمادها قیمت‌ در کف معاملاتی هستند و به نظر می‌رسد اگر توافقی شکل بگیرد، شاهد رویکرد مثبتی در بازار باشیم. با شکل‌گیری توافقات وین تنها یک گروه مشخص منتفع نمی‌شود بلکه کل اقتصاد از این موضوع بهره‌مند می‌شود. فارغ از این موضوع با مثبت شدن نمادهای بزرگ و لیدرها، جو کلی بازار با آن همسو می‌شود.کارشناس بازار سرمایه با اشاره به توافقات توضیح می‌دهد: در نخستین تجربه از توافقات، بازار به‌طور حدودی تا سه ماه از آثار مثبت آن بهره مند شد؛ بنابراین اکنون هم اگر از آن اثر بپذیرد با یک تاثیر کوتاه‌مدت و جو روانی مقطعی رو به رو بوده و بعد یک روند منطقی را در پیش خواهد گرفت. کریمی درباره علت منفی شدن بازار سرمایه در روزهای معاملاتی طی هفته اخیر می‌گوید: بازار سهام طی ۱۰ سال اخیر به واسطه ورود سهامداران جدید، رشد خوبی را پشت سر گذاشته اما متاسفانه از نظر فرهنگ سرمایه‌گذاری رشد نکرده است. بازار سرمایه با معضلات بسیار زیادی رو به رو بوده و یک متولی مشخص و اصلی ندارد و هر روز با مصوبات یا تهدیدهای جدیدی رو به رو می‌شود و همین موضوع سهامداران را سردرگم کرده است. از طرفی به پایان سال نزدیک می‌شویم و انتظارات برای رشد برآورد نشده و سهامداران ترجیح می‌دهند دارایی خود را با ضرر به فروش برسانند و بخشی از اصل وجه خود را دریافت کنند.

Taadol-04-3

ارسال نظر