اخبار

۱۴۰۰/۱۰/۱۱ - ۰۵:۲۷:۵۳
کد خبر: ۱۸۵۵۱۲

پالایشی‌یکم بدموقع عرضه شد

اقتصادآنلاین| سید رضا علوی، کارشناس بازار سرمایه ماهیت دارا یکم و پالایش را تشریح کرد و گفت: صندوق‌های دارا یکم و پالایش یکم، در دنیا به نام sector fund (صندوق‌های بخشی) معروف هستند. این صندوق‌ها روی صنعت خاصی سرمایه‌گذاری می‌کنند و مختص آن صنعت هستند. مثلا صندوق‌های بخشی پالایشی، فقط روی نمادهای پالایشی سرمایه‌گذاری می‌کنند. این صندوق‌ها قبلا در ایران وجود نداشتند. در حال حاضر هم صندوقی به این نام وجود ندارد ولی در عمل، دارا یکم و پالایشی یکم، این کار را انجام دادند.

وی افزود: حسن این صندوق‌ها این است که اگر یک سرمایه‌گذار، تشخیص دهد که در حال حاضر برای مثال صنعت معدنی مناسب سرمایه‌گذاری است، لازم نیست که همه سهم‌های این صنعت را بررسی کند و می‌تواند واحد‌های صندوق بخشی معدنی را بخرد. در این صندوق‌ها، کارشناسان صنعت مربوطه را بررسی می‌کنند و سرمایه‌گذار می‌تواند بهترین بازدهی از آن صنعت را کسب کند.

علوی ادامه داد: این صندوق‌ها بسیار ناپخته و ناقص در ایران اجرا شدند و ایرادات بزرگی دارند. اول آنکه مدیریت متمرکز ندارند. از طرف دیگر با وجود اینکه در صندوق‌ها، بازارگردانی و نقدشوندگی رکن مهمی است، بازارگردانی برای دارایکم و پالایش وجود ندارد. اگر اصلاحاتی روی این صندوق‌ها اعمال شوند، می‌توانند الگویی برای ایجاد صندوق‌های بخشی بیشتر در صنایع دیگر باشند.

این کارشناس بازار سرمایه در ادامه اظهار کرد: در بازار یک فرض وجود دارد که بورسی‌ها فکر می‌کنند که قیمت این صندوق‌ها باید با NAV اختلاف زیادی داشته باشند. زیرا فعالان بازار، این صندوق‌ها را با شرکت‌های سرمایه‌گذاری مقایسه می‌کنند که نسبت قیمت به خالص ارزش دارایی‌های 5۰ تا ۶۰درصد دارند. در صورتی که بخشی از اختلاف قیمت و NAV شرکت‌های سرمایه‌گذاری، به دلیل سرمایه‌گذاری‌های غیرشفاف روی شرکت‌های خارج بورسی و دیگر مشکلات است. با این وجود در صندوق‌های دارا یکم و پالایشی‌یکم، همه‌چیز بوده است و پرتفوی آنها نیز کاملا بورسی است.  وی ادامه داد: بنابراین درست نیست که بگوییم این صندوق‌ها گران هستند. اتفاقا اختلاف قیمت وNAV کم در این صندوق‌ها، پتانسیلی برای آنها ایجاد می‌کند که درصورت اصلاح نواقص، به قیمت‌های بالاتر نزدیک شوند.

علوی اذعان کرد: می‌توان گفت زمان عرضه پالایشی‌‌یکم مناسب نبود. این صندوق زمانی پذیره‌نویسی شد که بازار در یک پیک قرار داشت و به تبع آن، قیمت سهم‌های موجود در «پالایش» حباب داشت. شاید می‌شد با تخفیف‌های بیشتر این حباب را پوشش داد و صندوق‌ را با قیمت بهتری عرضه کرد. با این وجود نمی‌توان گفت در آن شرایط بازار، صندوق گران پذیره‌نویسی شده است. شاید اگر پالایشی یکم با فاصله زمانی بیشتر و نواقص کمتری عرضه می‌شد، بهتر بود.

وی در پایان تصریح کرد: صنعت پالایشی، جزو مزیت‌های کشور ما است و به نظر می‌رسد که آینده خوبی داشته باشد. به نظر می‌رسد اصلاح در قیمت انرژی هم دیریا زود انجام شود و ممکن است که با قیمت‌های جدید بنزین و نفت و همچنین رشد نرخ دلار، سود شرکت‌های پالایشی افزایش پیدا کرده و به تبع آن وضعیت پالایشی یکم نیز بهبود یابد.

آخرین وضعیت  ارایه صورت‌های مالی

ایسنا| حسین قربانزاده، رییس سازمان خصوصی‌سازی با اشاره به اینکه دو باشگاه استقلال و پرسپولیس تا ۱۵ دی ماه فرصت دارند صورت‌های مالی خود را به سازمان خصوصی‌سازی ارایه کنند، اظهار کرد: البته باشگاه استقلال صورت مالی خود را ارایه داده و باشگاه پرسپولیس نیز تا موعد تعیین‌شده ارایه خواهد داد. اگر صورت‌های مالی شفاف نباشد، اعلام می‌کنیم تا اصلاح شود اما تمام تلاش بر این است که دو باشگاه تا پایان بهمن ماه، وارد بورس شوند. درحال حاضر به صورت روزانه جلسه داریم تا این اتفاق حتما رخ دهد.

وی به این سوال که آیا دو باشگاه درمورد حق پخش بازی‌ها با صدا و سیما به نتیجه رسیده‌اند یا خیر، گفت: هنوز در این مورد به نتیجه نرسیده‌اند اما در این راستا جلساتی را آغاز کرده‌اند و درحال تفاهم هستند.

رییس سازمان خصوصی‌سازی در ادامه از ارایه پیشنهادی از سوی این سازمان برای درآمدزایی دو باشگاه خبر داد و عنوان کرد: منابع حاصل از واگذاری هر شرکت دولتی، به خزانه واریز شده تا صرف مصارف بودجه شود، اما سازمان خصوصی‌سازی طرحی را پیشنهاد کرده است مبنی بر اینکه منابع حاصل از واگذاری، از طریق افزایش سرمایه از محل صرف سهام با سلب حق به دو باشگاه تعلق بگیرد. درواقع ۱۰ تا ۲۰ درصدی که خریداری می‌شود به باشگاه تزریق شود تا درآمدزایی صورت گرفته و دو باشگاه وضعیت مطلوب‌تری پیدا کنند.

بر اساس این گزارش، اگر شرکت اندوخته یا سود انباشته‌ای نداشته باشد که بخواهد از آن محل افزایش سرمایه دهد، می‌تواند از محل آورده نقدی سهامداران و با قیمتی بالاتر از قیمت اسمی سهم اقدام به افزایش سرمایه کند؛ در این حالت به سهامداران فعلی فرصت شرکت در این افزایش سرمایه از محل اعطای حق تقدم داده می‌شود که به آن افزایش سرمایه با استفاده از صرف سهام با حفظ حق تقدم گفته می‌شود.


 

ارسال نظر