صعود کم‌جان بورس

۱۴۰۰/۱۰/۱۱ - ۰۵:۲۶:۱۸
کد خبر: ۱۸۵۵۰۹
صعود  کم‌جان  بورس

گروه بازارسرمایه |

بازار سرمایه مدتی است از وضعیت نزولی مداوم خود فاصله گرفته و شاخص‌ها به رغم افت‌های مقطعی توانسته‌اند در مسیر رشد قرار گیرند. در این میان اما همچنان ارزش معاملات در این بازار با روزهای رونق خود فاصله زیادی دارد و برخی از سهم‌های کوچک و متوسط در شرایط رکود معاملاتی قرار دارند. با این حال تحلیلگران بازار سرمایه نسبت به آینده بورس خوش‌بین هستند و بر این باورند که می‌توان حتی تا پایان سال جاری شاهد رشد و بازدهی این بازار بود. به ویژه آنکه به نظر می‌رسد تا حدی ثبات در معاملات بازار سرمایه افزایش یافته و با ورود نقدینگی تازه روند صعودی مستحکم خواهد شد. نوساناتی که شاخص‌کل در یک سال و نیم گذشته پشت‌سر گذاشت روزهای ناامیدکننده‌ای را به بورس‌بازان تحمیل کرده است. شاخص‌کل طی این مدت از قله دومیلیون واحد تا کانال یک میلیون واحد به‌طور دایم در افت و خیز بوده و این در حالی است که رفته‌رفته شاهد خروج حجم بی‌شماری از سرمایه‌گذاران حقیقی که بعضا در زمینه سرمایه‌گذاری بورسی بی‌تجربه‌اند، هستیم. اما بازار روند صعودی به خود گرفته و همه امیدوار به صعود بازار هستند. به عقیده بیشتر کارشناسان گزارش 9 ماهه شرکت‌ها نیز تاثیر بسزایی در روند معاملات داشته است. مهدی دلبری، کارشناس بازارسرمایه نیز در گفت‌وگوی اخیر خود در این خصوص گفت: اگر نگاهی به گزارش شرکت‌ها در آبان‌‌‌‌‌‌‌‌ماه بیندازیم می‌بینیم که تولید و فروش هشت ماهه شرکت‌هایی که عمدتا گزارش‌های ریالی می‌دهند، دوبرابر مدت مشابه در سال ۹۹ بوده است. در آذر‌ماه با دو اتفاق روبرو شدیم؛ رشد نرخ دلار نیمایی و فعالیت برخی از پتروشیمی‌‌‌‌‌‌‌‌ها زیر ظرفیت ۱۰۰درصد، بنابراین این احتمال وجود دارد که گزارش برخی از این شرکت‌ها ضعیف باشد، اما در کل با توجه به فضای حاکم بر بورس و نگاه به گذشته، می‌توان اینطور نتیجه گرفت که این احتمال وجود دارد که گزارش‌های فصل پاییز از گزارش‌های فصل تابستان بهتر باشد. برای مثال در فصل تابستان به‌خاطر قطعی برق، در برخی از صنایع شاهد گزارش‌های ضعیف‌‌‌‌‌‌‌‌تری بودیم. نکته دیگر این است که روند افزایش حاشیه سود که از اواخر سال ۱۳۹۸ تا مردادماه ۱۳۹۹ ایجاد شده بود، متوقف شد.  بحث دیگری که در گزارش شرکت‌ها پیش‌‌‌‌‌‌‌‌بینی می‌کنم از این قرار است که به دلیل اینکه ممکن است نرخ گاز در این سه‌ماه با اعداد بالایی صادر شود، احتمالا در حاشیه سود شرکت‌ها در فصل پاییز رشد و بهبودی را شاهد نباشیم. از لحاظ مقایسه صنایع نیز، احتمالا همان روندهای قبلی تکرار شود و گروه‌هایی که ارزآوری دارند، خیلی هزینه مالی نمی‌دهندیا گروه‌هایی که مازاد منابع دارند و با درآمدهایشان سرمایه‌‌‌‌‌‌‌‌گذاری ایجاد کرده‌اند، سایه تصمیمات دولت و قیمت‌گذاری در آنها کم‌رنگ‌تر است، برای همین هم این شرکت‌ها باید منطقا گزارش‌های بهتری ارایه بدهند. این گروه‌ها معمولا شامل گروه‌هایی می‌شود که در بورس‌کالا به عرضه محصولات خود می‌‌‌‌‌‌‌‌پردازند. از آن جمله می‌توان به فلزات رنگی، کانی‌‌‌‌‌‌‌‌های اساسی، پالایشگاهی‌‌‌‌‌‌‌‌ها، پتروشیمی‌ها و... اشاره کرد، اما روند بورس در زمستان خیلی متکی به بودجه‌‌‌‌‌‌‌‌ای است که در مجلس شورای ‌اسلامی تصویب می‌شود، چراکه بودجه سال۱۴۰۱ در چند محور هزینه انرژی، سیاست‌های مالیاتی که درخصوص شرکت‌ها اتخاذ می‌شود و استراتژی تامین کسری‌بودجه دولت تاثیرگذار است و مجموع اینها نشان می‌دهد که ما از بودجه چه انتظاری می‌توانیم داشته باشیم و مسیر شرکت‌ها در سه‌ماه پایان سال، به چه سمت و سویی می‌‌‌‌‌‌‌‌رود.

    بورس مثبت می‌شود؟

رضا جعفری، کارشناس بازارسرمایه درباره روند تکنیکالی شاخص و وضعیت آینده نوشت: به لحاظ تکنیکال نشانه‌هایی از بازگشت روند صعودی به بازار سهام مشاهده می‌شود و به لحاظ سنتی نیز فصل بهار در بسیاری از مواقع نقطه آغاز حرکات مثبت بورس ایران بوده است که حرکت صعودی روزهای اخیر بازار می‌تواند پیشوازی برای این روند سنتی باشد. متاسفانه عملکرد غیر اصولی دولت در مقابل بورس و سهامداران آنچنان به اعتقاد سهامداران ضربه زده و باعث هراس فعالان بورسی شده که بعید به نظر می‌رسد پول مردم عادی به راحتی، مجددا روانه بازار سهام شود. آنچه این روزها شاهد آن هستیم، صرفا سرمایه اهالی قدیمی بازار است که پس از مشاهده رشد تورمی در بازارهای موازی همچون بازار ملک، ارز و خودرو به این نتیجه رسیده‌‌‌اند که فروش سهام در قیمت‌های نازل فعلی باعث می‌شود بیش از حد از حرکت تورمی در سایر گزینه‌های سرمایه‌گذاری جا بمانند. به همین دلیل این حرکت مثبت آغاز شده است.  ازاین‌رو به نظر می‌رسد روند صعودی فعلی ناشی از همان سرمایه‌های موجود در بازار بوده و نه تزریق منابع جدید. به لحاظ تکنیکال این روند صعودی تا زمانی که شاخص به بالای یک‌میلیون و 450 ‌هزار واحد صعود نکند، استحکام لازم را نخواهد داشت اما در صورت عبور از این مرز تداوم رشد دور از ذهن نخواهد بود. در حرکت نخست تا یک‌میلیون و ۵۸۰‌هزار واحد و در صورت عبور از این مقاومت رشد شاخص تا یک‌میلیون و ۹۰۰‌هزار واحد محتمل خواهد بود. اما صعود به تارگت‌‌‌های بالاتر در حال حاضر مورد انتظار نیست، مگر در سال آینده و با توجه به رفتار سیاست‌گذار در قبال بورس و بازگشت اعتماد سرمایه‌گذاران به این بازار و متولیان آن.

    قدرت کم برای رشد

هرچند بررسی روند حرکت بازار سرمایه در هفته گذشته نسبت به هفته قبل نشان از صعود شاخص‌های این بازار دارد اما باید گفت شاخص کل در این هفته به دلیل شرایط پرنوسانی که داشت، دو بار کانال یک میلیون و ۴۰۰ هزار واحد را از دست داد و صعودهای شاخص آنقدر پرقدرت نبود که بتواند کانال جدید را حفظ کند. بر اساس آمار کل معاملات بورس، ارزش کل معاملات در این بازار با ۱۹.۴۵ درصد افزایش از ۱۷۷ هزار و ۷۶۳ میلیارد ریال در هفته قبل تا رقم ۲۱۲ هزار و ۳۳۱ میلیارد ریال در هفته اخیر افزایش یافت. همچنین حجم کل معاملات این بازار با صعودی ۲۹.۵۵ درصدی از ۲۴ هزار و ۶۸۹ میلیون سهم در هفته گذشته به ۳۱ هزار و ۹۸۴ میلیون سهم در هفته اخیر رسید. از میان پنج بازار اول سهام، بازار دوم سهام، بازار بدهی، بازار مشتقه و صندوق‌های سرمایه‌گذاری قابل معامله ارزش معاملات فقط در بازار بدهی منفی بود. بر این اساس ارزش معاملات در بازار اول سهام رشدی ۲۵.۷۸ درصدی را تجربه کرد و از ۵۵ هزار و ۷۱۳ میلیارد ریال در هفته گذشته به ۷۰ هزار و ۷۶ میلیارد ریال در هفته اخیر رسید. ارزش معاملات در بازار دوم سهام نیز از ۵۱ هزار و ۹۷۲ میلیارد ریال در هفته قبل با صعودی ۳۴.۰۸ درصدی به ۶۹ هزار و ۶۸۴ میلیارد ریال در هفته گذشته رسید. این درحالی است که ارزش معاملات در بازار بدهی ۱.۹۶ درصد کاهش یافت و از ۶۴۱۳ میلیارد ریال به ۶۲۸۷ میلیارد ریال رسید. ارزش معاملات در بازار مشتقه رشدی ۱۱۳.۱۸ را تجربه کرد و از ۲۲۳ میلیارد ریال در هفته گذشته به ۴۷۶ میلیارد ریال در هفته اخیر رسید. این امار در صندوق‌های سرمایه‌گذاری قابل معامله نیز صعودی بود؛ به‌طوریکه ارزش معاملات در این بازار رشدی ۳.۷۳ درصدی داشت و از ۶۳ هزار و ۴۴۲ میلیارد ریال در هفته قبل به ۶۵ هزار و ۸۰۸ میلیارد ریال در هفته گذشته رسید. هرچند شاخص کل و شاخص کل با معیار هم وزن در هفته اخیر نسبت به هفته قبل روندی صعودی داشتند اما این صعود بی‌جان بود و شاخص کل بورس نتوانست در کانال یک میلیون و ۴۰۰ هزار واحد تثبیت شود. بر این اساس شاخص کل بورس با ۲.۸۲ درصد افزایش از یک میلیون و ۳۵۹ هزار واحد در هفته قبل به یک میلیون و ۳۹۷ هزار واحد در هفته اخیر رسید. همچنین شاخص کل با معیار هم وزن از ۳۵۷ هزار و ۷۶۵ واحد در هفته قبل به ۳۶۸ هزار و ۹۹ واحد در هفته گذشته رسید که رشدی ۲.۸۹ درصدی را نشان می‌دهد.

 

ارسال نظر