رشد دوباره شاخص کل

۱۴۰۰/۱۰/۰۵ - ۰۲:۴۶:۱۸
کد خبر: ۱۸۵۳۲۲

در معاملات در اولین روز کاری هفته یعنی شنبه شش دی ماه بیش از ۶ میلیارد و ۸۰۴ میلیون سهم، حق‌تقدم و اوراق بهادار به ارزش ۴۲ هزار و ۷۱۴ میلیارد ریال داد و ستد شد. همچنین شاخص کل (هم‌وزن) با چهار هزار و ۱۵۶ واحد افزایش به ۳۶۱ هزار و ۹۲۲ واحد و شاخص قیمت (هم‌وزن) با دو هزار و ۶۱۴ واحد رشد به ۲۲۷ هزار و ۶۵۱ واحد رسید. شاخص بازار اول، ۲۳هزار و ۸۲۳ واحد و شاخص بازار دوم، ۳۹ هزار و ۵۵۶ واحد افزایش داشتند.

در بورس امروز حقوقی‌ها حدود ۲۶۰میلیارد تومان وارد بازار سهام کردند. ارزش کل معاملات خرد چهار هزار میلیارد تومان بود، اشخاص حقوقی ۲۱درصد یعنی ۸۳۰میلیارد تومان سهام خریدند و مازاد خریدشان هفت درصد از کل معاملات شد.

بیشترین تزریق پول حقوقی به بورس و فرابورس در سه گروه «فلزات اساسی»، «محصولات شیمیایی» و «بانک‌ها و موسسات اعتباری» رقم خورد در حالی که برآیند معاملات گروه‌های «حمل و نقل، انبارداری و ارتباطات» و «خدمات فنی و مهندسی» به نفع حقیقی‌ها تمام شد. سه نماد «شتران»، «بپاس» و «وبملت» لقب بیشترین افزایش سهام حقوقی را به خود اختصاص دادند، توجه حقیقی‌ها نیز بیشتر به «اتکای»، «شاوان» و «حآفرین» معطوف بود.

علاوه بر این در بین همه نمادها، صنایع پتروشیمی خلیج فارس با نماد «فارس» با سه هزار و ۵۹۰ واحد، ملی صنایع مس ایران با نماد «فملی» با دو هزار و ۹۰۲ واحد، فولاد مبارکه اصفهان با نماد «فولاد» با یک هزار و ۹۰۵ واحد، شرکت سرمایه‌گذاری تامین اجتماعی با نماد «شستا» با یک هزار و ۸۴۷ واحد، معدنی و صنعتی گل گهر با نماد «کگل» با یک هزار و ۷۰۱ واحد، معدنی و صنعتی چادرملو با نماد «کچاد» با یک هزار و ۴۵۷ واحد و گروه مدیریت سرمایه‌گذاری امید با نماد «وامید» با یک هزار و ۱۹ واحد تاثیر مثبت بر شاخص بورس داشتند.

در مقابل بورس کالای ایران با نماد «کالا» با ۱۳۰ واحد، صنعت غذایی کورش با نماد «غکورش» با ۱۰۵واحد و سایر اشخاص بورس انرژی با نماد «انرژی » با ۷۷ واحد تاثیر منفی بر شاخص بورس همراه شدند. برپایه این گزارش، در این روز شرکت ایران‌خودرو با نماد «خودرو»، ملی صنایع مس ایران با نماد «فملی»، فولاد مبارکه اصفهان با نماد «فولاد»، بورس کالای ایران با نماد «کالا»، پالایش نفت اصفهان با نماد «شپنا»، پالایش نفت تهران با نماد «شتران» و سایپا با نماد «خساپا» در نمادهای پرتراکنش قرار داشتند. گروه فلزات اساسی هم در معاملات امروز صدرنشین برترین گروه‌های صنعت شد و در این گروه ۴۲۷‌ میلیون و ۳۹۵ هزار برگه سهم به ارزش سه هزار و ۵۳۹ میلیارد ریال داد و ستد شد.

    فرابورس صعودی شد

در اولین روز کاری هفته شاخص فرابورس بیش از ۳۱ واحد افزایش داشت و بر روی کانال ۱۸ هزار و ۸۱۶ واحد ثابت ماند. همچنین در این بازار دو میلیارد و ۱۸۴ میلیون برگه سهم به ارزش ۹۱ هزار و ۹۵۵ میلیارد ریال داد و ستد شد.

طی روز شنبه شرکت‌های پلیمر آریا ساسول با نماد «آریا»، سنگ آهن گهرزمین با نماد «کگهر»، پتروشیمی زاگرس با نماد «زاگرس»، ‌پالایش نفت لاوان با نماد «شاوان»، فولاد هرمزگان جنوب با نماد «هرمز»، گروه توسعه مالی مهر آیندگان با نماد «ومهان»، پتروشیمی تندگویان با نماد «شگویا»، پتروشیمی مارون با نماد «مارون» و شرکت سرمایه‌گذاری صبا تامین با نماد «صبا» با تاثیر مثبت بر شاخص فرابورس همراه بودند.

همچنین بیمه پاسارگاد با نماد «بپاس»، صنعتی مینو با نماد «غصینو»، فرابورس ایران با نماد «فرابورس»، ریل پرداز نوآفرین با نماد «حآفرین»، کلر پارس با نماد «کلر»، گروه سرمایه‌گذاری میراث فرهنگی با نماد «سمگا»، توسعه و عمران استان کرمان با نماد «کرمان» و صنایع مادیران با نماد «مادیرا» تاثیر منفی بر شاخص فرابورس داشتند.

در اولین روز هفته معادل ۱۰۰میلیارد تومان سهام ملی صنایع‌ مس‌ ایران‌ دست به دست شد، فولاد مبارکه اصفهان پس از معاملاتی به ارزش حدود ۱۰۰میلیارد تومان دوم شد و سهام بورس کالای ایران نیز به جایگاه سوم معاملات رسید. سهام صنعتی بهشهر «غبشهر» با رشد ۷.۷درصدی قیمت پس از بازگشایی، کام سهامداران خود را شیرین کرد. بیشترین معاملات بورس و فرابورس به گروه «محصولات شیمیایی» تعلق داشت به‌طوری که ۴۹۰میلیارد تومان فقط در این بخش جابه‌جا شد، گروه «فلزات اساسی» با معاملات ۴۱۰میلیارد تومانی دوم شد و «خودرو و ساخت قطعات» در جایگاه سوم قرار گرفت.

در این روز ۳.۸درصد از کل سهام نوش‌ مازندران‌ «غنوش» معامله شد، ۱۰نماد برتر سهم ۲۰.۹درصدی از کل داد و ستدها داشتند، ارزش معاملات در دو سهم به بیش از ۱۰۰میلیارد تومان رسید و نصف ارزش کل معاملات نیز به ۴۶نماد نخست اختصاص داشت.

     چه خبر از سهام عدالت

در پایان معاملات روز شنبه بازار سهام، ارزش سهام عدالت در مقایسه با روز چهارشنبه (۱ دی ماه)، ۳.۱درصد افزایش یافت و ارزش سبد ۵۳۲هزار تومانی، یک میلیون تومانی و ۴۹۲هزار تومانی سهام عدالت به ترتیب به ۱۲ میلیون و ۵۸۴هزار تومان، ۲۳ میلیون و ۷۰۶هزار تومان و ۱۱ میلیون و ۶۷۰هزار تومان رسید. با احتساب این موضوع، ارزش ۶۰درصد قابل فروش سبد ۵۳۲هزار تومانی سهام عدالت به ۷ میلیون و ۵۵۰هزار تومان رسیده است.

     عملکرد صندوق‌های سرمایه‌گذاری

در بورس روز شنبه ۲۵۰میلیارد تومان دارا یکم و ۵۲۰میلیارد تومان پالایشی یکم خرید و فروش شد، معاملات صندوق‌های قابل معامله به هزار و ۸۴۰میلیارد تومان رسید و مازاد سرمایه‌گذاری اشخاص حقوقی در صندوق‌های درآمد ثابت ۱۱۵میلیارد تومان شد.

 بیشترین معاملات صندوق‌های سرمایه‌گذاری قابل معامله در روز جاری به صندوق پالایشی یکم «پالایش» با رقم ۵۲۰میلیارد تومان تعلق داشت و بعد از آن صندوق واسطه‌گری مالی یکم «دارا یکم» دومین صندوق پرمعامله لقب گرفت. صندوق اعتماد آفرین پارسیان نیز در جایگاه سوم صندوق‌های ETF قرار گرفت.

دارندگان صندوق پالایش رشد ۲.۲درصدی دارایی خود را به چشم دیدند. از طرف دیگر مالکان صندوق جسورانه سرو رشد پایدار یکم «ویسرو» با زیان چهار درصدی در یک روز مواجه شدند. هیجانات امروز باعث شد که بیشترین نوسان قیمت (۱۳.۵درصد) در رابطه با صندوق مختلط سپهر اندیشه نوین «صنوین» در زمان بازار رقم بخورد.

دو صندوق دولتی واسطه‌گری مالی و پالایشی یکم روی هم ۷۷۰میلیارد تومان مطابق با ۴۲درصد از کل صندوق‌های قابل معامله خرید و فروش شدند.جمع معاملات صندوق‌های طلایی نیز به ۲۴میلیارد تومان رسید و بازدهی واحدهای این گروه به‌طور متوسط منفی دو درصد شد. کل ارزش معاملات این روز صندوق‌های معامله‌پذیر در نهایت به هزار و ۸۴۰میلیارد تومان رسید و مالکیت حقوقی‌ها در صندوق‌های درآمد ثابت معادل ۱۱۵میلیارد تومان افزایش یافت.

     نرخ سود کاهش یافت

بانک مرکزی طی بخشنامه‌ای به بانک‌ها و موسسات اعتباری تاکید کرد که بر اساس مصوبات یک‌هزار و دویست و نود و هفتمین جلسه شورای پول و اعتبار نرخ سود علی‌الحساب سپرده‌های سرمایه‌گذاری مدت‌دار ما بین ۱۰ تا ۱۸ درصد تعیین شده و اجرای دقیق آن علاوه بر آنکه طی بخشنامه‌ای در بهمن ماه سال گذشته مورد تاکید قرار گرفته در جلسات ریاست کل بانک مرکزی با مدیران بانکی کشور نیز تصریح شده است.

بانک مرکزی یادآور شده که بررسی‌های به عمل آمده حاکی از آن است که نرخ‌های سود علی‌الحساب پرداختی به سپرده‌های سرمایه‌گذاری مدت‌دار اشخاص و به خصوص صندوق‌های سرمایه‌گذاری از سوی برخی از بانک‌ها و موسسات اعتباری رعایت نمی‌شود، به‌طوری که با استفاده از روش‌های متفاوت، نرخ سود موثر سپرده‌ها فراتر از موارد مصرح در ضوابط ابلاغی بانک مرکزی است. بر این اساس بانک مرکزی در بخشنامه جدید خود، مدیران عامل و اعضای هیات‌مدیره بانک‌ها و موسسات اعتباری را مسوول مستقیم اجرای دقیق این بخشنامه معرفی کرده و از آنها خواسته اقدامات اصلاحی لازم را به عمل آورند.

 

ارسال نظر