اخبار

۱۴۰۰/۱۰/۰۱ - ۰۲:۱۶:۱۲
کد خبر: ۱۸۵۲۰۶

عملیاتی شدن سامانه جدید نظارتی

سید مهدی پارچینی، مدیریت نظارت بر بورس‌های سازمان بورس واوراق بهادار به اشاره به سامانه جدید نظارتی گفت: سامانه اصلی که حوزه نظارت را انجام می‌دهد مبتنی بر سیستم مدیریت پایگاه داده (اوراکل BI) است. در این سامانه بانک اطلاعاتی و پارامترها از قبل تعریف شده است. ناظران و افرادی که از این سامانه استفاده می‌کنند باید در چارچوب‌های این سامانه حرکت کنند، در چنین شرایطی انعطاف لازم در گزارش‌سازی و هشدارسازی برای کشف تخلف محدود می‌شود. پارچینی خبر داد: از ابتدای دی ماه این سامانه به سامانه‌های دیگری که دارای منبع باز هستند، متصل می‌شود. همکاران حوزه‌های نظارتی که به سامانه نظارتی بورس دسترسی دارند، می‌توانند با توجه به زبان‌های برنامه‌نویسی و دستورالعمل‌های موجود، همچنین تجربیات خود، به نوشتن کدهای لازم برای تکمیل کردن سامانه نظارتی اقدام کنند.وی افزود: این افراد می‌توانند کدهای متنوعی بنویسند و هشدارهای لازم را بدون محدودیت طراحی کنند. به این ترتیب ناظران آزادی عمل بیشتری در این حوزه خواهند داشت. مدیریت نظارت بر بورس‌های سازمان بورس واوراق بهادار تاکید کرد: مزیت سامانه جدید، سرعت پردازش و آنالیز لحظه‌ای اطلاعات و داده‌ها است. این موضوع در حوزه پیشگیری از تخلفات کمک زیادی به بازار سرمایه می‌کند. در این سامانه تلاش بر این است تا دریابیم افراد و گروه‌هایی که معاملات انجام می‌دهند چه ارتباطاتی با یکدیگر دارند. پارچینی توضیح داد: البته اطلاعات لازم در این خصوص به‌طور مستند وجود دارد، اما در فاز کنونی قرار است این اطلاعات به‌طور سیستمی شناسایی شود. با هوش مصنوعی می‌توانیم این روابط را به طرز بهتری شناسایی کنیم. وی تاکید کرد: وجود سامانه جدید گامی در جهت پیشگیری از رفتارهایی است که می‌تواند منجر به بروز تخلف شود. بنابر دستورالعمل موجود در این سامانه، در صورت مشاهده رفتار ناصحیح به افراد به‌طور غیرمستقیم و از طریق کارگزاریشان تذکر داده می‌شود، در این مرحله هیچ کدی بسته نمی‌شود؛ اما در شرایطی که تذکر‌ها مورد توجه قرار نگیرند، وارد فاز برخورد خواهیم شد.

مسدودسازی کدهای معاملاتی با دستور قضایی

دومین جلسه کمیته سیاست‌های عملیاتی و نظارتی بر بازار با حضور مدیران عامل بورس و فرابورس و معاونت نظارت بر ناشران و بورس‌ها در محل سازمان بورس تشکیل شد. کار ویژه‌ این کمیته بررسی آیین‌نامه‌ها و دستورالعمل‌های اجرایی و نظارتی مربوط به بازار است و پس از بحث و تبادل نظر به مرور دستورالعمل‌های مربوطه تغییر و بهبود خواهند یافت. با توجه به اینکه کدهای معاملاتی بسیار کمی، محدودیت در دسترسی برخط داشتند، در گام نخست مقرر شد کارگزاران دوباره به احراز صلاحیت و رفع محدودیت دسترسی مستقیم در خصوص کدهای مربوطه اقدام کنند. لازم به ذکر است بورس‌ها و کارگزاران اساسا امکان مسدودسازی کدهای معاملاتی را نداشته و این موضوع نیازمند صدور دستور قضایی یا اخذ تصمیم توسط سایر مراجع ذی‌صلاح است. رویه سازمان بورس اوراق بهادار و ارکان به این صورت است که ناظرین پس از احراز تخلف مطابق با آیین نامه مقرره، تنها دسترسی مستقیم افراد به بازار را برای مدت کوتاهی محدود کرده و مشتری در این مدت از طریق ایستگاه‌های کارگزاری اقدام به خرید و فروش می‌کند. در این جلسه با توجه مسوولیت کارگزاری در احراز صلاحیت حرفه‌ای، مقرر شد اخذ تعهدنامه مطابق مسوولیت کارگزاری، توسط ایشان و حسب صلاحدید صورت گیرد. لازم به تأکید است کدهایی که مطابق با ماده ۱۲ و تبصره آن در دستورالعمل اجرایی معاملات برخط شده‌اند به صورت خودکار ظرف ۵ روز رفع محدودیت صورت می‌گیرد. در این خصوص با توجه تعداد کد محدود شده و نیز رفع محدودیت خودکار، صعود یا نزول شاخص‌های بازار سرمایه مرتبط با اقدام محدودسازی در نظر گرفته نمی‌شود.

مجلس رشد بازار سرمایه  را هدف قرار داد

منصور شکرالهی، نماینده مردم کهنوج، منوجان و رودبار جنوب در مجلس شورای اسلامی با اعلام اینکه لایحه ۱۴۰۱ که تقدیم مجلس و نمایندگان شده هنوز در کمیسیون‌های تخصصی مورد بحث و بررسی قرار نگرفته است گفت: به نظر می‌رسد در کمیسیون تلفیق اصلاحاتی برای لایحه بودجه صورت گیرد که در راستای بازار سرمایه و بیشتر بحث تولید است. منصور شکرالهی عنوان کرد: به‌طور قطع بررسی‌های مورد نیاز نمایندگان و اصلاح برخی موارد صورت می‌گیرد به‌طوری که در حوزه بازار سرمایه که دغدغه بسیاری از مردم کشور است اقدامات جدی انجام می‌شود. وی عنوان کرد: اقدام دولت در این حوزه برای شروع کار بسیار خوب و قابل توجه بوده است اما باید این موضوع را در نظر گرفت که برای موضوعات مختلفی که ارتباط مستقیم با بازار سرمایه دارند، نظر کارشناسی مجلس، اعمال خواهد شد. نماینده مردم کهنوج، منوجان و رودبار جنوب در مجلس تصریح کرد: در بحث مربوط به انرژی، کاهش مالیات بر تولید و غیره شاهد حمایت دولت و مجلس از بازار سرمایه هستیم و امیدواریم آنچه مورد نظر قرار می‌گیرد به منظور رشد و تحول بازار سرمایه باشد و اصلاحات صورت گرفته به نفع مردم جامعه باشد. شکراللهی تاکید کرد: اصلاح بودجه ۱۴۰۱ به این معنا نیست که اجحافی به حقوق مردم و جامعه شود و به‌طور قطع اقدامات مجلس در راستای اهداف نظام و مردم است.

 

ارسال نظر