اخبار

۱۴۰۰/۰۹/۲۴ - ۰۰:۴۵:۲۵
کد خبر: ۱۸۴۹۹۵

حذف واسطه‌ها از بازار فولاد

بهرام سبحانی، رییس انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران در رابطه با عرضه فولاد در بورس کالا عنوان کرد: ورود فولاد به بورس کالا سبب شد، قیمت‌گذاری این محصولات بر اساس منطق بازار انجام شود و تولیدکنندگان این حوزه سودهای منطقی داشته باشند. اثرات این سودآوری نیز در افزایش سرمایه‌گذاری حوزه فولاد تبلور پیدا کرد. وی عنوان کرد: بورسی شدن فولاد باعث شد واسطه‌ها از این بازار حذف شوند. در واقع این اتفاقی است که در مورد همه کالاهای عرضه شده در بورس افتاده است. از آنجا که قیمت‌ها در بورس بر اساس عرضه و تقاضای واقعی کشف می‌شود، لذا فاصله‌ای بین قیمت معامله شده و نرخ واقعی وجود نخواهد داشت که دلالان به دنبال به دست آوردن رانت قیمتی باشند. سبحانی معتقد است: در بازارهای سنتی به دلیل تعیین قیمت‌ها از سوی دولت در برخی کالاها، یک فاصله عمیق بین قیمت واقعی و قیمت عرضه کالاها وجود دارد و همین مساله باعث وسوسه افراد زیادی می‌شود و به همین دلیل واسطه‌ها در این بازارها نقش قابل توجهی پیدا می‌کنند. به گفته رییس انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران، صنعت فولاد قبل از سال ۸۲ که بورس فلزات ایجاد نشده بود، مشمول قیمت‌گذاری دولتی بود. بنابراین همواره یک فاصله قابل تامل بین قیمت‌های درب کارخانه و قیمت مصرف‌کننده وجود داشت. در این میان سود حاصل از سیاست قیمت‌گذاری دولت نیز نصیب همان واسطه‌ها می‌شد، اما پس از ورود فولاد به بورس، قیمت‌ها واقعی شد و قیمتی که برای عرضه کالا در نظر گرفته می‌شد، فاصله‌ای با قیمت‌های واقعی این کالا نداشت. به این ترتیب سودی که تا پیش از این به جیب دلالان می‌رفت، به تولید بازگشت. سبحانی یادآور شد: سودی که پیش از این نصیب دلالان می‌شد، حتی گاه تا ارزش خود کالا بالا می‌رفت. در مقابل تولیدکننده‌ای که با سرمایه‌گذاری و زحمت فراوان تولید را آماده عرضه به بازار کرده بود، باید با زیان کالای خود را می‌فروخت. این زیان به تولیدکننده اجازه نمی‌داد که فعالیت‌های خود را توسعه دهد و روی افزایش تولید برنامه‌ریزی کند. وی افزود: شهریور سال ۸۲، بورس فلزات ایجاد شد و ساز و کارهای خرید و فروش کالا در این بازار مشخص شد. این ساز و کار نیز همان تعیین قیمت بر اساس عرضه و تقاضا بود به این ترتیب قیمت فولاد که تا پیش از آن توسط دولت و همراه با زیان تعیین می‌شد، به قیمت‌های بازار نزدیک شد. سبحانی متذکر شد: این اتفاق توانست جانی دوباره به صنعت فولاد ببخشد. در سال‌هایی که فولاد در بورس عرضه شده، افزایش سودآوری زمینه حضور بخش خصوصی در این حوزه را فراهم کرد و به تدریج فولاد از یک صنعت کاملا دولتی به صنعتی خصوصی تبدیل شد.

واگذاری سرخابی‌ها به کجا رسید؟

حسین قربانزاده، گفت: در خصوص واگذاری دو باشگاه استقلال و پرسپولیس؛ روزهای قبل از دربی تا روزهای آینده، روزهای تعیین تکلیف در مورد شرایط پذیرش این دو شرکت در بورس است. این دو باشگاه به دلیل هواداران بسیاری که دارند، تضمین موفقیت و سودآروی آنها برای ما نیز اهمیت زیادی دارد و از طرف دیگر نوع واگذاری آنها نیز مهم است. او تاکید کرد: تلاش می‌کنیم که سرنوشت خصوصی‌سازی در این دو باشگاه، سرنوشت مطلوبی باشد که وضعیت آنها را بعد از واگذاری نسبت به قبل بهتر کند. از طریق مدل‌هایی مانند افزایش سرمایه از محل صرف سهام که پول به خود باشگاه وارد می‌شود و باعث می‌شود که باشگاه سودآوری داشته باشد.  قربانزاده گفت: هر دو باشگاه متقاضی بورسی شدن هستند و مذاکره با مدیران عامل آنها ادامه دارد، به ویژه با موضوع کمیته حرفه‌ای‌سازی که الزام AFC است، که تعیین تکلیف مالکیت یگانه این دو باشگاه مشخص شود. در این حوزه نیز تدابیری در حال صورت است و با رایزنی‌هایی که با وزارت ورزش اتفاق می‌افتد، می‌توانیم این امکان را فراهم کنیم که با تدابیری مصوبه کمیته حرفه‌ای‌سازی را بگیریم تا مالکیت دوگانه صورت نگیرد. اما واگذاری آنها از طریق بورس را علی رغم جدیتی که وجود دارد، با یک آرامشی دنبال می‌کنیم تا مخاطره خصوصی‌سازی‌هایی همچون هفت تپه و مغان برای این دو باشگاه اتفاق نیفتد.

افزایش شفافیت قیمت اموال تملیکی با بورس کالا

خشایار دادمنش، یک کارشناس بورس کالا درباره عرضه و فروش اموال تملیکی دولت از طریق بورس کالا، گفت: کالاهای دپو شده در سازمان اموال تملیکی دولت شامل موارد متعددی از جمله املاک و مستغلات، خودرو و سایر موارد است که با توجه به مهیای بودن زیرساخت‌های لازم در بورس کالا، بستر بسیار مناسبی برای عرضه و فروش این کالاها وجود دارد. خشایار دادمنش تاکید کرد: به‌طور حتم، اگر عرضه این اموال در بورس کالا صورت پذیرد با توجه به اینکه یکی از وظایف بورس کالا ایجاد شفافیت در قیمت کالاها است و از سوی دیگر واسطه‌های کمتری در این بازار حضور دارند این اطمینان را می‌توان داد که شاهد مشکلات کمتری در فروش کالاهای دپو شده خواهیم بود، همچنین در بورس کالا تمامی اطلاعات مورد نیاز خریداران در فرم‌های اطلاعیه عنوان می‌شود و از طرف دیگر با هماهنگی با فروشنده امکان بازدید از محصولات اموال تملیکی فراهم خواهد شد. او در ادامه افزود: قیمت‌گذاری کالاهای عرضه شده از سوی سازمان اموال تملیکی نیز با نظارت بورس کالا انجام می‌شود برای نمونه، اگر کالایی عرضه شد که مشابه آن در گذشته در بورس کالا وجود داشته است، قیمت آن نیز بر همان اساس تعیین خواهد شد در غیر این صورت، اگر کالا جدید باشد، بورس کالا نیز متناسب با ماهیت کالا و شرایط عرضه، حداقل قیمت را تعیین خواهد کرد. دادمنش گفت: در سال ۱۳۹۵ نیز ما شاهد عرضه برخی کالاهای سازمان اموال تملیکی همچون ورق فولادی، لوله سیاه و سایر موارد در بورس کالا بودیم، به تازگی نیز وزیر اقتصاد در گفته‌های خود خواستار عرضه خودروهای خارجی دپو شده سازمان اموال تملیکی در بورس کالا شد و در مقابل، بورس کالا به سبب تجربه عرضه خودرو سراتو در سال‌های گذشته آمادگی خود را برای اجرای این امر اعلام کرده است.

 

ارسال نظر