اخبار

۱۴۰۰/۰۹/۲۰ - ۰۴:۰۲:۲۱
کد خبر: ۱۸۴۸۵۷

وضعیت بورس به برجام گره خورده است

شهربورس| سیاوش وکیلی، کارشناس بازار سرمایه درباره وضعیت بازار سرمایه، اظهار داشت: چند وقتی است که شرایط حاکم بر بازار سرمایه تداوم پیدا کرده و خود را در قالب حجم‌های اندک معاملات نشان می‌دهد. از متولیان بازار از جمله سازمان بورس انتظار می‌رود که اقداماتی در راستای بهبود شرایط موجود انجام بدهند. وی با اشاره به اخبار مثبت پیرامون بورس، خاطرنشان کرد: رییس سازمان بورس از پیگیری این سازمان برای تزریق منابع صندوق توسعه ملی به صندوق تثبیت بازار سرمایه خبر داد که این اخبار پیش از این اثرات مثبت زیادی بر روی بازار می‌گذاشت. آقای عشقی همچنین از تداوم سودآوری شرکت‌ها خبر داده که این موضوع نیز نشان از وضعیت خوب بنیادی و ساختاری خوب شرکت‌ها می‌دهد و نوید از گزارش‌های ۶ ماهه جذاب دارد.

این کارشناس بازار سرمایه راجع‌به تاثیر بودجه ۱۴۰۱ بر روی بورس، گفت: در بودجه سال آینده ابهاماتی وجود دارد، اما در این موضوع نیز شاهد صحبت‌های رییس سازمان بورس مبنی بر تلاش برای حفظ منافع سهامداران بودیم. به‌طور کلی، اخباری که به بازار مخابره می‌شود خبرهای خوبی هستند. وکیلی به بیان موضوعات تاثیرگذار بر روی بازار سرمایه پرداخت و عنوان کرد: رساندن قیمت صندوق‌های ETF دولتی به NAV خود، حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی از بودجه، رشد بهای نفت و گزارش اکونومیست از آینده ایران، نشان می‌دهد که وضعیت بدی حاکم نیست. همچنین قیمت خودرو افزایش یافته و نشانه‌هایی از لغو قیمت‌گذاری دستوری دیده می‌شود که ۷۰، ۸۰ درصد بازار را تحت تاثیر قرار می‌دهد. وی با اینکه «برخی اتفاقات طی یک سال اخیر به بازار سرمایه آسیب زده و موجب بی‌اعتمادی شده است، گفت: فعالان بازار با ترس مواجه شده و ترجیح می‌دهند اثرات اخبار مثبت را در عمل ببینند.

سرمایه‌گذاران در این مقطع بااحتیاط و با محافظه‌کاری بیشتری عمل می‌کنند و پول‌ها در صندوق‌های سرمایه‌گذاری با درآمد ثابت پارک شده است.

در دورانی که بورس با رکود مواجه شده، مسوولان می‌توانند تغییرات ساختاری و اصلاحاتی که مدنظر نظرشان است را انجام بدهند.

این کارشناس اقتصادی درباره تاثیر مذاکرات برجام بر بازار سرمایه، تصریح کرد: بازار منتظر تعیین جهت کلی اقتصاد کشور است. در حال حاضر همه‌چیز به خصوص وضعیت بورس به برجام گره خورده است و بازار به جمع‌بندی نرسیده است. در این شرایط، بودجه به تنهایی نمی‌تواند موجب اصلاح وضعیت بازار سرمایه باشد. مذاکرات برجام، ابهام اساسی است که بازار آن را به درستی شناسایی کرده است. «رمز دارایی‌ها یک رقیب جدی برای بورس هستند»؛ وکیلی با بیان این جمله، خاطرنشان کرد: من به صورت عمدی از واژه «رمز ارزها» استفاده نکردم، چون اینها ارز نبوده و رمز دارایی هستند. باید یک فضای قابل اطمینان برای این بازار ایجاد شود تا مردم کشور درگیر مشکلاتی مانند پلتفرم‌های خارجی، تحریم و بسته شدن صرافی‌ها نشوند.

دولت باید از سهامداران حمایت کند

اقتصاد آنلاین| سید ناصر موسوی لارگانی، عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی و رییس هیات تحقیق و تفحص از سازمان بورس و اوراق بهادار گفت: مجلس شورای اسلامی از ماه‌ها قبل برای حمایت از سهامداران، به مساله بورس ورود کرده است. یکی از کارهایی که من پیگیر آن بودم، تحقیق و تفحص از تخلفات سازمان بورس بود. در شهریورماه سال ۹۹، حدود ۵۰نفر از نمایندگان، درخواست اول مجلس در این زمینه را امضا کردند. این درخواست، برای مدت‌ها بین کمیسیون اقتصادی و هیات رییسه مجلس در رفت‌وآمد بود تا اینکه در آبان ماه همان سال، در کمیسیون نهایی شده و به هیات رییسه ارجاع داده شد.

وی در ادامه افزود: درخواست تحقیق و تفحص، حدود یک سال در هیات رییسه مانده بود. تا اینکه با اصرار و پیگیری زیاد، در روز ۱۱ آبان ماه در صحن علنی مجلس مطرح شد و با رای بالای نمایندگان به تصویب رسید. این مصوبه پس از مشخص شدن اعضای هیات تحقیق و تفحص به دست ما رسید و اولین جلسه این هیات، روز یکشنبه در کمیسیون اقتصادی برگزار خواهد شد. به این ترتیب، فعالیت مجلس برای احصای فعالیت‌های سازمان بورس و تعدادی از حقوقی‌ها، دخالت‌های دولت و اطلاعات پنهانی نورچشمی‌ها که باعث دشوار شدن وضعیت سهامداران خرد شده‌اند، آغاز خواهد شد.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس در پاسخ به سوالی مبنی بر برنامه‌های مجلس برای جبران زیان سهامداران خرد اظهار کرد: مجلس نمی‌تواند به مساله حمایت از سهامداران خرد ورود کند. زیرا اگر طرحی را ارایه کند که برای دولت هزینه‌زا محسوب شود، قطعا با مخالفت شورای نگهبان مواجه می‌شود. با این وجود، اگر دولت برنامه‌ای در این زمینه ارایه کند، مجلس قطعا آن را بررسی می‌کند.

موسوی در پایان با اشاره به این نکته که یکی از وعده‌های رییس‌جمهور، حل مشکلات و تعیین تکلیف سهامداران بورسی بود، گفت: دولت باید وارد بحث حمایت از سهامداران بورسی شود و مجلس هم در کنار دولت، به حل مشکلات سهامداران کمک خواهد کرد.

 

ارسال نظر