رشد سرمایه‌گذاری غیر‌مستقیم با افزایش نهادهای مالی‌

۱۴۰۰/۰۹/۲۰ - ۰۳:۵۹:۰۵
کد خبر: ۱۸۴۸۵۵
رشد سرمایه‌گذاری غیر‌مستقیم با افزایش نهادهای مالی‌

 مجید عشقی، درمورد سرمایه‌گذاری سهامداران به شیوه‌های غیرمستقیم، اظهار کرد: برای تشویق سهامداران خرد حقیقی به سرمایه‌گذاری غیر مستقیم لازم است نهادهای مالی بزرگی داشته باشیم به گونه‌ای که آنها بتوانند محصولات و خدمات متنوعی را به سرمایه‌گذاران ارایه دهند، اکنون تسریع بخشی در صدور مجوزهای سبدگردانی و تامین سرمایه با همین قصد در حال انجام است. وی در مورد عرضه‌های اولیه جدید در بازار سهام نیز بیان کرد: یکی از مباحثی که اکنون در مورد عرضه‌های اولیه مطرح می‌شود آن است که این عرضه‌ها را به صندوق‌های سرمایه‌گذاری تخصیص دهیم تا سهامداران برای کاهش ریسک خود از طریق آنان اقدام کنند که این مساله نیز خود معایب و مزایایی دارد. رییس سازمان بورس اضافه کرد: از معایب سرمایه‌گذاری مستقیم در عرضه اولیه می‌توان به تخصیص سهام شرکت‌های کوچک به تعداد بسیار قابل توجهی از سهامداران اشاره داشت که این امر به مرور زمان سبب کاهش بازدهی و نقدشوندگی سهام شرکت می‌شود، اما از سوی دیگر مزیت این امر آن است که از آنجایی که مدیران این صندوق‌ها اشخاص متخصص در حوزه بازار سرمایه هستند به‌طور قطع سهام‌هایی را خریداری می‌کنند که ریسکش برای سهامدار کمتر باشد، به گونه‌ای که بیشترین بازدهی را با خرید آن سهم به دست آورند. عشقی افزود‌: عده‌ای بحث رانت را میان شرکت‌های صندوق سرمایه‌گذاری در صورت تخصیص سهام عرضه‌های اولیه به آنان مطرح می‌کنند که این امر صحت ندارد زیرا دارندگان این واحدها علاوه بر آنکه تعداد قابل توجهی را تشکیل می‌دهند، مدیران‌شان نیز از بدنه بازار سهام هستند پس به منظور جلب اعتماد سهامدار سعی دارند تا از تخلفات به دور باشند.

    سرخابی‌ها بورسی می‌شوند؟

مجید عشقی با اشاره به روند ورود سرخابی‌ها به بورس اظهار کرد: آخرین صورت‌های مالی حسابرسی شده سرخابی‌ها، مدارک و مستندات نزد سازمان بورس در حال بررسی است و در صورت وجود ابهام در صورت‌های مالی منوط به رفع ابهام و اقدامات لازم از طرف باشگاه‌های مزبور است. وی با تاکید بر اینکه شفافیت یکی از مهم‌ترین فاکتورهای ثبت نزد سازمان بورس است، گفت: همچنین برنامه‌های آتی دو باشگاه باید به‌طور کامل قابل افشا باشد که بعد از انجام مراحل اداری قابل ثبت نزد سازمان بوده و سپس جهت پذیرش در بازارهای بورس و فرابورس بررسی می‌شوند.

    جزییات فروش اوراق

رییس سازمان بورس و اوراق بهادار در ادامه در پاسخ به این پرسش که چرا انتشار اوراق هجمه‌های زیادی را در پی داشته است، توضیح داد: واقعیت این است که اوراقی که توسط دولت فروخته شده، تماماً صرف بازپرداخت اوراق دولت قبل شده است. به‌طور میانگین ماهیانه حدودا ۱۰ هزار میلیارد تومان از اوراق دولت قبل بازپرداخت شده است.  عشقی تاکید کرد: ضمن اینکه مکرر مشاهده شده که عملیات بازار باز با فروش اوراق اشتباه گرفته می‌شود در صورتی که عملیات بازار باز فرآیندی معمول است که توسط بانک مرکزی انجام می‌شود و به بورس ارتباطی ندارد. وی با بیان اینکه علاوه بر سازمان بورس، در دولت سیزدهم نیز عزم و اراده جدی در راستای حمایت از تولید و سودآوری شرکت‌های سهامی وجود دارد، گفت: زیرا دولت هم می‌داند که رونق بازار سرمایه دو اثر جدی را به دنبال خواهد داشت؛ نخست می‌تواند بخش عمده‌ای از دارایی‌های دولت را محافظت کند و ثانیاً سبب افزایش سرمایه سهامداران حاضر در این بازار می‌شود.


 

ارسال نظر