تالار نقره‌ای در هفته‌ای که گذشت

۱۴۰۰/۰۹/۱۳ - ۰۴:۰۵:۰۷
کد خبر: ۱۸۴۶۲۴

در هفته گذشته شاهد رویدادها و اظهارنظرهای مختلفی در حوزه بورس کالای ایران بودیم که مهم‌ترین عناوین آنها رفع چالش قیمت‌گذاری دستوری با ورود کالاهای متعدد به بورس کالا، توسعه روابط ایران و سوریه از مسیر بورس‌های کالایی، استفاده از سازوکار بورس کالا برای ساماندهی بازار کشاورزی بود.در هفته گذشته معاون نظارت بر نهادهای مالی سازمان بورس و اوراق بهادار در هشتمین نمایشگاه بین‌المللی بورس، بانک، بیمه و خصوصی‌سازی با اشاره به موضوع قیمت‌گذاری گفت: در حوزه قیمت‌گذاری کالا که یک چالش قدیمی است نیز با ورود کالاهای متعدد به بورس کالا تا حد زیادی این مساله مرتفع شده و امید است که این روند ادامه داشته باشد. علیرضا ناصر پور افزود: در این حوزه با توجه به اینکه عمده شرکت‌های تولیدکننده، سهامداران عمومی دارند و بسیاری نیز در سبد سهامداران سهام عدالت هستند، امید است مشکلات به‌طور کامل مرتفع شود.

در نشستی میان رییس نهاد ناظر بازار سرمایه و رییس بورس اوراق بهادار دمشق با محمدرضا پور ابراهیمی رییس کمیسیون اقتصادی مجلس، توافقاتی درزمینه توسعه ارتباط میان بازار سرمایه دو کشور و به‌خصوص در حوزه راه‌اندازی بورس کالای سوریه به کمک ایران و برقراری تجارت از این مسیر حاصل شد.در این جلسه محمدرضا پورابراهیمی رییس کمیسیون اقتصادی مجلس با تأکید بر لزوم توسعه همکاری‌های اقتصادی دو کشور بیان کرد: موضوع دیگری که در حوزه توسعه اقتصادی دو کشور از مسیر بازار سرمایه بسیار اهمیت دارد، همکاری ایران و سوریه درزمینه بورس‌های کالایی است. در این زمینه، ایران آمادگی خود را برای همکاری درزمینه تأمین نیاز مواد اولیه صنایع سوریه از طریق بورس کالای ایران مطرح کرده و همچنین بورس کالای ایران آمادگی کامل دارد که با همکاری طرف‌های سوری، اقدام به تاسیس و راه‌اندازی بورس کالای مشترک ایران و سوریه و همچنین بورس کالای سوریه کند.

محسن زنگنه، عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس گفت: متأسفانه علی‌رغم اینکه عرضه محصولات کشاورزی در بورس کالا می‌تواند به نفع اقتصاد بخش کشاورزی کشور باشد اما محصولات باقیمت اندک توسط واسطه خریداری می‌شود و در شرایط نابرابر و با سود بالا به فروش می‌رسد تا مشکل قدیمی این بخش کماکان ادامه داشته باشد. عرضه محصولات کشاورزی در بورس کالا می‌تواند محصول را باقیمت واقعی به دست مصرف‌کننده برساند و واسطه‌های غیرضروری را در بازار حذف کند که این موضوع نیز همانند کالاهای صنعتی و پتروشیمی باید موردتوجه دولت باشد.

انور حبیب‌زاده بوکانی، عضو کمیسیون اقتصادی مجلس گفت: بر اساس جلساتی که با حضور وزیر امور اقتصادی و دارایی و رییس سازمان بورس در کمیسیون برگزارشده است، نوید تحولات مناسبی در رابطه با بورس و بازار سرمایه داده‌شده که در این زمینه بر توسعه بورس کالا نیز تأکید شده است. بر اساس برنامه‌های وزارت صمت، عرضه محصولات در بورس کالا باید تقویت شود تا شاهد ایجاد شفافیت کامل در کل مبادلات باشیم که در این زمینه اگر محصولات کشاورزی مختلف ازجمله گندم و چغندرقند نیز روی تابلو بورس کالا معامله شوند به نفع اقتصاد کشور و تولیدکنندگان خواهد بود.

یاسر امامی، مدیرعامل شرکت گروه سرمایه‌گذاری مسکن می‌گوید: اوراق سلف موازی استاندارد با تعریف جدید می‌تواند فروش متری مسکن را در بستر بازار سرمایه رقم زند؛ این در حالی است که پس از مطالعات قابل‌توجه انجام‌شده در این حوزه و مذاکره جدی با وزارت راه و شهرسازی، بورس کالا و سازمان بورس و اوراق بهادار، تعریف این اوراق انجام و مراحل کمیته فقهی سپری و تاییدات لازم دریافت شده است. اکنون امید نامه لازم برای استفاده از این ابزار تهیه و اساسنامه مرتبط نیز تنظیم‌شده و منتظر تاییدیه نهایی سازمان بورس و اوراق بهادار، برای انتشار این اوراق هستیم؛ این در حالی است که در شرایط اقتصادی و وضعیت کنونی درآمدهای مردم، این اوراق می‌تواند باعث خانه‌دار شدن بسیاری از خانوارهای ایرانی شود.

حسین سلاح ورزی، نایب رییس اول اتاق بازرگانی صنایع معادن و کشاورزی ایران با اشاره به اعلام اطلاعیه دولت در حوزه اقتصاد تحت عنوان نقشه راه رونق تولید غیرتورمی گفت: در همین راستا بانک و بورس نقش مهمی در تأمین مالی غیر تورمی دارند. رشد سرمایه‌گذاری طی دو سال اخیر در وضعیتی قرار گرفت که خالص ارزش سرمایه‌گذاری منفی شده و به‌نوعی موجب شد در تله رشد پایین رشد اقتصادی قرار بگیریم بر این اساس در هفته گذشته مانیفست دولت در حوزه اقتصاد تحت عنوان نقشه راه رونق تولید غیرتورمی هم اعلام شد. در همین راستا، بانک و بورس نقش مهمی در تأمین مالی غیر تورمی دارند.

در ادامه طرح ویژه وزارت صمت برای مدیریت هوشمند بازار و رفع دغدغه تولیدکنندگان، روز چهارشنبه ۱۰ آذرماه نیز معامله ۱۰ هزار تن شمش بلوم شرکت فولاد خوزستان در قالب یک قرارداد کشف پریمیوم در بورس کالا به ثبت رسید. بر اساس آمارهای معاملاتی چهارشنبه ۱۰ آذرماه یک قرارداد ۱۰ هزار تنی کشف پریمیوم شمش بلوم شرکت فولاد خوزستان مورد معامله قرار گرفت. تاریخ معامله نهایی این قرارداد، ۱۱ اسفندماه بوده و تاریخ تحویل تنها قرارداد کشف پریمیوم محصول مذکور، ۱۱ فروردین‌ماه سال ۱۴۰۱ اعلام‌شده است.

 

ارسال نظر