رویداد

۱۴۰۰/۰۹/۱۰ - ۰۴:۰۷:۱۶
کد خبر: ۱۸۴۵۵۳

وزارت اقتصاد سازوکار انتشار اوراق را اصلاح کند

شهر بورس| میثم فدایی، مدیر نظارت بر نهادهای مالی سازمان بورس در همایش روش‌های نوین تأمین مالی از طریق بازار سرمایه در نمایشگاه کیش اینوکس اظهار داشت: بازار سرمایه می‌تواند یک سری از سیاست‌ها ازجمله انتشار اوراق را تعیین کند. مهم‌ترین آسیب اسناد خزانه اسلامی، انتشار آنها بدون رکن بازارگردان است.وی افزود: مشکلی که بازار سرمایه با آن مواجه شده، سیگنالی است که اسناد خزانه اسلامی می‌دهد. خواهشی که از وزارت اقتصاد داریم، این است که سازوکار انتشار اوراق اصلاح و بازارگردان به آن اضافه شود.میثم فدایی در همایش روش‌های نوین تأمین مالی از طریق بازار سرمایه، اظهار داشت: بازار سرمایه می‌تواند یک سری از سیاست‌ها ازجمله انتشار اوراق را تعیین کند. مهم‌ترین آسیب اسناد خزانه اسلامی، انتشار آنها بدون رکن بازارگردان است.وی افزود: مشکلی که بازار سرمایه با آن مواجه شده، سیگنالی است که اسناد خزانه اسلامی می‌دهد. خواهشی که از وزارت اقتصاد داریم، این است که سازوکار انتشار اوراق اصلاح و بازارگردان به آن اضافه شود.

بورس بین‌الملل به‌زودی راه‌اندازی می‌شود

شهر بورس| سعید محمد، دبیر شورای‌ عالی مناطق آزاد تجاری-صنعتی و ویژه اقتصادی در نمایشگاه کیش اینوکس ۲۰۲۲، اظهار داشت: هدف اصلی از برگزاری این نمایشگاه، آشنایی با خدمات و دستاوردهای فعالان این حوزه بود. شما جهادگران عرصه جنگ اقتصادی هستید و کشور و مردم ما به زحمات و تلاش‌های شما وابسته هستند.وی افزود: از فعالان این حوزه می‌خواهم که بدون در نظر گرفتن رفتارهای جزیره‌ای عمل کنند. تحریم‌ها بسیار سخت و آزاد‌دهنده هستند اما درمورد بسیاری از مشکلات در حوزه‌های اقتصادی نگاه جزیره‌ای و منفعت‌طلبانه وجود دارد. از همه عزیزان فعال در عرصه اقتصادی خواهش می‌کنم به مسائل را به سمت منفعت ملی هدایت کنیم.دبیر شورای‌ عالی مناطق آزاد تجاری-صنعتی و ویژه اقتصادی با اشاره به مزایای مناطق آزاد جهت سرمایه‌گذاری، خاطرنشان کرد: ۴۵ درصد صادرات کشور در مناطق آزاد رقم می‌خورد اما سهم این مناطق فقط دو درصد است. وی ادامه داد: برنامه‌های ما حول کل منطقه آزاد و ویژه در حال تدوین است و راهبرد ما بر سرمایه‌گذاری در مناطق خواهد بود. برای هر منطقه خاص خود و متناسب با رویکرد خود برنامه‌ریزی می‌شود.محمد یادآور شد: در سایت دبیرخانه فرصت‌های سرمایه‌گذاری را بارگذاری کردیم و بیش از ۱۵۰ فرصت سرمایه‌گذاری با طرح آمایش سرمایه‌گذاری عنوان‌شده است. در مناطق آزاد بیش از ۸۷۰ شعب نهادهای مالی اعم از بانک و بیمه و تالار بورس و… فعال هستند.وی گفت: برنامه ما رسیدن به نسل هفتم مناطق آزاد که مناطق آزاد دیجیتال است. امروز در نسل یک و دو هستیم، نسل اول تجارت محور و نسل دوم تولید محور است که در اینها نیز به شاخص موردنظر نرسیدیم اما امروزه با کمک فعالان قصد داریم به نسل سوم که خدمات محور است ارتقا پیدا کنیم.دبیر شورای‌ عالی مناطق آزاد تجاری-صنعتی و ویژه اقتصادی با اشاره به‌احتمال راه‌اندازی بورس بین‌الملل، خاطرنشان کرد: این بحث سال‌هاست پیگیری می‌شود و رییس سازمان بورس نیز برای راه‌اندازی بورس بین‌الملل است. بزودی این بورس راه‌اندازی شده و به مسائل و ‌مشکلات منطقه اصلی نیز کمک خواهد کرد.محمد عنوان کرد: در خصوص نسل هفتم، استفاده از فناوری هوش مصنوعی و زنجیره بلوکی در دستور کار قرار گرفت و تکمیل فرایندهای الکترونیک ارز دیجیتال و اوراق بهادار و ثبت‌اسناد با رویکرد اصلی چهارچوب‌های این تکنیک در پیگیری دبیرخانه و مناطق آزاد است.وی ادامه داد: ما از رمز ارزها حمایت می‌کنیم و پیشنهاد عرضه رمز ارز ملی در مناطق برای تسهیل مبادلات بین مناطق نیز از رویکردهایی است که در مناطق آزاد در حال پیگیری است.

امید به رفع تحریم‌ها و بازگشت ایران به اقتصاد بین‌الملل

حسین سلاح‌ورزی، نایب‌رییس اول اتاق بازرگانی صنایع، معادن و کشاورزی در نمایشگاه کیش اینوکس ۲۰۲۱، اظهار داشت: نمایشگاه بورس، بیمه، بانک و خصوصی‌سازی امسال از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است، چراکه رشد سرمایه‌گذاری طی دو سال اخیر در وضعیتی قرار گرفت که خالص ارزش سرمایه‌گذاری منفی و داخل تله رشد پایین اقتصادی قرار بگیریم.وی افزود: معرفی فرصت‌های سرمایه‌گذاری، یکی از اهداف این همایش است که می‌تواند منجر به رشد اقتصادی شود.نایب‌رییس اول اتاق بازرگانی صنایع، معادن و کشاورزی ایران یادآور شد: این همایش امسال با شروع فعالیت دولت سیزدهم متقارن شده و این بسیار مهم است. بر اساس برنامه دولت، قرار است بانک و بورس نسبت به تأمین مالی غیر تورمی اقدام کنند؛ یعنی از طریق معرفی و جذب سرمایه‌گذار، بدون ایجاد تورم، تشکیل سرمایه، رشد اقتصادی و رونق تولید ایجاد شود.سلاح‌ورزی با ابراز امیدواری نسبت به رفع تحریم‌ها، گفت: این نمایشگاه بین‌المللی بوده و با حضور ایران در دور جدید مذاکرات وین نیز متقارن شده است. امیدواریم این موضوع منجر به رفع تحریم‌ها و بازگشت ایران به چرخه زنجیره ارزش اقتصاد بین‌الملل شود و بیش‌ازپیش شاهد رشد سرمایه‌گذاری، رشد اقتصادی، اشتغال و رفاه مردم کشور باشیم.

 

ارسال نظر