افزایش نرخ دلار بورس را نجات نداد!

۱۴۰۰/۰۹/۰۶ - ۰۲:۳۳:۳۴
کد خبر: ۱۸۴۳۸۶
افزایش نرخ دلار بورس را نجات نداد!

گروه بازارسرمایه |

بازارسرمایه یک نوع رفتار جدید در معاملات خود به نمایش گذاشته و می‌توان گفت باتوجه به عملکرد مسوولان رفتار معاملات بازار هفتگی و ماهانه تغییر می‌کند. حال که نرخ دلار وارد محدوده 29 هزار تومانی شده انتظار می‌رود که بورس کمی صعودی شود اما؛ روندی برعکس رخ داد و اغلب سهام بنیادی این بازار شامل اصلاح قیمتی شدند.

قیمت دلار طی روزهای اخیر به محدوده 29 هزار و 100 تومان رسیده که به سقف 13 ماهه خود رسید. البته پیش از این نرخ دلار روی 28 هزارتومان تثبیت شده بود. 

برهمین اساس بازارسهام در آخرین روزکاری خود یعنی چهارشنبه افت بیش از 10 هزارواحدی را ثبت کرد. به نظر می‌رسد بدبینی به مذاکرات هسته‌‌‌ای مهم‌ترین دلیل رشد قیمت دلار است اما در تالار شیشه‌‌‌ای شرایط متفاوت است و به نظر می‌رسد دیگر هیچ خبری اعم از مثبت یا منفی در انگیزه سهامداران برای فروش اثر نمی‌گذارد.

در این بین برخی از فعالین می‌گویند واکنش بورس تهران به اتفاقاتی اعم از حضور گروسی دبیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی و مخابره اخباری مبنی بر عدم‌مشاهده انحراف در برنامه هسته‌‌‌ای ایران منجر به عقب‌‌‌نشینی هرچند محدود تالارنشینان سعادت‌‌‌آباد شد. در عین حال دیگر کارشناسان بازار سرمایه نیز بر این باورند که با نزدیک شدن به ۸ آذرماه سردرگمی و ابهام در بازار‌‌‌های‌مالی احتمالا به اوج خود خواهد رسید، چرا‌‌‌که مشخص نیست کدامیک از سناریو‌‌‌های مذکور به وقوع خواهد پیوست و سرمایه‌گذاران چه استراتژی را باید در دستور کار معاملاتی خود قرار دهند. به هر روی روند دادوستد‌‌‌‌‌‌ها از پیش‌بینی‌ناپذیری قیمت‌‌‌ سهام شرکت‌ها در بورس و فرابورس حکایت می‌کند. اتفاقی که به موجب آن سرمایه‌گذاران نیز غالبا رفتار سفته‌‌‌بازانه از خود نشان می‌دهند و با نوسان‌گیری هرچند روزانه و مقطعی کسب سود می‌کنند.

در بازار ارز نیز طی دادوستد‌‌‌های دیروز شاهد افزایش نرخ دلار و رسیدن آن به محدوده 29‌هزار و 100 تومانی بودیم. هرچند صنایع صادرات‌محور واکنش چندانی به این موضوع از خود نشان ندادند و مانند روند شکل گرفته چند وقت اخیر به ادامه مسیر معاملاتی خود پرداختند.

به هرحال بورس این روزها به دلار و مذاکرات گره خورده و انتظار نمی‌رود که وضعیت به یک‌باره تغییر کند بلکه ماه‌ها زمان نیاز است که سهام موجود حداقل‌ترین تغییر قیمتی را داشته باشند. درحال حاضر اغلب سهام موجود در بازارسهام به پایین‌ترین قیمت خود رسیده‌اند و حتی افزایش نرخ دلار یا افزایش نرخ‌های جهانی نتوانسته تاثیر مثبتی بر روی معاملات داشته باشد.

پیش از این گفته می‌شد که بورس به نرخ دلار گره خورده و با افزایش نرخ دلار، این بازار صعودی می‌شود اما طی ماه‌های اخیر این موضوع در بازارسهام قابل لمس نبود و عکس این مورد رخ می‌داد.

   فضای مجازی و نرخ دلار

ورود دلار به کانال ۲۹‌هزار تومانی سوژه‌‌‌ مهم دیگری برای بورسی‌‌‌های فضای مجازی بود که از آن غافل نبودند، به‌ویژه آنکه در روزهای اخیر هم صف‌‌‌های طولانی جلوی صرافی‌‌‌ها نظر همه را به خود جلب کرده است. 

سعید درخشانی که کنارش بازارسرمایه هم به حساب می‌آید در توییتر نوشت: «همین صف ایستادن‌‌‌ها و تشکیل صف به دلیل اصرار بر ارزان فروشی به عموم مردم سیگنال‌‌‌های بدی میده که حتما قراره گرون بشه که همش صفه و دارن میخرن!» البته وضعیت فعلی بازار ارز را با وضعیت سال گذشته بازار سهام مقایسه کرد و متذکر شد: «من به چشم خودم تو بازار سرمایه پارسال دیدم که ایجاد صف و هیجان چه‌جوری باعث رشد شدید قیمت‌ها به عددهای عجیب و غریب شد. یکی از کاربران با کنایه نوشت: «قیمت دلار رفت بالای ۲۹‌هزار تومان. وقتشه با یک دستور سریع، فوری و انقلابی قیمتش رو بیارن پایین ولی متاسفانه اقتصاد، دستور حالیش نیست.»

کاربر دیگری در وصف قیمت دلار نوشت: «وقتشه بریم ترکیه و دلار‌های آتش زده رو جمع کنیم و بیاریم تو بازار ایران بفروشیم حداقل 29 هزارتومان برامون سود داره.»

یک فعال توییتر نوشت: «چند وقت دیگه ریال رو باید کیلویی بفروشیم مثلا دو کیلو 10 هزارتومانی میبرم یه نون میخرم. آقا کی میخواد اقتصاد ایران رو درست کنه پس؟»

با این وجود انتظار می‌رود که دولت و مسوولان کاری برای اقتصاد کشور و درنهایت بورس کنند چراکه؛ پیشرفت این وضعیت می‌تواند زندگی مردم را سخت‌تر کند و این موضوع موجبات سرمایه‌گذاری در خارج کشور (مانند سرمایه‌گذاری در ارزهای دیجیتال) را فراهم سازد.

   مذاکرات برجام و بورس

سلمان نصیرزاده، کارشناس بازار سهام در این خصوص گفت: وضعیت بازار در هفته‌ای که گذشت مطلوب نبود و در نهایت نیز منفی بسته شد. در کلیت هفته شاخص بیش از یک درصد افت داشت. معاملات همچنان در سطوح حداقلی خود هستند و روزانه به‌طور میانگین چهار هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان معامله شد. نهادهای حقوقی، دولتی، نیمه‌دولتی و صندوق‌ها هنوز تمایلی به خرید ندارند و بخش عمده‌ای از منابع این نهادها درگیر خرید اوراق دولتی است. نماد تجلی نیز طی دو روز گذشته ۹۳۳ میلیارد تومان نقدینگی از بازار جذب کرد.

نصیرزاده اظهار کرد: روند افزایش نرخ دلار در این هفته ادامه داشت و تقریبا به بالای ۲۹ هزار تومان رسید ولی بازار سهام به این افزایش واکنشی نشان نداد و در بازار جهانی هم نوسانات شدیدی شاهد نبودیم. برای هفته بعد هم دوشنبه نشست وین را داریم و ۹ آذر نیز حراج ۲۱ ماهه اوراق دولتی است و بانک مرکزی هفت هزار و ۶۵۰ میلیارد تومان اوراق منتشر خواهد کرد.

وی عنوان کرد: در کنار همه این عوامل یکی از نکات قابل توجه اعلام اولویت قطع گاز سیمانی‌ها بود. این موضوع نیز می‌تواند تنش‌زا باشد، پیش از این هم قطع گاز فولادی‌ها را داشتیم. با این روند طی چندسال آینده صنایع فقط در بهار و پاییز امکان تولید خواهند داشت و مابقی را درگیر قطع برق و گاز هستند.

نصیرزاده اظهار کرد: با توجه به وضعیت موجود، بازار در هفته بعد نیز نوسانی و رکودی خواهد بود. تکلیف برجام در اواسط هفته می‌تواند بورس را تحت تاثیر قرار دهد. فعلا نشانه‌هایی از بازگشت بازار مشاهده نکردیم و تنها گروهی که در چشم بازار بود گروه خودرو بود، تنظیم بازار که اتفاق بیفتد تحرک خوبی را در این گروه و به طبع کل بازار شاهد خواهیم بود.

این کارشناس تصریح کرد: از نظر معامله‌گری قیمت‌ها به سطوح حمایتی خود رسیده‌اند و فقط به عزمی برای تحرک نیاز دارد. کلیت بازار در وضعیتی قرار دارد که با مقداری محرک مثبت وضعیت مطلوبی خواهد داشت. اما با عدم قطعیت‌ها، ابهامات منفی و تصمیمات شلخته‌ای که از سیاست‌گذار، دولت و نهادهای بالادست می‌بینیم، پول از بازار فراری شده است.

وی افزود: امیدواریم بازار به این نتیجه برسد که وضعیت بورس برای سرمایه‌گذاری ارزنده است. در غیر این صورت با توجه به سیگنال‌های موجود هنوز پالس ویژه و مثبتی را شاهد نیستیم. این در شرایطی است که نرخ ارز آزاد و نیما برای بازار تحریک‌کننده است و روند عملیاتی شرکت‌ها هم خوب است. با این وجود فقر تقاضا و عدم تمایل جریان سرمایه به بورس را همچنان شاهدیم.


 

ارسال نظر