فرش قرمز بورس برای سهامداران

۱۴۰۰/۰۹/۰۳ - ۰۲:۳۰:۴۰
کد خبر: ۱۸۴۳۲۰

شاخص کل بازار بورس در چهارمین روزکاری هفته سه‌شنبه، دوم آذر ‌ماه با ۲ هزار و ۵۲۱ واحد کاهش، در جایگاه یک ‌میلیون و ۴۰۴ هزار واحدی قرار گرفت. در معاملات این روز بیش از چهار میلیارد و ۲۸۲ میلیون سهم، حق تقدم و اوراق بهادار به ارزش ۴۰ هزار و ۱۲۱ میلیارد ریال داد و ستد شد. همچنین شاخص کل (هم‌وزن) با یک‌هزار و ۸۸۹ واحد کاهش به ۳۸۵ هزار و ۴۴ واحد و شاخص قیمت (هم‌وزن) با یک ‌هزار و ۱۹۰ واحد افت به ۲۴۲ هزار و ۵۲۶ واحد رسید. شاخص بازار اول، چهار ‌هزار و ۴۴۹ واحد افت و شاخص بازار دوم، سه هزار و ۱۱۵ واحد افزایش داشت.

ارزش کل معاملات خرد سه هزار و ۷۴۰میلیارد تومان بود، اشخاص حقوقی ۱۷درصد یعنی ۶۵۰میلیارد تومان سهام خریدند و مازاد خریدشان سه درصد از کل معاملات شد. بیشترین تزریق پول حقوقی به بورس و فرابورس در سه گروه «فلزات اساسی»، «بانک‌ها و موسسات اعتباری» و «خودرو و ساخت قطعات» رقم خورد در حالی که برآیند معاملات گروه‌های «محصولات شیمیایی» و «هتل و رستوران» به نفع حقیقی‌ها تمام شد. سه نماد «شفنح»، «فجهان» و «خبهمن» لقب بیشترین افزایش سهام حقوقی را به خود اختصاص دادند، توجه حقیقی‌ها نیز بیشتر به «پارس»، «شفن» و «شلرد» معطوف بود.

همچنین افزایش سهام حقیقی‌ها در ۳۴نماد و افزایش سهام حقوقی‌ها در ۹۷نماد به بیش از یک میلیارد تومان رسید که جمع تغییر مالکیت دسته اول ۲۷۰میلیارد تومان و تغییر مالکیت دسته دوم ۳۲۰میلیارد تومان بود.

علاوه بر این در بین همه نمادها، شرکت سرمایه‌گذاری تامین اجتماعی با نماد «شستا» با یک‌هزار و ۵۰۹ واحد، پتروشیمی پارس با نماد «پارس» با یک‌هزار و ۳۷۸ واحد، پتروشیمی فناوران با نماد «شفن» با ۶۱۲ واحد، گروه مدیریت سرمایه‌گذاری امید با نماد «وامید» با ۲۳۹ واحد، پلی پروپیلن جم با نماد «جم پیلن» با ۲۲۴ واحد، معدنی و صنعتی چادرملو با نماد «کچاد» با ۲۱۹ واحد و صنایع پتروشیمی خلیج‌فارس با نماد «فارس» با ۱۴۱واحد، تاثیر مثبت بر شاخص بورس داشتند.

در مقابل فولاد مبارکه اصفهان با نماد «فولاد» با یک‌هزار و ۵۹۳ واحد، نفت و گاز پتروشیمی تامین با نماد «تاپیکو» با ۵۲۳ واحد، پالایش نفت بندرعباس با نماد «شبندر» با ۳۳۲ واحد، شرکت سرمایه‌گذاری غدیر با نماد «وغدیر» با ۲۸۴ واحد، پتروشیمی نوری با نماد «نوری» با ۲۸۰ واحد، کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران با نماد «حکشتی» با ۲۶۱ واحد، بانک تجارت با نماد «وتجارت» با ۲۶۰ واحد و بانک ملت با نماد «وبملت» با ۲۴۰ واحد، با تاثیر منفی بر شاخص بورس همراه شدند.

برپایه این گزارش، این روز شرکت سرمایه‌گذاری تامین اجتماعی با نماد «شستا»، پارس فولاد سبزوار با نماد «فسبزوار»، پالایش نفت اصفهان با نماد «شپنا»، بورس اوراق بهادار تهران با نماد «بورس»، آریان کیمیاتک با نماد «کیمیاتک»، گروه دارویی برکت با نماد «برکت» و سایر اشخاص بورس انرژی با نماد «انرژی ۳»، در نمادهای پرتراکنش قرار داشتند. گروه شیمیایی هم در معاملات امروز صدرنشین برترین گروه‌های صنعت شد و در این گروه ۲۵۲ ‌میلیون و ۱۹۳ هزار برگه سهم به ارزش چهارهزار و ۴۰۶ میلیارد ریال داد و ستد شد.

    فرابورس کاهشی شد

طی روز سه شنبه شاخص فرابورس بیش از ۳۷ واحد کاهش داشت و روی کانال ۲۰ هزار و ۱۴۹ واحد ثابت ماند. همچنین در این بازار سه میلیارد و ۳۴۵ میلیون برگه سهم به ارزش ۱۹ هزار و ۲۹۴ میلیارد ریال داد و ستد شد.

در این روز شرکت پتروشیمی تندگویان با نماد «شگویا»، گروه سرمایه‌گذاری میراث فرهنگی با نماد «سمگا»، صنایع پتروشیمی تخت جمشید با نماد «شجم»، توسعه سامانه نرم‌افزاری نگین با نماد «توسن»، ریل پرداز نوآفرین با نماد «حآفرین»، پخش البرز با نماد «پخش» و کلر پارس با نماد «کلر» با تاثیر مثبت بر شاخص فرابورس همراه بودند.

همچنین فرابورس ایران با نماد «فرابورس»، شرکت سرمایه‌گذاری صبا تامین با نماد «صبا»، پلیمر آریا ساسول با نماد «آریا»، صنعتی مینو با نماد «غصینو»، بیمه اتکایی ایرانیان با نماد «اتکای»، سنگ‌آهن گهرزمین با نماد «کگهر» و فولاد هرمزگان جنوب با نماد «هرمز» تاثیر منفی بر شاخص فرابورس داشتند.

    کمبود نقدینگی در بازار

محمد خیری، کارشناس بازار سهام گفت: بازار همچنان از عدم وجود نقدینگی رنج می‌برد و سهم‌ها نوسانی هستند. در کف قیمتی جمع می‌شوند و در سقف به فروش می‌رسند و این روند فرسایشی شده است. بورس فعلا در اولویت دولت نیست و وضعیت بازار ناامیدکننده و آینده مبهم است. اگر چه وضعیت شرکت‌های بزرگ خوب است اما قیمت‌ها در یک بازه مدام نوسان می‌کنند. در چنین شرایطی نباید خرید و فروش کرد و صبر لازم است.

 

ارسال نظر