اخبار

۱۴۰۰/۰۹/۰۱ - ۰۱:۵۴:۳۴
کد خبر: ۱۸۴۲۳۳

تولید مطمئن با قرارداد  کشف پریمیوم

جواد جهرمی درباره قراردادهای کشف پریمیوم در بورس کالا گفت: یکی از دغدغه‌های صنایع بالادستی و پایین‌دستی، عرضه محصولاتشان و تأمین مواد اولیه به‌طور مستمر بود که با این قرارداد، صنایع محصولات خود را در قالب قرارداد بلندمدت عرضه می‌کنند و همین موضوع باعث می‌شود تا برنامه‌ریزی برای تولید داشته باشند. این قرارداد باعث می‌شود تا صنایعی که مازاد تولید دارند بتوانند برای صادرات کالا نیز برنامه‌ریزی کنند. معاون عملیات و نظارت بر بازار بورس کالای ایران گفت: درگذشته قرار کشف پریمیوم در فرآورده‌های نفتی مورداستفاده قرار می‌گرفت که چهارشنبه ۲۶ آبان ماه، محصولاتی چون مس کاتد، شمش فولاد، تختال و آلومینیوم از طریق قراردادهای کشف پریمیوم در بورس کالا عرضه شدند. جهرمی بیان کرد: مزیت اصلی این قرارداد نسبت به قرارداد سلف، این است که در قراردادهای سلف، خریدار باید همه پول را پرداخت کند، اما در قراردادهای کشف پریمیوم قیمت در سررسید تحویل مشخص می‌شود و کسانی وارد این رقابت می‌شوند که، بخواهند در آن زمان سررسید و بازه زمانی مدنظر خود، محصول را تحویل بگیرند. وی ادامه داد: برای تولیدکننده‌ای که می‌خواهد برنامه‌ریزی بلندمدت انجام دهد، این ابزار می‌تواند بسیار کارآمد باشد ضمن اینکه تولیدکننده می‌تواند به‌صورت مستمر به فعالیت خود ادامه دهد. معاون عملیات و نظارت بر بازار بورس کالای ایران گفت: یکی از مهم‌ترین کارکرد این نوع قراردادها، این است که تولیدکنندگان، برنامه‌ریزی مطمئن‌تر برای تولید و اطمینان خاطر از تأمین مواد اولیه موردنیاز خود خواهند داشت.

وظیفه دولت، صیانت از سرمایه مردم در بورس

تسنیم| سیدمحمدرضا میرتاج الدینی، نایب رییس کمیسیون برنامه‌وبودجه در برنامه گفت‌وگوی اقتصادی در خصوص وظایف دولت در قبال بورس و سهامداران گفت: یکی از وظایف مجلس شورای اسلامی در قبال بازارهای مالی، بحث نظارت است. در همین راستا مجلس به‌صورت مرتب از دولت گزارش می‌گیرد و مشکلات در این راستا را پیگیری و درمورد آن از دولت سوال می‌کند. نایب رییس کمیسیون برنامه‌وبودجه مجلس مراقبت از سرمایه‌های مردم در بازار سرمایه را جزو وظایف دولت برشمرد و گفت: هدف اصلی مجلس و دولت، ایجاد ثبات در بورس است البته نوسانات همیشه در بورس وجود دارد البته سقوط سرمایه‌ها برای سهامداران آزاردهنده است. نماینده مردم تبریز و آذرشهر و اسکو با تأکید بر اینکه ثبات دهی و امنیت و آرامش بخشی به بورس وظیفه اصلی دولت است، گفت: سهامداران حقوقی و حقیقی و بازارگردان‌ها باید به‌موقع به وظایف خود عمل کنند نه اینکه برخی سهامداران حقوقی در زمان سقوط قیمت‌ها، سهام بخرند و در زمان صعودی شدن قیمت‌ها، سهام‌ها را بفروشند چراکه این کار اجحاف در حق سهامداران حقیقی و خرد است. این نماینده مجلس بابیان اینکه سازمان بورس باید این مسائل را مدیریت کند اظهار کرد: اگرچه در چند ماه گذشته در کل شاهد رشد شاخص کل بورس بودیم اما سرمایه مردم سیر نزولی داشت لذا دولت باید مراقب باشد تا شرکت‌ها به‌صورت صوری رشد نکنند. نایب رییس کمیسیون برنامه‌وبودجه مجلس تصریح کرد: درست است که بورس خیلی به‌صورت بخشنامه‌ای و دستوری اداره نمی‌شود اما ازآنجایی‌که صیانت از سرمایه مردم در بورس وظیفه دولت است، لذا تعریف برنامه و چارچوب‌هایی برای آن ضروری است.

به بورسی‌ها وام بدهیم

محمد خدابخشی با اشاره به ضرر و زیان سهامداران خرد در بازار سرمایه گفت: با توجه به ضرر سهامداران حقیقی خرد در بازار سرمایه، در جلسه با رییس سازمان بورس پیشنهاد دادم در قبال ارزش تابلو سهامی به عنوان وثیقه لحاظ شود، تا وام قرض‌الحسنه‌ای بین 50 تا صد میلیون تومان به آنها پرداخت شود. نایب‌رییس کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی تأکید کرد: این وام با بازپرداخت سه تا پنج‌ساله می‌تواند بخشی از ضرر این افراد را جبران و به این سهامداران خرد کمک کند و در مقابل از سهام این افراد می‌توان به عنوان وثیقه استفاده کرد.

صنایع معدنی پیشتاز معاملات کالا

بر اساس ارزش فروش محصولات شرکت‌ها در بخش داخلی بازار فیزیکی بورس کالای ایران طی هفته گذشته به ترتیب شرکت‌های فولاد مبارکه اصفهان، ملی صنایع مس ایران، فولاد خوزستان، پتروشیمی تندگویان، ذوب‌آهن اصفهان، پالایش نفت تهران (تندگویان)، مجتمع صنعتی ذوب‌آهن پاسارگاد، فولاد سیرجان ایرانیان، پالایش نفت اصفهان و فولاد کاوه جنوب کیش در جمع ۱۰ شرکت برتر بورس کالا قرار گرفتند. شرکت فولاد مبارکه اصفهان با ثبت معامله ۱۳۷ هزار و ۷۰۰ تن محصول شامل انواع ورق فولادی ارزشی معادل ۳۱ هزار و ۵۰۶ میلیارد ریال  را به ثبت رساند و در صدر ایستاد و برترین شرکت به لحاظ ارزش معاملات بازار فیزیکی بورس کالا در هفته‌ای که گذشت شد. پس از شرکت فولاد مبارکه اصفهان، شرکت ملی صنایع مس ایران با فروش ۸۷۹۵ تن مس کاتد، سولفور مولیبدن، مس کم‌عیار و کنسانتره فلزات گران‌بها به ارزش ۱۵ هزار و ۶۴۶ میلیارد ریال  در جایگاه دوم ایستاد. فولاد خوزستان با ثبت معامله ۳۳ هزار تن تختال و شمش بلوم ارزش ۴۸۶۰ میلیارد ریالی را رقم زد و جایگاه سوم خود را حفظ کرد. پس‌ازآن شرکت پتروشیمی تندگویان نیز با ثبت معامله ۱۲ هزار و ۳۶۸ تن انواع گریدهای پلی اتیلن ترفتالات و نخ پلی استر به ارزش بیش از ۳۶۷۹ میلیارد ریال چهارم شد.

 

ارسال نظر