رویداد

۱۴۰۰/۰۹/۰۱ - ۰۱:۵۳:۴۲
کد خبر: ۱۸۴۲۳۲

تخلف شرکت‌های سرمایه‌پذیر در نگهداری سود سهامداران عدالت

فارس| شجاعی، رییس کمیسیون اصل 90 مجلس اعلام کرد: ‌این کمیسیون پیگیر عدم واریز 10 درصد از سود سهامداران عدالت مربوط به عملکرد سال 98 است. در این زمینه با حسین امینی‌خواه رییس هیأت مدیره کانون شرکت‌های سرمایه‌گذاری استانی مرتبط با سهام عدالت تماس گرفته شد که وی گفت: متأسفانه 10 درصد از سود عملکرد سهامداران عدالت که عمدتاً افراد کم‌درآمد و دارای سختی معیشت هستند، واریز نشده است، درحالی‌که مردم برای هزینه جاری زندگی به آن نیاز دارند. وی تأکید کرد: سودی که طبق قانون در مجامع شرکت‌های سرمایه‌پذیر تصویب می‌شود، باید پرداخت شود و هیچ دلیل دیگری ندارد که این سودها توسط شرکت‌های سرمایه‌پذیر گرو نگه‌داشته شوند. رییس هیأت مدیره کانون شرکت‌های سرمایه‌گذاری استانی در پاسخ به این پرسش که برخی از شرکت‌های سرمایه‌پذیر عدالت مانند مپنا و مخابرات ظاهراً اعلام کرده‌اند، به دلیل طلب داشتن از دولت سود سهام عدالت مربوط به سال 98 را نداده‌اند، گفت: سودی که در مجمع عمومی شرکت‌ها تصویب می‌شود، طبق قانون باید به‌حساب ذی‌نفعان یعنی سهامداران چه سهام عدالت باشد و یا سهامداران دیگر باید واریز شود و این هیچ ربطی به طلب این شرکت‌ها از دولت ندارد و درواقع این شرکت‌ها تخلف کرده‌اند. امینی‌خواه گفت: متأسفانه عمده سهامداران عدالت از افراد دهک‌های کم‌درآمد هستند و نباید سود متعلق به سهام عدالت در حساب سپرده‌گذاری مرکزی یا در نزد شرکت‌های سرمایه‌پذیر رسوب کند. وی گفت: ‌در حال حاضر از 49 میلیون سهامدار عدالت 30 میلیون نفر روش مدیریت غیرمستقیم و 19 میلیون نفر هم روش مدیریت مستقیم را برگزیده‌اند و شرکت‌های سرمایه‌پذیر عدالت موظف هستند هر مقدار سودی که در مجامع آنها تصویب می‌شود را طبق قانون به‌حساب تمام ذی‌نفعان سهام عدالت و دیگر سهامداران واریز کنند.

فروش ۷۵۲۶ میلیارد تومان اوراق بهادار دولتی

وزارت امور اقتصادی و دارایی با صدور اطلاعیه‌ای اعلام کرد: در ادامه اقدامات این وزارتخانه برای تأمین مالی اقتصاد کشور باهدف کاهش تبعات تورمی، خزانه‌داری کل کشور در سال جاری نسبت به انتشار و عرضه اوراق بهادار دولتی با استفاده از روش‌های مختلف ازجمله انتشار اسناد خزانه اسلامی و برگزاری نوزده هفته عرضه اوراق بدهی میان بانک‌ها، موسسات اعتباری غیر بانکی و نهادهای مالی فعال در بازار سرمایه (از قبیل صندوق‌های سرمایه‌گذاری و شرکت‌های تأمین مالی) و دو مرحله پذیره‌نویسی اوراق از طریق کارگزاری بانک مرکزی و سیستم مظنه یابی شرکت مدیریت فناوری بورس تهران اقدام نمود. بر اساس این گزارش حسب تصمیمات اتخاذشده در راستای تأمین مالی بهینه، نوزدهمین هفته عرضه اوراق بدهی برگزار شد که پس از اخذ سفارش‌های خرید اوراق از متقاضیان یادشده در سامانه‌های بازار بین‌بانکی کارگزاری بانک مرکزی و مظنه‌یابی شرکت مدیریت فناوری بورس تهران، مجموعاً مبلغ 7.526 میلیارد تومان اوراق به‌صورت نقدی به فروش رسید. این گزارش می‌افزاید: تاکنون مجموعاً 50.771 میلیارد تومان از طریق انتشار اوراق نقدی، حدود 29 درصد از طریق بازار پول و 71 درصد از طریق بازار سرمایه تأمین مالی شده است. این گزارش خاطرنشان می‌سازد: با انتشار اسناد خزانه اسلامی و طی برگزاری هجده هفته عرضه اوراق بدهی دولت تا تاریخ 31 شهریور 1400، درمجموع معادل 124,245 میلیارد تومان شامل 81,000 میلیارد تومان اسناد خزانه اسلامی و 43.245 میلیارد تومان اوراق نقدی تأمین مالی انجام‌شده بود.

سهامداران چگونه در تله حباب گرفتار شدند

باشگاه خبرنگاران| احسان سلامی، کارشناس بازار سرمایه با اشاره به سودآوری بالای شرکت‌های بورسی بیان کرد: شرکت‌های بسیاری در بورس هستند که سودآوری مطلوبی دارند و سرمایه‌گذاران برای سودآوری در این بازار لازم است، فقط به گزارش شرکت‌ها، روند بازار و حجم معاملات دقت کنند. سلامی گفت: شناخت این شرکت‌ها برای فعالان باسابقه بازار کار دشواری نیست و به‌راحتی سهام ارزنده نسبت به سایر سهم‌ها قابل‌شناسایی خواهد بود. سال گذشته سهامداران گرفتار تله حباب شدند که تازه‌واردان از دو طریق یعنی با کمک سبدگردان‌ها و پیروی از سهامداران بزرگ می‌توانند سهم‌های ارزنده را شناسایی کنند این کارشناس بازار سرمایه با اشاره به اینکه سهام ارزنده دیر یا زود راه خود را در بازار پیدا می‌کند، بیان کرد: شرکت‌های ارزنده نسبت به سایر شرکت‌ها، شاید در مقطعی تحت تأثیر روند نزولی بازار قرار گیرند، اما تاریخ نشان داده که این سهم‌ها راه خود را در بازار پیدا می‌کنند؛ یعنی هرچند ممکن است تحت تأثیر شرایط بازار افت‌هایی را تجربه کنند، اما این شرایط برای سهم‌های ارزنده ثابت نخواهد بود و دوباره روندی رو به بهبودی خواهند یافت. او افزود: البته واقعیت این است که امروز عموماً شرایط بازار از شرایط سهم، مهم‌تر است یعنی روند بازار بیش از ارزندگی سهم، شرایط را تعیین می‌کند. سلامی گفت: در الگوریتمی که فعالان بازار برای خود ترسیم می‌کنند، ابتدا این سوال مطرح می‌شود که آیا شرایط برای ورود به بازار سرمایه مناسب است یا خیر؟ سوال دومی که فعالان بازار می‌پرسند این است که در بازار کدام صنعت قرار است لیدر باشد و سومین سوال این است که از میان سهم‌ها، کدام‌یک ارزنده‌تر است این کارشناس بازار بیان کرد: تا زمانی که پاسخ سوال اول مشخص نباشد؛ فعالان بازار به سراغ سوال دوم و بعد سوم نمی‌روند؛ یعنی ابتدا باید فضا در بازار برای سرمایه‌گذاری آماده شود بعد روی انتخاب سهم‌ها بحث صورت گیرد.

 

ارسال نظر