بازار سهام

۱۴۰۰/۰۸/۳۰ - ۰۱:۴۱:۴۹
کد خبر: ۱۸۴۱۹۶

رشد حجم و ارزش معاملات در بورس کالا

در هفته منتهی به ۲۸ آبان ماه یک‌میلیون و ۹۵۳ هزار تن انواع کالا به ارزش ۱۶۳ هزار میلیارد ریال در بازار فیزیکی بورس کالای ایران مورد دادوستد قرار گرفت که نسبت به هفته ماقبل به ترتیب رشد ۴ و ۲۸ درصدی را در حجم و ارزش معاملات تجربه کرد. سیمان، فولاد و سنگ‌آهن به ترتیب بیشترین حجم معاملات در تالار صنعتی و معدنی را به خود اختصاص دادند و قیر، مواد پلیمری و وکیوم باتوم در تالار فرآورده‌های نفتی و پتروشیمی نیز برترین‌های این تالار بودند. طی هفته اخیر در تالار محصولات صنعتی و معدنی یک‌میلیون و ۵۶۶ هزار تن انواع کالا به ارزش بیش از ۱۰۱ هزار و ۸۳۰ میلیارد ریال معامله شد. در این تالار یک‌میلیون و ۳۵ تن سیمان، ۲۶۹ هزار و ۸۲۹ تن فولاد، ۱۱۰ هزار تن سنگ‌آهن، ۱۱ هزار و ۵۵۰ تن مس، ۹ هزار و ۳۷۵ تن آلومینیوم، ۷ هزار و ۳۰۰ تن آهن اسفنجی، ۶۴۰ تن روی، ۲۸۰ تن سولفور مولیبدن، ۱۵ تن کنسانتره فلزات گران‌بها و ۲۰ کیلوگرم شمش طلا مورد دادوستد قرار گرفت.شایان‌ذکر است در هفته معاملاتی مذکور در دو بخش داخلی و صادراتی تالار فرآورده‌های نفتی و پتروشیمی ۳۸۲ هزار تن انواع کالا به ارزش ۵۸ هزار و ۹۲۳ میلیارد ریال به فروش رسید. در این تالار ۱۶۰ هزار و ۲۲۹ تن قیر، ۷۸ هزار و ۶۸۶ تن مواد پلیمری، ۶۱ هزار تن وکیوم باتوم، ۴۲ هزار تن لوب کات، ۲۶ هزار و ۵۶۵ تن مواد شیمیایی، ۸ هزار و ۲۰۰ گوگرد، ۴ هزار و ۴۰۶ تن روغن‌پایه و ۶۸ تن عایق رطوبتی معامله شد.بر اساس این گزارش یک‌تن زعفران نیز در تالار کشاورزی بورس کالای ایران به فروش رسید.همچنین ۱۴ هزار و ۸۸۹ تن کالا هم در بازار فرعی بورس کالای ایران به فروش رسید.

نقدینگی سرگردان در بورس

علی طباطبایی، کارشناس و فعال بازار سرمایه با اشاره به سرگردان بودن نقدینگی موجود در بازار، گفت: تا وقتی‌که نقدینگی موجود در بازار، بدون داشتن روندی هدفمند و مشخص بین صنایع مختلف سرگردان باشد، بازار آن‌چنان‌که بایدوشاید روندی صعودی نخواهد داشت.روند معاملات روز گذشته هم به‌خوبی گواه این معضل است؛ با توجه به حجم معاملات غیرقابل قبولی که در بازار امروز شاهد آن بودیم، تنها راه داشتن معاملات منطقی برای سهامداران، هدایت نقدینگی بازار به سمت صنایعی مشخص است. به عبارتی مشکل اساسی این است که شفاف‌سازی کاملی برای فعالین بازار وجود ندارد.طباطبایی، با اشاره بر معاملات هفته گذشته گفت: هفته گذشته خروج پول کامل از صندوق‌ها و بازار را داشتیم و به نظر می‌رسد باوجود چنین شرایطی در بازار، این پول دیگر به بورس برنگردد. بنابراین می‌توان گفت با پایداری بازار در چنین شرایطی، جریان کاهش ارزش و حجم معاملات شدت بیشتری خواهد گرفت.این کارشناس بازار سرمایه مروری بر اتفاقات و اخبار ضدونقیضی که اخیراً شاهد آن بودیم، کرد و گفت: ما چند دسته خبر در بازار داریم و سابقه بازار نیز به‌خوبی نشان می‌دهد که اخباری چون تدام تخصیص ارز ۴۲۰۰تومانی، قطعی برق و گاز برخی صنایع یا قیمت‌گذاری دستوری نمی‌تواند بر کلیت سهام موجود در بازار تأثیر بگذارد. به اعتقاد طباطبایی مهم‌ترین مساله‌ای که از چشم فعالین بازار جامانده و اتفاقا تأثیر مستقیمی هم بر بازار دارد، بحث نرخ بهره است.علی طباطبایی تشریح کرد: مساله نرخ بهره تأثیری مستقیم بر بازار دارد. نرخ بهره بین‌بانکی از خردادماه سال گذشته شروع به افزایش کرد و همچنان نیز درروند صعودی پایدار است. وقتی نرخ بهره بین‌بانکی افزایش می‌یابد، مستقیماً تأثیرات خود را بر کلیت بازار می‌گذارد اما اخباری چون قیمت‌گذاری دستوری و حذف ارز ۴۲۰۰تومانی که اخیراً هم شاهد آن بودیم، نمی‌تواند تأثیری کامل و دایم بر بازار بگذارد.

انعقاد ۱۷۶هزار قرارداد آتی

در جریان معاملات هفته گذشته در بازار مشتقه بورس کالای ایران معامله گران تعداد ۱۷۶ هزار و ۶۰۶ قرارداد آتی را به ارزشی بالغ‌بر ۶۲۵۲ میلیارد و ۲۵۸ میلیون ریال منعقد کردند. داده‌کاوی آمارهای معاملاتی در هفته گذشته حاکی از آن است که ۱۶۳ هزار و ۲۱۷ قرارداد آتی زعفران نگین برای تحویل در دو سررسید آبان و دی‌ماه ۱۴۰۰ به ارزشی حدود ۵۴۷۷ میلیارد و ۷۲۹ میلیون ریال منعقد شد تا حجم و ارزش کل معاملات بازار قراردادهای آتی در ید قدرت نگین طلای سرخ قرار گیرد.در این هفته ۲۸۰۰ قرارداد آتی زعفران پوشال نیز در بازار در حالی منعقد شد که ارزش نزدیک به ۶۴.۸ میلیارد ریالی را برای سررسید آبان ماه در پی داشت. معامله گران با انعقاد ۵۷۳۷ قرارداد آتی صندوق طلا برای تحویل در آذر و بهمن‌ماه امسال ارزش بیش از ۵۷۲ میلیارد و ۴۳۳ میلیون ریالی را رقم زدند. با ثبت این آمار معاملاتی، صندوق طلا پس از زعفران نگین بالاترین حجم و ارزش معاملاتی را رقم زد؛ به‌طوری‌که این دارایی پایه سهم ۹ و ۳ درصدی از ارزش و حجم کل قراردادهای منعقده را از آن خود کرد.ثبت انعقاد ۴۶۱۹ قرارداد آتی نقره در دو سررسید آذر و بهمن‌ماه ۱۴۰۰ ارزشی نزدیک به ۱۱۰ میلیارد ریالی را در بازار رقم زد. بر این اساس حجم و ارزش معاملاتی مذکور به ترتیب ۳ و ۲ درصد از حجم و ارزش کل قراردادهای منعقده هفته گذشته را تشکیل داده است. بر اساس آمارهای موجود، ارزش انعقاد ۲۱۳ قرارداد آتی زیره سررسید آذرماه سال جاری به رقم ۲۳.۵ میلیارد ریال بالغ شد. در این هفته معامله گران ۲۰ قرارداد آتی پسته را نیز برای تحویل در آذرماه امسال منعقد کردند تا ارزش معاملات این دارایی پایه نیز به بیش از ۴ میلیارد ریال به ثبت برسد.

ارسال نظر