اصلاح بورس ادامه دارد

۱۴۰۰/۰۸/۲۵ - ۰۴:۳۲:۵۲
کد خبر: ۱۸۴۰۲۷
اصلاح بورس ادامه دارد

شاخص کل بازار بورس در سومین روز کاری هفته یعنی دوشنبه، ۲۴ آبان ماه با ۲۶ ‌هزار و ۱۷۴ واحد کاهش در جایگاه یک‌میلیون و ۴۱۶ هزار واحدی قرار گرفت. در معاملات این روز بیش از پنج میلیارد و ۲۲۶ میلیون سهم، حق تقدم و اوراق بهادار به ارزش ۴۱ هزار و ۶۷۷ میلیارد ریال دادوستد شد. همچنین شاخص کل (هم‌وزن) با چهار هزار و ۱۱۴ واحد کاهش به ۳۸۴ هزار و ۸۸۵ واحد و شاخص قیمت (هم‌وزن) با ۲هزار و ۵۹۲ واحد افت به ۲۴۲ هزار و ۴۹۴ واحد رسید. شاخص بازار اول ۲۲ ‌هزار و ۷۹۴ واحد و شاخص بازار دوم، ۴۱ هزار و ۳۳۸ واحد کاهش داشتند.

بیشترین تزریق پول حقوقی به بورس و فرابورس در سه گروه «فلزات اساسی»، «فرآورده‌های نفتی» و «بانک‌ها و موسسات اعتباری» رقم خورد درحالی که برآیند معاملات گروه‌های «فعالیت‌های کمکی به نهادهای مالی واسط» و «تولید محصولات کامپیوتری الکترونیکی ‌و نوری» به نفع حقیقی‌ها تمام شد. سه نماد «سمگا»، «شپنا» و «فولاد» لقب بیشترین افزایش سهام حقوقی را به خود اختصاص دادند، توجه حقیقی‌ها نیز بیشتر به «بورس»، «کالا» و «حکشتی» معطوف بود. علاوه بر این در بین همه نمادها، شرکت بورس اوراق بهادار تهران با نماد «بورس» با یک هزار و ۸۲۸ واحد، گروه صنعتی پاکشو با نماد «پاکشو» با ۳۰۰ واحد، کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران با نماد «حکشتی» با ۲۸۵ واحد، گروه دارویی برکت با نماد «برکت» با ۱۸۷ واحد و پتروشیمی فناوران با نماد «شفن» با ۱۰۸ واحد تأثیر مثبت بر شاخص بورس داشتند. در مقابل فولاد مبارکه اصفهان با نماد «فولاد» با سه هزار و ۳۷۲ واحد، صنایع پتروشیمی خلیج‌فارس با نماد «فارس» با ۲ هزار و ۸۷۲ واحد، ملی صنایع مس ایران با نماد «فملی» با ۲ هزار و ۵۱ واحد، شرکت سرمایه‌گذاری تأمین اجتماعی با نماد «شستا» با یک هزار و ۶۳۴ واحد، معدنی و صنعتی چادرملو با نماد «کچاد» با یک هزار و ۲۶۳ واحد، پالایش نفت اصفهان با نماد «شپنا» با یک هزار و ۲۶ واحد، پتروشیمی پردیس با نماد «شپدیس» با ۹۹۶ واحد، فولاد خوزستان با نماد «فخوز» با ۹۰۰ واحد، نفت و گاز پتروشیمی تأمین با نماد «تاپیکو» با ۲۸۵ واحد، گروه مپنا با نماد «رمپنا» با ۸۱۰ واحد و پالایش نفت بندرعباس با نماد «شبندر» با ۸۰۶ واحد، با تأثیر منفی بر شاخص بورس همراه شدند. بر پایه این گزارش، در سومین روز کاری هفته شرکت سرمایه‌گذاری تأمین اجتماعی با نماد «شستا»، بورس اوراق بهادار تهران با نماد «بورس»، پالایش نفت اصفهان با نماد «شپنا»، ‌گروه دارویی برکت با نماد «برکت»، فولاد مبارکه اصفهان با نماد «فولاد»، بانک ملت با نماد «وبملت» و گسترش سرمایه‌گذاری ایران‌خودرو با نماد «خگستر» در نمادهای پرتراکنش قرار داشتند. گروه اداره بازارهای مالی هم در معاملات امروز صدرنشین برترین گروه‌های صنعت شد و در این گروه ۳۱۹ ‌میلیون و ۸۶۳ هزار برگه سهم به ارزش پنج ‌هزار و ۲۵۱ میلیارد ریال دادوستد شد.

    فرابورس کاهشی شد

طی روز دوشنبه شاخص فرابورس بیش از ۲۴۲ واحد کاهش داشت و بر روی کانال ۲۰ هزار و ۲۸۷ واحد ثابت ماند. همچنین در این بازار ۲ میلیارد و ۵۳۵ میلیون برگه سهم به ارزش ۶۸۵ هزار و ۵۶۱ میلیارد ریال دادوستد شد.

در سومین روز کاری هفته شرکت صنعتی مینو با نماد «غصینو»، مدیریت انرژی امید تابان هور با نماد «وهور»، شرکت آهن و فولاد ارفع با نماد «ارفع»، بیمه سامان با نماد «بساما» و گروه سرمایه‌گذاری میراث فرهنگی با نماد «سمگا» و توکاریل با نماد «توریل» با تأثیر مثبت بر شاخص فرابورس همراه بودند. همچنین پلیمر آریا ساسول با نماد «آریا»، پتروشیمی زاگرس با نماد «زاگرس»، پتروشیمی تندگویان با نماد «شگویا»، سهامی ذوب‌آهن اصفهان با نماد «ذوب»، فرابورس ایران با نماد «فرابورس»، فولاد هرمزگان جنوب با نماد «هرمز»، شرکت سرمایه‌گذاری صبا تأمین با نماد «صبا» و پالایش نفت لاوان با نماد «شاوان»، تأثیر منفی بر شاخص فرابورس داشتند.

 

ارسال نظر