بازار سهام

۱۴۰۰/۰۸/۱۸ - ۰۳:۳۵:۲۵
کد خبر: ۱۸۳۷۹۵

ضرورت تشکیل شورای ثبات مالی در بازار سرمایه

مجید عشقی، رییس سازمان بورس و اوراق بهادار در جلسه مشترک با بانک مرکزی و وزارت اقتصاد با تأکید بر اینکه ثبات، کلیدی‌ترین نکته در بازار سرمایه است گفت: به‌واسطه ارزش ۸۰۰۰ هزار میلیارد تومانی بازار سرمایه، کوچک‌ترین تغییری در آن بسیار حائز اهمیت است و لذا تشکیل شورای ثبات مالی یک ضرورت است.عشقی افزود: مهم‌ترین عاملی که به نگرانی‌ها در بازار سرمایه دامن می‌زند، بی‌ثباتی است و البته این در حالی است که متغیرهای کلان بازار سرمایه در شرایط مطلوبی است. بااین‌وجود امیدوارم با حضور دکتر صالح‌آبادی در کسوت ریاست کلی بانک مرکزی زبان مشترک بین هر دو بازار بهبود یابد.رییس سازمان بورس و اوراق بهادار یادآور شد: در حال حاضر ارزش بازار سرمایه حدود ۸۰۰۰ هزار میلیارد تومان است و کوچک‌ترین تغییری در آن بسیار حائز اهمیت و در حوزه بسیار گسترده، اثرگذار خواهد بود در همین راستا، تشکیل شورای ثبات مالی یک ضرورت است و در حال حاضر، خلأ چنین شورایی، به‌وضوح احساس می‌شود.وی ادامه داد: موضوعاتی همچون نرخ ارز و نرخ تسعیر، نرخ سود بین‌بانکی و انتشار اوراق دولت، ازجمله موضوعات حائز اهمیت برای بازار سرمایه است.به گفته عشقی در حال حاضر حجم و تنوع بازار سرمایه به‌گونه‌ای است که در تمام حوزه‌ها فعال است و فکر می‌کنم هیچ تصمیمی در دولت اتخاذ نمی‌شود، مگر اینکه با بازار سرمایه مرتبط باشد و امیدوارم تشکیل کارگروه مشترک بین بانک مرکزی و سازمان بورس در این باره راهگشا باشند.

مدیرعامل بورس اوراق بهادار تهران منصوب شد

هیات‌مدیره بورس اوراق بهادار تهران پیرو جلسه روز یکشنبه خود، محمود گودرزی را به عنوان مدیرعامل بورس تهران انتخاب کرد. ازجمله سوابق مدیرعامل جدید شرکت بورس تهران، معاون بازار بورس تهران، مدیرعامل و عضو هیات‌مدیره شرکت کارگزاری صبا تأمین، عضو غیرموظف هیات‌مدیره شرکت سرمایه‌گذاری هامون شمال، مشاور مدیرعامل در امور بازار سرمایه شرکت بیمه اتکایی امین و مدیرعامل و عضو هیات‌مدیره شرکت کارگزاری باهنر بوده است. وی علاوه بر مدارک حرفه‌ای بازار سرمایه، کارشناس رسمی قوه قضاییه در حوزه بازار سرمایه نیز هستند. گودرزی طی حکمی در ۷ مهر ۱۴۰۰ از سوی هیات‌مدیره بورس اوراق بهادار تهران به سمت سرپرست این شرکت منصوب شد. گودرزی مدرک کارشناسی خود را در رشته حسابداری از دانشگاه بین‌المللی امام خمینی کسب کرده است. وی همچنین مدرک کارشناسی ارشد در رشته مدیریت بازرگانی گرایش مدیریت مالی از دانشگاه علامه طباطبایی و دکتری مدیریت مالی را از دانشگاه آزاد اسلامی اخذ کرده است. پیش‌ازاین علی صحرایی مدیرعامل بورس تهران بود که به دنبال افشا شدن استخراج رمز ارز در زیرزمین طبقه ششم بورس تهران از سمت خود برکنار شد.

تقویت توسعه بورس کالا با حذف قیمت‌گذاری دستوری

لطف‌الله سیاهکلی، عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس با اعلام اینکه دولت سیزدهم به توسعه ساختار بورس کالا به عنوان محور مبادلات کالایی کشور اعتقاد ویژه‌ای دارد، اظهار داشت: در جلسه با وزیر اقتصاد نیز محورهای ایجاد ثبات بازار سرمایه و بهبود فرآیندهای معاملاتی در حوزه کالا و سهام موردبررسی قرار گرفت تا اگر نیازی به کمک مجلس باشد، اقدامات لازم انجام شود.وی با اشاره به اینکه ماهیت معاملات سهام و کالا در بازار سرمایه کاملاً صحیح و اصولی است اما شاید نیاز به برخی اصلاحات به‌منظور بهبود روندها وجود داشته باشد، گفت: در معاملات بورس کالا تلاش بر این است که دیگر دخالتی درروند معاملات ایجاد نشود تا بازاری کاملاً رقابتی بر اساس رسالت این بورس شکل بگیرد. همچنین حذف قیمت‌گذاری دستوری به‌طورکلی به تقویت بورس کالا و رشد شفافیت اقتصادی منجر می‌شود که این موضوع در دستور کار دولت است. سیاهکلی گفت: معتقد هستم که قیمت دستوری مانع از توسعه اقتصادی و موفقیت در مسیر شفاف‌سازی مبادلات از مسیر بورس کالا می‌شود، ازاین‌رو نظام بازار و عرضه و تقاضا باید قیمت کالاها را کشف کند تا امکان رصد و سیاست‌گذاری صحیح نیز فراهم‌شده و انگیزه تولید نیز کاهش نیابد. علی‌اکبر کریمی دیگر عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس اظهار داشت: امیدواریم که وعده‌های دولتمردان جدید برای ساماندهی بازار کالای کشور با محوریت بورس کالا بزودی محقق شود. وی افزود: یکی از رسالت‌های اصلی بورس کالا، ایجاد شفافیت و رقابت در میان تولیدکنندگان و مصرف‌کنندگان است اما در چند سال اخیر به دلیل برخی دخالت‌های بیرونی بعضا رقابت در بازار کالا را مخدوش کردیم که خوشبختانه رویکرد دولت جدید بازگرداندن رقابت به مبادلات کالایی است. کریمی تصریح کرد: از توقعات فعالان اقتصادی و صنعت از وزیر اقتصاد، حمایت از توسعه بازارهای رسمی کالایی مانند بورس کالا به‌منظور آرامش خاطر فعالان بازار است به‌طوریکه معاملات بورس کالا بدون دخالت‌های دستوری دنبال شود تا تولیدکنندگان امکان برنامه‌ریزی دقیق درروند تولید و فروش کالای خود را پیدا کنند. عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس در پایان گفت: با کمک دولت و مجلس درصدد ساماندهی مبادلات کالایی و عرضه کامل کالاها در بورس کالا هستیم تا دیگر شاهد رونق بازارهای غیررسمی و شکل‌گیری واسطه‌گری‌های زیاد در حوزه کالایی کشور نباشیم.

 

ارسال نظر