روز نوسانی بورس تهران

۱۴۰۰/۰۸/۱۸ - ۰۳:۳۳:۱۳
کد خبر: ۱۸۳۷۹۲
روز نوسانی بورس تهران

شاخص کل بازار بورس در سومین روز کاری هفته یعنی دوشنبه، ۱۷ آبان ماه با سه هزار و ۴۹۹ واحد افزایش در جایگاه یک‌میلیون و ۴۳۴ هزار واحدی قرار گرفت. در معاملات این روز بیش از ۹ میلیارد و ۹۰۷ میلیون سهم، حق تقدم و اوراق بهادار به ارزش ۵۸ هزار و ۵۳۷ میلیارد ریال دادوستد شد. همچنین شاخص کل (هم‌وزن) با ۲۳۷ واحد افزایش به ۳۸۴ هزار و ۹۲۹ واحد و شاخص قیمت (هم‌وزن) با ۱۴۹ واحد رشد به ۲۴۲ هزار و ۵۵۰ واحد رسید. شاخص بازار اول سه هزار و ۳۴۷ واحد و شاخص بازار دوم چهار هزار و ۵۸۷ واحد افزایش داشتند.بیشترین تزریق پول حقوقی به بورس و فرابورس در سه گروه «فلزات اساسی»، «فرآورده‌های نفتی» و « استخراج کانه‌های فلزی» رقم خورد درحالی که برآیند معاملات گروه‌های «بیمه‌ و صندوق ‌بازنشستگی» و «خودرو و ساخت قطعات» به نفع حقیقی‌ها تمام شد. سه نماد «فملی»، «فجهان» و «فولاد» لقب بیشترین افزایش سهام حقوقی را به خود اختصاص دادند، توجه حقیقی‌ها نیز بیشتر به «وگردش»، «خودرو» و «شاراک» معطوف بود. علاوه بر این در بین همه نمادها، شرکت پتروشیمی نوری با نماد «نوری» با یک هزار و ۱۶۸ واحد، ایران‌خودرو با نماد «خودرو» با ۶۷۱ واحد، گروه مپنا با نماد «رمپنا» با ۶۵۰ واحد، پتروشیمی پردیس با نماد «شپدیس» با ۶۰۲ واحد، نفت و گاز پتروشیمی تأمین با نماد «تاپیکو» با ۴۴۸ واحد، پتروشیمی شازند با نماد «شاراک» با ۳۹۳ واحد، سایپا با نماد «خساپا» با ۲۶۴ واحد، مخابرات ایران با نماد «اخابر» با ۲۵۵ واحد و معدنی و صنعتی گل گهر با نماد «کگل» با ۲۲۵ واحد تأثیر مثبت بر شاخص بورس داشتند. در مقابل شرکت سرمایه‌گذاری تأمین اجتماعی با نماد «شستا» با ۴۶۱ واحد، پالایش نفت تهران با نماد «شتران» با ۳۱۴ واحد، پالایش نفت اصفهان با نماد «شپنا» با ۲۸۵ واحد، گسترش نفت و گاز پارسیان با نماد «پارسان» با ۱۶۲ واحد، پالایش نفت تبریز با نماد «شبریز» با ۱۵۵ واحد، ملی صنایع مس ایران با نماد «فملی» با ۱۵۰ واحد، بورس کالای ایران با نماد «کالا» با ۱۴۷ واحد و صنایع پتروشیمی خلیج‌فارس با نماد «فارس» با ۱۴۳ واحد با تأثیر منفی بر شاخص بورس همراه شدند.بر پایه این گزارش، در سومین روز کاری هفته شرکت ایران‌خودرو با نماد «خودرو»، سایپا با نماد «خساپا»، شرکت سرمایه‌گذاری تأمین اجتماعی با نماد «شستا»، پالایش نفت اصفهان با نماد «شپنا»، بورس کالای ایران با نماد «کالا»، پتروشیمی نوری با نماد «نوری» و گروه بهمن با نماد «خبهمن» در نمادهای پرتراکنش قرار داشتند. گروه خودرو هم در معاملات امروز صدرنشین برترین گروه‌های صنعت شد و در این گروه پنج ‌میلیارد و ۲۳۵ میلیون برگه سهم به ارزش ۱۱ ‌هزار و ۵۶۸ میلیارد ریال دادوستد شد.

    روند رو به بالای فرابورس

طی روز دوشنبه شاخص فرابورس بیش از ۱۱۷ واحد افزایش داشت و بر روی کانال ۲۰ هزار و ۳۴۹ واحد ثابت ماند. همچنین در این بازار ۲ میلیارد و ۴۸۲ میلیون برگه سهم به ارزش ۶۲۷ هزار و ۹۴۹ میلیارد ریال دادوستد شد.در این روز شرکت بیمه پاسارگاد با نماد «بپاس»، صنعتی مینو با نماد «غصینو»، پلیمر آریا ساسول با نماد «آریا»، گروه سرمایه‌گذاری میراث فرهنگی با نماد «سمگا»، تولیدات پتروشیمی قائد بصیر با نماد «شبصیر»، بیمه اتکایی ایرانیان با نماد «اتکای»، ریل پرداز نوآفرین با نماد «حآفرین»، مدیریت انرژی امید تابان هور با نماد «وهور»، توسعه سامانه نرم‌افزاری نگین با نماد «توسن»، ‌نیروگاه زاگرس کوثر با نماد «بزاگرس» و زغال‌سنگ پرورده طبی با نماد «کزغال» با تأثیر مثبت بر شاخص فرابورس همراه بود. در مقابل نمادهای فرابورس ایران با نماد «فرابورس»، شرکت سرمایه‌گذاری مالی سپهر صادرات با نماد «وسپهر»، فولاد هرمزگان جنوب با نماد «هرمز»، بیمه سامان با نماد «بساما»، ریل سیر کوثر با نماد «حسیر» و توسعه سامانه‌های نرم‌افزاری نگین با نماد «قچار» تأثیر منفی بر شاخص فرابورس داشتند.

   ارزش سهام عدالت کاهشی شد

در پایان معاملات روز دوشنبه بازار سهام، ارزش سهام عدالت در مقایسه با روز گذشته، ۰.۱ درصد کاهش یافت و ارزش سبد ۵۳۲ هزارتومانی، یک‌میلیون تومانی و ۴۹۲ هزارتومانی سهام عدالت به ترتیب به ۱۳ میلیون و ۱۹۷ هزار تومان، ۲۴ میلیون و ۸۵۵ هزار تومان و ۱۲ میلیون و ۲۳۳ هزار تومان رسید. با احتساب این موضوع، ارزش ۶۰ درصد قابل‌فروش سبد ۵۳۲ هزارتومانی سهام عدالت به ۷ میلیون و ۹۱۸ هزار تومان رسیده است.

 

ارسال نظر