سودی عاید سهامداران نشد!

۱۴۰۰/۰۸/۱۷ - ۰۳:۲۵:۳۵
کد خبر: ۱۸۳۷۴۷
سودی عاید سهامداران نشد!

گروه بازارسرمایه|

حمایت‌های کلامی هفته اخیر سیاست‌گذاران بورسی از بازارسرمایه باعث شد وضعیت تالار شیشه‌ای تغییر کند و هم راستا با این موضوع دلار نیز وارد کانال 24 هزار تومانی شد اما؛ دستور رشد بازار پایدار نبود و در دومین روزکاری هفته یعنی یکشنبه شاهد افت شاخص کل بورس بودیم.  معاملات بازار طی چند روز اخیر رمق چندانی نداشت اما باتوجه به سیگنال مثبت طی دو روز اخیر بورس نزولی شدو شاهد تداوم کاهش قیمت‌ها در بازار هستیم البته نباید فراموش کرد که اگر از بورس حمایت شود این بازار پتانسیل رشد و سودآوری خوبی دارد.

    نظرسنجی‌ها چه می‌گویند؟

براساس نظرسنجی‌های «تعادل» از سرمایه‌گذاران بورسی رشد بازار تاثیر چندانی روی پرتفوی سهامداران نداشته و تنها شاخص و برخی سهام مثبت پوش شد. براساس نظرسنجی‌های صورت گرفته مثبت شدن بازار تاثیر چندانی روی بورس نداشته است. براساس نظرسنجی‌ها 48 درصد سهامداران گفته‌اند که مثبت شدن چند روز بورس کمتر از 5 درصد روی پرتفوی آنها اثر داشته؛ 10 درصد از سهامداران اظهار کرده‌اند که پرتفوی آنها طی چند روز رشد بازار بین 5 تا 20 درصد رشد داشته؛ براساس همین نظرسنجی 11 درصد از سهامداران گفته‌اند که پرتفوی آنها در این مدت بیش از 30 درصد رشد داشته و درنهایت 22 درصد سهامداران به نقطه سر به سر در پرتفوی خود رسیده‌اند.

از تابستان سال 1399 تاکنون بورس به صورت دستوری تغییر کرده و معاملات صعودی این بازار واقعی نبوده به همین است که پس از چند روز صعود شاخص سقوط می‌کند. قیمت اغلب سهام موجود در بازار به آستانه سال 97 الی 96 رسیده و تنها چند سهم بنیادی بازار با کمک حقوقی‌های بازار تغییر کرده‌اند و انتظار نمی‌رود که وضعیت بنیادی تالار شیشه‌ای بهبود یابد. بخش عمده‌ای از سرمایه‌گذاران نقدینگی خود را از بورس خارج کرده اند؛ این موضوع نشان می‌دهد که میزان اعتماد در بازار کمتر از گذشته شده، البته نباید فراموش کرد که عملکرد دولتی‌ها این روزها در راستای اعتمادزایی در بازارسهام است. درحال حاضر افزایش نرخ بهره بین بانکی، فروش اوراق، صحبت‌های ضد و نقیض برخی از مسوولان، وضعیت مذاکرات، نرخ دلار و قیمت‌گذاری دستوری جزو مولفه‌های تاثیرگذاری روی بورس هستند.

    چند راهکار برای نجات بورس ایران

محمد ماهیدشتی، کارشناس بازار سرمایه درخصوص وضعیت بورس می‌گوید: بهبود بورس نیازمند بهبود شاخص‌های اقتصاد کلان ایران است. بازارهای اقتصادی از جمله بورس نسبت به مسائل سیاسی زودتر از آنکه رخ دهد واکنش نشان می‌دهد و از همین رو واکنش بورس نیز به انتخابات پیش از موعد بود. روند نزولی شاخص بورس قبل از انتخابات آغاز شد و در روز انتخابات به پایین‌ترین میزان خود رسید، اما تا زمان تشکیل کابینه کمی روندی صعودی پیدا کرد.به گفته این کارشناس مسائل اقتصادی، پس از تشکیل کابینه دولت سیزدهم و شروع فعالیت رسمی آن باز هم شاهد کاهش شاخص بورس و موج نزولی آن بودیم.ماهیدشتی با اشاره به اینکه این روند کاهشی در شاخص هم وزن بیشتر خود را نشان داد، توضیح می‌دهد: شاخص هم وزن بهتر از شاخص کل وضعیت شرکت‌ها خصوصا شرکت‌های کوچک را نشان می‌دهد، زیرا عمده سرمایه‌های مردم عادی نیز بیشتر در همین شرکت‌های کوچک تجمیع شده بود.این کارشناس بازار سرمایه با بیان اینکه مجموع این شرایط باعث شد نزدیک به 90 درصد سهام‌داران در همین کف قیمت و با زیان‌های عظیم سهام خود را بفروشند، اضافه می‌کند: نیاز مالی، بالا رفتن نرخ تورم، دشواری دریافت تسهیلات بانکی و... از عواملی بود که باعث شد مردم با وجود زیان زیاد سهام خود را بفروشند و از بازار خارج شوند.بسیاری از این افراد کسانی هستند که در اوج قیمت‌ها و در بهار سال 1399 در ایامی که تبلیغات زیادی برای بورس می‌شد، وارد بازار شدند. اگر اکنون وضعیت بازار سرمایه بهتر هم بشود، دیگر برای این تعداد زیاد سرمایه‌گذاران که از بورس خارج شدند نمی‌توان کاری کرد.این کارشناس بورس سپس به وضعیت کنونی بازار و چشم‌انداز آن اشاره کرده و می‌گوید: به نظر می‌رسد اکنون رکود بورس که واقعا سقوطی تاریخی از زمان شروع بورس ایران بود به اتمام رسیده باشد. البته باید منتظر ماند و دید طی روزهای آینده در بازار چه اتفاقی رخ می‌دهد. باید این واقعیت را بپذیریم که گذشت دو ماه از استقرار کابینه، زمان کافی نیست که بخواهیم عملکرد دولت را در زمینه بازار سرمایه ارزیابی کنیم.این کارشناس بازارسرمایه توضیح می‌دهد: یک فصل زمان نیاز است تا دولت دقیقا و با استفاده از کار کارشناسی مشخص کند باید برای بورس چکار کرد، یک فصل برای اجرای این برنامه‌ها زمان نیاز است و یک فصل نیز طول می‌کشد تا نتایج عینی آن را در بهبود بازار سرمایه ببینیم. دیگر این است که برای بورس دو کار باید انجام شود، اول اینکه بورس را به بازار پر رشد، کم نوسان و با ثبات تبدیل کنیم و دوم بخشی از زیان عظیم سهام‌داران بازیابی شود. هرکدام از این دو بخش ابزارها و سیاست‌های خاص خود را نیاز دارد.وی تاکید می‌کند: همچنین در نظر گرفتن سیاست‌های انبساطی صرفا برای بازار سرمایه از جمله تسهیل دریافت تسهیلات برای سهام داران خرد یا قبول کردن سهام به عنوان وثیقه بانکی نیز می‌تواند در بهبود شرایط بورس راهگشا باشد. تا زمانی که قیمت‌گذاری دستوری وجود دارد و شرکت‌ها زیان ده هستند، تاثیر منفی آن در بورس نمود خواهد داشت.

Taadol-04

ارسال نظر