بازار سهام

۱۴۰۰/۰۸/۱۵ - ۰۳:۱۹:۳۸
کد خبر: ۱۸۳۶۷۲

اقتصاد باید پیش‌بینی پذیر باشد

سنا| سید مرتضی حسینی، نماینده میانه در مجلس شورای اسلامی بابیان اینکه برای اقتصاد کشور باید به‌صورت شفاف، برنامه‌ریزی شود و موردبازسازی قرار گیرد، گفت: اقتصاد کشور باید هم برای صاحبان سرمایه و هم مردم پیش‌بینی‌پذیر باشد به این معنا که مدام با قانون‌های مقطعی و دوره‌ای ثبات تصمیم‌ها، مسیرها و بسترهای اقتصادی را متزلزل نکنیم. سید مرتضی حسینی افزود: متأسفانه به‌صورت مداوم با بخشنامه‌های آنی، تصمیم‌های لحظه‌ای و غیر مبتنی بر برنامه‌های 5 ساله اقتصادی به اقتصاد کشور آسیب وارد می‌شود. این نماینده مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: اگر ثباتی به تصمیم‌های اقتصادی داده شود، به‌طورقطع وضعیت اقتصاد کشور پیش‌بینی پذیر شده و تولیدکننده و سرمایه‌گذار دچار ضرر و زیان نخواهند شد. عضو کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: برای بهبود شرایط اقتصادی و کاهش نرخ تورم به عنوان یکی از اصلی‌ترین شاخص‌های اقتصادی، نیاز به عزمی جدی و برنامه‌ریزی اصولی و کارشناسی شده است.

احراز هویت بیش از  ۱۲۱ هزار سهامدار در سجام

بر اساس اطلاعات گزارش ماهانه شرکت سپرده‌گذاری مرکزی اوراق بهادار و تسویه وجوه در خصوص مهرماه امسال، تعداد ۹۴ هزار و ۱۱۹ ثبت‌نام از سوی سرمایه‌گذاران حاضر در بازار سرمایه در سامانه «سجام» صورت گرفته و تعداد احراز هویت شده‌ها نیز با عبور از ۱۲۱ هزار سهامدار در این ماه به ۱۲۱ هزار و ۶۲۳ مورد رسیده است. بر اساس آمار منتشرشده، در شهریورماه امسال تعداد ثبت‌نام در سامانه «سجام» ۱۶۶ هزار و ۱۳۹ و تعداد احراز هویت شده‌ها نیز ۲۲۲ هزار و ۷۴۸ مورد بوده است.همچنین بر اساس این گزارش تعداد نفرات ثبت‌نام‌شده در سامانه «سجام» در اولین ماه پاییز سال جاری به تفکیک هر استان حاکی از آن است که ۵ استان «تهران با ۲۰ هزار و ۹۵۶ مورد، خراسان رضوی با ۶ هزار و ۴۹۳ مورد، اصفهان با ۶ هزار و ۴۶۶ مورد، خوزستان با ۵ هزار و ۱۶۶ مورد و مازندران با ۴ هزار و ۷۰۵ مورد» در صدر بیشترین ثبت‌نام‌شده‌ها در کل کشور قرار دارند. از سویی دیگر بر اساس آمارهای منتشرشده، ۵ استان « کهکیلویه و بویراحمد با ۵۴۴، خراسان جنوبی با ۶۲۵، چهارمحال و بختیاری با ۷۱۱، زنجان با ۷۴۳ و سمنان با ۷۶۵ مورد» در انتهای لیست کمترین ثبت‌نام‌شده‌ها در سامانه سجام در بین سایر استان‌ها قرار دارند.سامانه سجام «سامانه جامع ثبت اطلاعات مشتریان»، برای الکترونیک کردن و خودکار کردن فرآیند جمع‌آوری و مدیریت اطلاعات مشتریان است و عملیاتی شدن این سامانه باعث افزایش دقت، سرعت و بهره‌وری درزمینه جمع‌آوری اطلاعات و ارایه خدمات عمومی و مهم‌تر از همه، یکپارچگی سامانه‌های اطلاعاتی شده است.

صعود بورس‌های جهانی

شاخص‌های بورسی امریکا تحت تأثیر افزایش سوددهی شرکت‌های بزرگ این کشور در وضعیت خوبی قرار دارند تا جایی که بیشتر شاخص‌ها اکنون به قله خود از ماه نوامبر سال قبل تاکنون رسیده‌اند. بااین‌حال نگرانی از تورم و اخلال در زنجیره تأمین کماکان روی رفتار معامله گران‌سایه انداخته است. در همین زمان و با افزایش سهام شرکت‌های بزرگ، مایکروسافت در حال تبدیل‌شدن به یک غول ۲.۵ تریلیون دلاری است و تسلا نیز به جمع شرکت‌های یک تریلیونی پیوسته است.معامله‌گران در بورس‌های جهانی نگران هستند که افزایش ادامه‌دار قیمت نفت به یک مشکل جدید در مقابله با تورم شود. بهای هر بشکه نفت در حالی از ۸۰ دلار عبور کرده است که چند ماه پیش رسیدن قیمت نفت به زیر صفر جنجال زیادی به پا کرده بود. برخی از کارشناسان بازار هشدار داده‌اند که احتمال رسیدن قیمت هر بشکه نفت به بالای ۱۰۰ دلار در صورت ادامه روند کنونی دور از ذهن نیست و بازار به جریان عرضه نیرومندی برای بازگشت تعادل به قیمت‌ها نیاز دارد. در بورس امریکا و وال‌استریت همه شاخص‌ها صعودی بودند؛ تا جایی که هر سه شاخص اصلی بورسی در سطح بالاتری از روز قبل خود بسته شدند. شاخص «داوجونز ایدانستریال اوریج» با ۰.۰۹ درصد افزایش نسبت به‌روز قبل و در سطح ۳۶ هزار و ۱۲۴.۲۳ واحد بسته شد. شاخص «اس‌اند پی ۵۰۰» با ۰.۴۲ درصد صعود تا سطح ۴۶۸۰.۰۶ واحدی بالا رفت و دیگر شاخص مهم بورسی امریکا یعنی «نزدک کامپوزیت» با ۰.۸۱ درصد افزایش در سطح ۱۵ هزار و ۹۴۰.۳۱ واحدی بسته شد.در معاملات بازارهای بورس در اروپا، شاخص «فوتسی ۱۰۰» بورس لندن با ۰.۴۳ درصد افزایش نسبت به‌روز قبل و در سطح ۷۲۷۹.۹۱ واحد بسته شد. شاخص «دکس ۳۰» بورس فرانکفورت در آلمان با صعود ۰.۴۴ درصدی و ایستادن در سطح ۱۶ هزار و ۲۹.۶۵ واحدی به کار خود خاتمه داد و شاخص «کک ۴۰» بورس پاریس با پیشروی ۰.۵۳ درصدی در سطح ۶۹۸۷.۷۹ واحد بسته شد. در مادرید شاخص «ایبکس ۳۵» ۰.۱۰ درصد بالا رفت و به ۹۰۳۹.۴۰ واحد رسید.در معاملات بورس‌های آسیا، شاخص‌ها عملکرد خوبی داشتند؛ تا جایی که شاخص «نیک کی ۲۲۵» بورس توکیو ژاپن با افزایش ۰.۹۲ درصدی تا سطح ۲۹ هزار و ۷۹۴.۳۷ واحدی بالا رفت. شاخص «هانگ سنگ» بورس هنگ‌کنگ ۰.۸ درصد بالا رفت و در سطح ۲۵ هزار و ۲۲۵.۱۹ واحد بسته شد. در چین شاخص«شانگهای کامپوزیت» افزایش ۰.۹۹ درصدی را تجربه کرد و در سطح ۴۸۶۸.۷۴ واحد بسته شد. در استرالیا شاخص «اس‌اند پی اس‌اند ایکس ۲۰۰» بورس سیدنی با ۰.۴۸ درصد افزایش و ایستادن در سطح ۷۴۲۷.۹۲ واحدی به کار خود خاتمه داد. در بین دیگر شاخص‌های مهم آسیایی، شاخص «تاپیکس» ژاپن صعودی بود.

 

ارسال نظر